Cum a modificat coronavirus transportul rutier: propuneri și măsuri de la București și Bruxelles Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Comisia Europeană dar și autoritățile de la București au anunțat o serie de măsuri pentru ca traficul de camioane să se desfășoare cu ușurință în contextul în care mobilitatea este afectată de criza coronavirus.
Unele dintre măsurile pe care le vom prezenta mai jos sunt în faza de proiect, altele sunt inițiative singulare și altele au fost implementate.
De reținut, că extaordinara evoluție a pandemiei de coronavirus poate modifica, peste noapte, sau poate anula unele dintre aceste măsuri.
Ce s-a decis de la Bruxelles
Comisarul european pentru Transport, Adina Vălean, a declarat că a transmis statelor membre o serie de cereri pentru fluidizarea transportului de mărfuri în UE, un transport ”esențial” pentru asigurarea produselor necesare combaterii crizei de coronavirus.
Adina Vălean a spus că le-a cerut statelor membre să dea următoarele derogări de la regulile existente pentru șoferii care transportă mărfuri în UE:
– timpul de odihnă săptămânal să fie petrecut în cabină. și nu în afara ei, pentru a facilita distanțarea socială a șoferilor,
– să crească timpul de condus de la 4 ore și jumătate la 5 ore și jumătate,
– Numărul de ore de condus zilnic să crească de la 9 ore la 11 ore,
– Odihna săptămânală: să fie amânată de la după 6 zile la după 7 zile, și timpul de odihnă ar putea fi restricționat la 24 de ore.
Ce recomandări sunt
„Fluiditatea transportului de marfă e de importanță excepțională, cu atât mai mult cu cât vedem măsuri de închidere a circulației. Transportul de mărfuri e esențial pentru că fără aprovizionarea piețelor naționale, oamenii și companiile pot avea probleme cu produsele esențiale necesare pentru echipamentele medicale, de exemplu.
Am făcut recomadări operaționale pentru toate statele membre și am insistat că fluiditatea trebuie asigurată pentru toate bunurile, nu trebuie să existe prioritizări. Un exemplu: numărul mare de produse chimice folosite la producția medicamentelor, sau plasticul pentru producerea ventilatoarelor mecanice, care are 2.500 de componente. (...) Am insistat foarte mult că toate bunurile și toate tipurile de vehicule de transport de marfă trebuie lăsate să treacă”, a declarat Vălean.
„Am stabilit deja cu miniștrii de transport o rețea de puncte de contact în fiecare stat membru. Suntem în permanentă legătură cu fiecare stat pentru implementare, să vedem ce derogări au nevoie de la Comisia Europeană, dacă există neclarități.
(...)Punctual ne angajăm în dialog cu toate statele membre. Sunt probleme mari nu doar la granița Ungariei cu România, probleme mari sunt la pe tot culoarul de acces către țările baltice prin Polonia, multe focare pe care alergăm să le stingem. Aceste reguli așteptate de toată lumea sper să rezolve problemele în ansamblu”.
Ce s-a reglementat la București
Ministrul Lucian Bode a solicitat omologilor din Uniunea Europeană și reprezentanților Comisiei Europene stabilirea de urgență a unor coridoare de transport care să permită operatorilor din industria de profil să își desfășoare activitatea la un nivel cât mai apropiat de cel optim. Totodată, pentru a veni în sprijinul operatorilor de transport, ministrul Lucian Bode a precizat că măsuri precum exceptarea de la Regulamentul (CE) nr.561/ 2006, privind perioadele de conducere și de odihnă ale conducătorilor auto, pentru transportul rutier național și internațional de mărfuri, pentru o perioadă de 30 de zile, pe care România a implementat-o de astăzi, trebuie identificate și aplicate cu celeritate. Un alt subiect de interes a fost posibilitatea de a sprijini mediului de afaceri, dar și companiile de stat prin aplicarea unor instrumente comunitare de finanțare, astfel încât activitatea să nu le fie grav afectată de această criză.
Lista măsurilor
În cadrul discuțiilor ministrul Lucian Bode a precizat că este necesară facilitarea circulației rutiere, feroviare și navale a mărfurilor prin toate punctele de frontieră, inclusiv cele închise publicului, pentru asigurarea bunei aprovizionări cu medicamente, produse alimentare, carburanți și alte produse de primă necesitate.
Subliniind faptul că sistemele de transport sunt alături de sistemele financiar-bancar și cel energetic, linii vitale pentru economia europeană ce trebuie obligatoriu menținute funcționale, ministrul Lucian Bode a prezentat o parte din măsurile care au fost deja luate, dintre care amintim:
• sistarea transportului internațional de persoane pe relația cu Italia;
• stabilirea seturilor de măsuri (sanitare, referitoare la echipamentul de protecție, verificarea medicală etc) pe care șoferii care transportă mărfuri cu autocamioane de peste 3,5t trebuie să le respecte pentru ca, în momentul intrării pe teritoriul României, să nu intre în autoizolare sau carantină. Măsura a fost necesară pentru a nu fi blocate transporturile la frontiera României;
• suspendarea tuturor curselor spre și dinspre Italia și Spania pentru 14 zile;
• carantinarea navelor din zonele roșii pentru 14 zile
• suspendarea anumitor trase feroviare de călători până la 31 martie 2020.
Totodată ministrul român a prezentat principalele soluții care pot fi aplicate la nivelul european, soluții ce asigură funcționarea optimă a industriei de transport națională și europeană:
• Menținerea coridoarelor de marfă pe rețeaua principală (CORE TEN-T) pe toate modurile de transport;
• Operaționalizarea imediată a unui Punct Focal de Comunicare pentru menținerea fluxurilor de Marfă la nivelul Comisiei Europene şi în contact cu Ministerele Transporturilor din toate statele membre pentru a facilita comunicarea, dar şi informarea companiilor de transport şi a populației în timp real;
• Solicitarea, către Statele Membre, de menținere a transportului de marfă pe Dunăre, cu controale efectuate doar prin sistemul electronic RIS;
• Susținerea unor măsuri coordonate, la nivelul UE, în vederea adoptării unei decizii de prelungirea valabilității documentelor navigatorilor care se află la bordul navelor și nu au posibilitatea debarcării și repatrierii, pentru 6 luni.
• Derogarea temporară a aplicării Regulamentului nr.317/2019 pentru a ține cont de situații excepționale precum este impactul crizei COVID-19 asupra furnizorilor de servicii de navigație aeriană, care au pierderi semnificative.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?