CHINEZI, TURCI ȘI UN DOSAR DE CORUPȚIE ÎN LICITAȚIA „AUTOSTRĂZII SPRE MUNTE” Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Guvernul a anunțat că cinci investitori au depus oferte pentru realizarea prin Parteneriat Public-Privat a autostrăzii Ploiești-Brașov.
„Cinci investitori au depus oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti-Braşov, până astăzi, 17 decembrie 2018, ultima zi de depunere a cererii de participare. Ofertele pentru primul contract strategic de parteneriat public-privat din România, depuse la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, sunt analizate de către o Comisie de evaluare, care include şi experţi cooptaţi, reprezentanţi ai partenerului public. Ofertele au fost deschise în prezenţa investitorilor privaţi care au depus solicitarea de participare la acest proiect.”, a anunțat Guvernul României într-un comunicat.
Cei cinci ofertanți:
•Asocierea STRABAG-IC ICTAS (Lider de asociere STRABAG) - Austria/Turcia
•Asocierea China Communications Construction Company LTD(CCCC) - MAKYOL (Lider de asociere CCCC) - China/Turcia
•SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (ofertant) - POWER CHINA ROADBRIDGE GROUP CO LTD (terț susținător) - China
•ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S (ofertant) - SSB SAUERWEIN & SHAEFER BAU AG (subcontractant) - Turcia/Elveția
•Asocierea ACCIONA CONCESIONES S.L- FCC CONSTRUCCION S.A.-cu subcontractant ACCIONA CONSTRUCCION SA (Lider de asociere ACCIONA CONCESIONES SL) - Spania
Să îi luăm pe rând:
•Asocierea STRABAG-IC ICTAS (Lider de asociere STRABAG) - Austria/Turcia
Compania Strabag este implicată în numeroase proiecte (Pod suspendat la Mogoșoaia, lotul Târgu Mureș–Ungheni -sunt doar ultimele două exemple), ceea ce ar putea duce -cum s-a întâmplat în multe cazuri- la întârzieri în executarea proiectului. Austriecii au avut probleme cu autoritățile locale. „Cosmin Necula, primarul Bacăului, a anunțat, în urmă cu câțiva ani, că va depune plângere penală împotriva Strabag, care a realizat, între 2008 și 2011, conducta de aducțiune ce a lăsat 200.000 de oameni fără apă timp de opt zile. Austriecii au încasat 52 de milioane de euro și au lăsat în urmă o lucrare atât de prost făcută, încât avariile erau la ordinea zilei, iar orașul rămânea frecvent fără apă”, a scris presa locală. De asemenea, mai mulţi primari din judeţul Suceava au fost revoltaţi de felul în care firma austriacă Strabag respectă contractele pentru lucrările de reabilitare a reţelelor de apă potabilă şi canalizare.
În ultimii ani, Strabag a câștigat sute de licitații pentru lucrări din bani publici.
Într-o analiză realizată de portalul cursdeguvernare.ro se arăta că, în 2012, Strabag AG derula, în paralel, șase contracte, iar Strabag SRL–10 contracte.
IC Ictas Holding este o companie gigant din Turcia care anunța, în 2010, că va investi 1,4 miliarde de dolari în realizarea a 17 centrale electrice.
•Asocierea China Communications Construction Company LTD(CCCC) - MAKYOL (Lider de asociere CCCC) - China/Turcia
Chinezii sunt cei care au pus bețe în roate celei de-a doua încercări de realizare a aceluiași tronson de autostradă în regim de PPP.
„La numai zece zile de la anunțarea licitației pentru autostrada Comarnic-Brașov, o firmă din China a blocat licitația. Anunțul de concesionare a fost publicat în SEAP pe 8 decembrie 2012, iar, pe 19 decembrie, compania China Communications Construction Company Limited, cu sediul în Beijing, a contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) fișa de date a achiziției și a solicitat suspendarea procedurii”, potrivit informațiilor apărute în presă.
A fost nevoie de intervenția premierului de atunci Victor Ponta, care a cerut găsirea unei soluții în instanță pentru reluarea licitației autostrăzii Comarnic-Brașov, arătând că aceasta a fost iar suspendată "pentru Sfântul Așteaptă" de către Consiliul de Soluționare a Contestațiilor.
Amuzant este că, în 2013, „cea mai mare companie de construcții din China, care la începutul anului s-a înscris în cursa pentru desemnarea constructorului tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov (parte a autostrăzii scoase acum la licitație), a anunțat că se retrage din procesul de selectare. Surse din cadrul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale -condusă atunci tot de Narcis Neaga- declarau, pentru presă, că acești chinezi au avut pretenţii care nu puteau fi acceptate. Printre acestea se regăsesc utilizarea exclusiv de materiale de construcţii fabricate în China, pentru care au solicitat anularea taxelor de import, forţă de muncă doar din China. Altfel spus, chinezii doreau să facă o autostradă în România, dar “fabricată în China”-dacă se poate spune aşa.
