CU TAXA PE CAMIOANE DIN BELGIA, ROMÂNIA AR PUTEA FACE 140 KM DE AUTOSTRADĂ

CU TAXA PE CAMIOANE DIN BELGIA, ROMÂNIA AR PUTEA FACE 140 KM DE AUTOSTRADĂ

În 2018, mai mult de jumătate (53,3%) din totalul taxelor pe kilometru din Belgia au fost plătite de camioanele străine, potrivit cifrelor Viapass, organizația care coordonează și verifică taxarea în Belgia.

Camioanele străine au adus la bugetul belgian 379,9 milioane de euro (365 milioane în 2017). Taxele totale, plătite de șoferii camioanelor străine și autohtone, a fost de 712,7 milioane de euro (676 milioane euro, în 2017).
Cu această sumă de bani s-ar putea face 140 de kilometri de autostradă în România.
Potrivit Viapass, cifrele crescute sunt rezultatul indexării taxelor dar și al mai multor kilometri parcurși. Aproximativ 800.000 de camioane din Europa sunt echipate cu o unitate la bord (OBU), dispozitivul de înregistrare al numărului de kilometri parcurși care trebuie deținut pentru a merge pe drumurile belgiene.

Medie zilnică fabuloasă
Taxa de colectare, numai în Flandra, a adus, anul trecut, 449,4 milioane de euro la buget, în Valonia - 253 de milioane de euro și în Bruxelles - 10,3 milioane de euro. Cifrele, pentru anul 2017, au fost 424,4 milioane de euro, 241,5 milioane de euro și, respectiv, 10,1 milioane de euro.
Majoritatea kilometrilor au fost parcurși în martie, mai, iunie, octombrie și noiembrie. Potrivit Viapass, într-o zi lucrătoare, în medie, un număr de 140.000 până la 150.000 de camioane se deplasează pe drumurile belgiene, ceea ce generează o colectare a taxelor de 2,5 milioane de euro pe zi.

Cum stăm acasă
În România, încasările din toate taxele de drum plus cele de pod (300 milioane euro) sunt la mai puțin de jumătate față de taxele colectate în Belgia numai de la camioane (712 milioane euro).
E drept, rețeaua de autostrăzi este un dezastru în comparație cea din Belgia. CNAIR a încasat, în primele 11 luni ale anului 2018, 1,2 miliarde de lei ( aproape 270 milioane de euro) doar din taxa de drum și a aplicat 570.000 de sancțiuni pentru șoferii care au fost prinși fără rovinietă valabilă. Veniturile din taxa de drum –1,2 miliarde lei– sunt consistente raportate la alocările bugetare pentru întreținerea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale astfel: 290 de milioane lei anul acesta, respectiv, 320 milioane lei pentru 2018, aproximativ la jumătate față de bugetul din 2016.
Cu banii strânși din rovinietă se pot construi 50 de km de autostradă sau se pot reabilita peste 200 de km de drum național.
Alte 25 de milioane de euro s-au încasat din taxa de pod de la Fetești, pe Autostrada Soarelui, în primele 11 luni ale anului 2018 fiind înregistrate 4 milioane de treceri.
Cât privește încasările din taxa de pod de la Giurgiu-Ruse, CNAIR anunță că a strâns 49 de milioane de lei, o trecere pentru autoturisme fiind 3 euro iar pentru camioane 25 euro. Singurele zile din an cu trecere gratuită la podurile Giurgiu-Ruse respectiv Giurgeni-Vadu Oii sunt 20 iunie și 23 decembrie.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.