Coșmarul șoferilor de camion de la granița cu Bulgaria continuă. Care e motivul?
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Deschiderea neașteptat de rapidă a granițelor cu România și Grecia a surprins statul, municipalitatea și interesele private, scrie presa din Bulgaria.
Săptămâna trecută, prim-ministrul bulgar Dimităr Glavcev și alți doi miniștri s-au deplasat la Podul Prieteniei de la Ruse, unde, în pofida graniței Schengen deschise deja cu România, cozile reale și virtuale continuă să îi îngrijoreze pe șoferii de camioane.
„Aderarea deplină a Bulgariei la spațiul Schengen este o realizare a multor guverne și nu vom permite să fie umbrită de practici controversate”, a anunțat solemn premierul Dimităr Glavcev, după ce a remarcat că nu mai există nicio coadă de camioane. Iar în infama parcare-tampon, erau parcate zece mașini, ai căror șoferi evident nu se grăbeau.
Atât de mult așteptatul Schengen terestru ne-a prins nepregătiți
În primul rând, statul s-a dovedit a nu fi pregătit (și nu se știe când va fi) cu mai multe rute la punctele de frontieră cu România și Grecia pentru a prelua traficul în creștere. Și exact pe asta ne bazam ca efect al Schengen – trecerea fără probleme a frontierei, livrarea rapidă a mărfurilor, creșterea comerțului și a producției. Chiar și Ministerul de Finanțe a calculat cu 600 de milioane de leva mai mult în proiectul de buget pentru 2025 datorită aderării noastre depline în spațiul Schengen.
Cu toate acestea, ministerele cu competențe în domeniu nu au organizat retragerea în timp util a controlului (deși sporadic, în mod aleatoriu) asupra vehiculelor și devierea acestora, astfel încât să nu blocheze circulația. Cântarele pentru camioane nu a fost mutate departe de punctul de trecere a frontierei.
Nu a fost introdus niciun sistem electronic care să le permită șoferilor de vehicule grele de marfă să plătească online și în avans taxa de trecere a podului de la Ruse și să treacă direct granița, cu un cititor digital de la distanță care să înregistreze taxa plătită – așa cum este în celelalte state membre ale spațiului Schengen. În schimb, șoferii de camioane de la Podul Dunării din Ruse stau la coadă în fața ghișeelor, unde vameșii le percep 37 de euro cash sau cu cardul.
Atâta timp cât vor fi coloane de camioane care așteaptă, va lucra și cea mai mare parcare de 116.000 metri pătrați, pusă la dispoziție de primărie firmei Tir Parking Ruse
Au fost surprinse chiar și firmele care administrează parcările de la frontieră. Acestea au cel mai mare interes să continue cozile de camioane, să fie deviate pentru parcare obligatorie contra cost și înmânarea unui număr pentru trecerea frontierei. Furia șoferilor din cauza presării cu tupeu pentru a trece prin parcare și de a sta la rând în primele zile după 1 ianuarie, când nu erau cozi, a pus capăt acestei practici.
Probabil că și municipalitatea Ruse este neplăcut surprinsă de ridicarea neașteptat de rapidă a barierei Schengen de la Podul Dunării. Pentru că știe că atâta timp cât vor fi coloane de camioane care așteaptă, va lucra și cea mai mare parcare de 116.000 metri pătrați, pusă la dispoziție de primărie pentru firma Tir Parking Ruse, contra sumei de 600.000 de leva, contribuția anuală la bugetul municipal pentru o perioadă de 30 de ani.
Acum autoritățile spun că de vină pentru obstacolele ce stau în calea liberei treceri a graniței cu România sunt lucrările de reparații de la Podul Prieteniei. Din cauza lor, traficul se face doar pe o bandă și va rămâne așa în următorul an și jumătate. Cu toate acestea, transportatorii se îndoiesc că acesta este motivul cozilor care încă se mai formează. Și amintesc că și înainte de a începe reparațiile, au fost nevoiți să aștepte aproape 24 de ore pentru a trece granița. Și se întreabă: de ce după 1 ianuarie nu sunt cozi pe Podul Prieteniei de la Ruse pentru autoturisme, dar sunt pentru camioane?
Vizita premierului Glavcev nu a reușit nici ea să clarifice de ce aproape 200 de camioane se strâng spre sfârșitul zilei pe drumurile care duc la Podul Dunării de la Ruse. Cei doi miniștri care l-au însoțit pe premier – al Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, și al Transporturilor, Krasimira Stoianova – urmează abia acum să analizeze când și la ce oră din zi se formează aglomerația și nu au putut răspunde la o serie de întrebări ale jurnaliștilor.