Mai mult, autorităţile române, chiar dacă îşi manifestă interesul pentru a atrage investiţii din China în modernizarea infrastructurii din România, au îndoieli cu privire la capacitatea tehnică şi calitatea autostrăzilor realizate de chinezi, spunea aceeași sursă.
Pe site-ul de prezentare, compania Makyol susține că se află printre cei mai mari 225 de contractori de lucrări în construcții la nivel mondial.
•SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (ofertant) - POWER CHINA ROADBRIDGE GROUP CO LTD (terț susținător) - China
„Sinohydro Corporation Limited, unul dintre cei cinci investitori interesați de construirea Autostrăzii Ploiești-Brașov, este implicat într-un mare scandal de corupție legat de contracte de infrastructură în Venezuela. Jurnaliștii spanioli de la El Pais scriu că cei de la firma chinezească l-ar fi plătit pe omul de afaceri venezuelean Diego Salazar, vărul fostului ministru Rafael Ramirez, care a deținut portofoliul energiei și al petrolului între 2004 și 2012, fiind în același timp președintele companiei petroliere de stat și unul dintre apropiații lui Hugo Chavez, pentru a-i facilita semnarea mai multor contracte cu statul sud-american. Sinohydro Corporation Limited, un gigant cu 486 de proiecte în 72 de țări, a participat în două faze la centrala termoelectrică La Cabrera, din statul Aragua. Valoarea proiectului, care a fost finalizat în 2014, s-a ridicat la 603 milioane de dolari.
Salazar a primit în total aproape 50 de milioane de dolari pentru servicii de consultanță și intermediere de la mai multe multinaționale asiatice pentru a le ajuta să câștige contracte cu statul venezuelean, conform unor documente analizate de jurnaliștii de la El Pais.
Banii au fost depuși la Bancă Privada d'Andorra (BPA), care este acuzată de justiția andorreză de spălare de bani.
Salazar a fost arestat, în decembrie anul trecut, în Caracaș”, scrie ziare.com.
•ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S (ofertant) - SSB SAUERWEIN & SHAEFER BAU AG (subcontractant) - Turcia/Elvetia
Compania turcă a fost înființată în anul 1972 și are lucrări de construcții în numeroase domenii: baraje, hidrocentrale, aeroporturi, termocentrale, lucrări de irigații.
•Asocierea ACCIONA CONCESIONES S.L- FCC CONSTRUCCION S.A.-cu subcontractant ACCIONA CONSTRUCCION SA (Lider de asociere ACCIONA CONCESIONES SL) - Spania
Acciona Concesiones execută lucrări de infrastructură pe trei continente, în Europa fiind prezentă în opt state, printre care Marea Britanie, Grecia, Polonia sau Germania. Compania a fost înființată în 1932. În urmă cu doi ani, compania fost implicată într-un mare scandal. Potrivit Reuters, în 2012, „doi executivi de rang înalt ai constructorilor spanioli Acciona și FCC au fost arestați ca parte a unei anchete privind concesiunile ilegale efectuate la compania de stat de apă Acuamed, au declarat surse implicate în această chestiune. Cei doi au fost printre cele 13 persoane arestate, după ce poliția spaniolă a percheziționat birourile Acuamed din Madrid, Barcelona și alte orașe, în cel mai recent scandal de corupție asupra modului în care au fost derulate contractele publice în timpul boom-ului economic al Spaniei de dinainte de 2008. Purtătorii de cuvânt ai companiilor au declarat că sediul lor a fost percheziționat de poliție, ca parte a investigației, care este condusă de Înalta Curte a Spaniei. Au spus că au cooperat la anchetă”.
Cât costă autostrada
Circa 1,36 de miliarde de euro estimează Comisia Națională de Prognoză că va costa proiectarea și execuția celor circa 100 de kilometri de autostradă dintre Ploiești și Brașov, conform procedurii lansate în portalul de achiziții publice pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat.
Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare.
Șoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.
Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.
A patra încercare
Construirea autostrăzii Ploiești-Brașov prin PPP este încercată pentru a patra oară.
Deși există fonduri europene pentru acest proiect, soluția PSD este aceeași încercată de trei ori până acum, în 2003-2005, 2007-2009 și 2013-2015 și care a eșuat de tot atâtea ori. Anul trecut, fostul premier Mihai Tudose a anunțat o premieră în construcția de autostrăzi: a trecut de la Ministerul Transporturilor un proiect eșuat direct în subordinea sa, urmând să fie gestionat împreună cu Banca Mondială. A fost pentru prima oară când un Guvern a delegat practic gestionarea unui proiect atât de important unui organism extern, după ce Ministerul Transporturilor și CNAIR au demonstrat că sunt incapabile să construiască autostrăzi. O lună mai târziu, ministrul Fondurilor Europene de la acel moment, Marius Nica, anunța oficial că Banca Mondială a acceptat să intre în proiect. După numai câteva luni și fără a anunța Banca Mondială, noul executiv condus de Viorica Dăncilă a decis să concedieze experții Băncii Mondiale și să rezolve problema autostrăzii pe cont propriu.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?