De exemplu: Când vor putea să plătească online și camioanele taxa de trecere a podului? Și de ce nu s-a făcut asta până acum? Asociațiile transportatorilor rutieri au informații că cel puțin până la jumătatea anului lucrurile nu se vor schimba – Agenția Vamală va încasa banii la ghișeu. Unde este Ministerul Guvernării Electronice? Unde sunt cei de la Serviciul de Informare? Este atât de greu să implementezi un astfel de sistem, mai ales că există deja pentru autoturisme?
Ministrul Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, nu a spus când va fi construită o rută separată pentru autoturisme
Ministrul Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, nu a răspuns clar nici când va fi construită o rută separată pentru autoturismele care au plătit deja online taxa pentru trecerea podului, astfel încât acestea să nu stea la coada comună și să poată trece liber.
În general, întregul comportament al guvernului interimar arată că lasă soluționarea problemelor legate de trecerea liberă a granițelor Schengen guvernului ales politic. Până atunci, transportatorii vor trebui să suporte cozile virtuale din parcarea privată, dacă se formează din nou o coadă de camioane.
Primarul din Ruse, Pencho Milkov a primit multe critici din cauza contractului pe termen lung încheiat în 2022 cu firma Tir Parking Ruse
Acum, primarul din Ruse, Pencho Milkov, care anterior a decis singur cum să se treacă granița, solicită sprijin din partea statului. Milkov a primit multe critici din cauza contractului pe termen lung încheiat în 2022 cu firma Tir Parking Ruse pentru acordarea dreptului de a construi o parcare de 116.000 metri pătrați pe un teren municipal. Și mai ales, pentru ordinul ca toate camioanele să fie deviate către această parcare înainte de a trece granița pentru a-și aștepta rândul la o coadă virtuală – un sistem digital creat de proprietarul parcării. Este posibil să nu fie gratuită obținerea unui număr, dar staționarea în parcare este taxată cu 15 leva pentru camioanele bulgare și 50 de leva pentru cele străine – încă o impertinență pentru care a fost sesizată Comisia Europeană.
Tot acest raket a fost tolerat timp de doi ani de către Ministerul de Interne și Poliția Rutieră, foștii miniștri de interne explicând că nu au nicio legătură cu parcările de la graniță. Astfel, fostul ministru Kalin Stoianov s-a distanțat și de nerușinatea de la celălalt pod peste Dunăre – de la Vidin, unde o parcare privată lua de asemenea bani de la transportatori. De la 1 ianuarie, transportatorii spun că acolo nu mai sunt probleme.
ADVERTISING
Zilele acestea, primarul Milkov și prefectul regiunii Ruse, Dragomir Draganov, au făcut apel la prim-ministrul interimar Dimităr Glavcev ca statul să elaboreze și să implementeze un sistem propriu de management al traficului în abordările privind Podul Dunării, astfel încât pe bulevardele orașului să nu se mai formeze cozi de camioane.
Ca răspuns la o întrebare a ziarului „Sega”, a devenit clar că Agenția Vamală lucrează la un proiect de management al traficului, dar acesta este destinat doar pentru punctele de control și tercere a frontierei de la granițele externe ale UE și va fi implementat pilot la începutul anul viitor.
O verificare a arătat că încă din octombrie 2023, Agenția Vamală a anunțat o licitație publică care are ca obiect de activitate „construirea de sisteme de management al traficului la PCTF și pentru administrarea cozilor” în valoare de aproape 8,2 milioane de leva fără TVA, care a fost câștigată de A1 Bulgaria în luna mai 2024. Cu toate acestea, lucrările la această comandă au început în octombrie 2024, cu o perioadă de execuție de 60 de luni.
La doar câteva ore de la vizita premierului Glavcev la Podul Dunării de la Ruse, peste 50 de camioane s-au îngrămădit la coadă ca să treacă granița. Cu toate acestea, au fost deviate lângă Biala. Probabil că acolo se va muta coada virtuală și acolo se vor plasa noile parcări private, care să facă raket cu transportatorii. Pentru că cel puțin încă un an și jumătate, statul se va lupta să rezolve problema trecerii rapide și fără probleme a granițelor Schengen.
Între timp, România a anunțat că a obținut 2,5 miliarde de euro de la Comisia Europeană pentru construirea unui al doilea pod peste Dunăre, lângă Ruse. Proiectul va fi implementat de companii românești. Construcția este de așteptat să înceapă în 2026, iar podul să fie operațional în 2030. Ei bine, atunci cu siguranță transportatorii vor trece rapid această graniță Schengen.
Articole înrudite
- Camion răsturnat pe șosea. Încărcătura s-a împrăștiat
- Taxa de 1.500 lei pentru camioanele care intră în Brașov e „în aer”
- Un camion s-a răsturnat pe Centura Cluj. Un alt vehicul l-a pus „pe picioare”
- Un șofer a „cocoșat” camionul cu lemne. Poliția a intervenit
- Amenzile au crescut! Ce sume de bani scot din buzunar șoferii?