BREAKING Parlamentul European a votat pentru camioane mai grele pe drumurile UE Recomandat

BREAKING Parlamentul European a votat pentru camioane mai grele pe drumurile UE

Parlamentul European a votat marți în favoarea unor camioane mai lungi și mai grele pe drumurile UE, adoptând poziția sa privind o nouă lege care va prevedea, de asemenea, armonizarea circulației transfrontaliere a acestor camioane.

Poziția Parlamentului cu privire la Directiva privind greutățile și dimensiunile este în conformitate cu poziția adoptată luna trecută de comisia sa pentru transporturi: Aceștia sunt în favoarea standardizării regulilor internaționale de circulație pentru camioanele mai grele și permit statelor membre să aibă camioane mai grele pe drumurile lor, oferind în același timp stimulente pentru companii să treacă la vehicule cu emisii reduse în anii următori.

Normele vor "face ca transportul rutier de mărfuri să fie mai durabil și mai sigur", a declarat într-un comunicat de presă deputatul Isabel García Muñoz, liderul grupului S&D de centru-stânga.

"Revizuirea greutății și a dimensiunilor are ca scop armonizarea regulilor de trafic transfrontalier pentru a face regulile simplu de urmat și pentru a îmbunătăți aplicarea acestora, dar mai ales pentru a respecta principiul unor condiții de concurență echitabile și egale care ar trebui să domnească pe piața internă a UE."

UETR, Asociația Europeană a Transportatorilor Rutieri, a declarat că actualele neconcordanțe dintre statele membre în ceea ce privește dimensiunea maximă permisă a camioanelor pe drumurile lor înseamnă că o încărcătură de marfă care poate încăpea într-un camion într-un stat membru ar putea fi împărțită între mai multe camioane pentru a trece printr-un alt stat membru, creând mai multe emisii de gaze cu efect de seră în acest proces.

Markus Ferber, un eurodeputat din partea conservatoare a PPE, a declarat că directiva revizuită va îmbunătăți aceste ineficiențe percepute.

"Este nevoie de claritate în ceea ce privește utilizarea vehiculelor mai lungi și/sau mai grele în transportul transfrontalier, ceea ce, în consecință, va duce la reducerea emisiilor și la eliminarea sarcinilor birocratice inutile", a declarat Ferber.

Preocupări legate de mediu și siguranță

Obiectivul inițial al propunerii Comisiei a fost de a facilita adoptarea camioanelor electrice prin creșterea dimensiunilor maxime permise pentru lungime și greutate în întreaga UE, astfel încât camioanele să poată fi echipate cu baterii (mai grele decât motoarele cu combustie), fără a compromite capacitatea de transport de marfă.

Cu toate acestea, în conformitate cu această propunere, toate camioanele de 44 de tone, indiferent de combustibilul pe care îl utilizează, ar putea traversa frontierele statelor membre.

Într-un comunicat de presă de marți, organizația de mediu Transport and Environment T&E a declarat că, "în timp ce camioanele electrice pe distanțe lungi au nevoie de greutatea suplimentară pentru a compensa bateriile, cele diesel își vor mări pur și simplu capacitatea de încărcare".

Organizația a cerut legiuitorilor "să evite ieftinirea mărfurilor transportate de camioanele diesel și dezavantajarea camioanelor electrice".

Eurodeputatul Verzilor Ciarán Cuffe și-a exprimat îngrijorarea că permiterea trecerii frontierelor de către camioanele grele ar contribui la o mai mare degradare a drumurilor și la creșterea emisiilor.

"A face transportul rutier alimentat cu combustibili fosili și mai competitiv, permițând camioane mult mai grele și mai mari pe drumurile europene, este rău pentru siguranța rutieră, pentru infrastructură și pentru decarbonizarea sistemului nostru de transport", a declarat astăzi Cuffe.

"Șase voturi în plus astăzi ar fi eliminat complet gigalinierele din text, astfel încât este clar că o proporție foarte mare de deputați europeni înțeleg riscurile pe care le-ar aduce permiterea unor astfel de camioane", a adăugat el.

"Gigalinierele" sunt camioane cu o greutate de peste 60 de tone care sunt permise în prezent pe drumurile unor state membre. Cohorta a propus fără succes un amendament care să împiedice gigalinierele să opereze la nivel internațional, dar García Muñoz a declarat că impactul mega-camioanelor asupra siguranței rutiere și a infrastructurii va fi evaluat înainte de utilizarea lor.

În timp ce camioanele diesel de până la 44 de tone pot traversa frontierele acum, din 2035, plafonul de greutate crescut se va aplica doar camioanelor cu emisii zero, potrivit UETR.

"Pentru o tranziție ecologică de succes, este necesară o abordare holistică", a scris UETR într-o declarație după vot. "UETR consideră că noul cadru trebuie să faciliteze autorizarea a 44 de tone pentru orice vehicul pe termen lung, indiferent de sursa de energie utilizată."

Drumul versus calea ferată

Au existat, de asemenea, îngrijorări din partea unor deputați europeni și a părților interesate din industria feroviară că mărirea dimensiunilor camioanelor pentru transportul transfrontalier ar dezavantaja industria feroviară.

Comunitatea companiilor europene de căi ferate și infrastructură (CER) "și-a exprimat într-o declarație de presă îngrijorarea și dezamăgirea puternică față de votul de astăzi".

"Astfel de vehicule aduc cu ele o întreagă pleiadă de probleme de siguranță și un risc semnificativ pentru infrastructura existentă... În plus, introducerea lor va împiedica și mai mult eforturile de promovare a intermodalității și riscă să provoace un transfer modal invers în favoarea drumului", a declarat aceasta.

Comisia Europeană pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) și-a exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la creșterea capacității de transport rutier de marfă în detrimentul industriei feroviare.

"Un studiu recent arată, de asemenea, că extinderea transportului rutier de marfă mai lung și mai greu va avea efecte negative substanțiale asupra sectorului feroviar de marfă, care are un bilanț de siguranță considerabil mai bun", a declarat ETSC într-un comunicat.

García Muñoz a declarat: "Vom coopera pentru a crește capacitatea feroviară, în timp ce vom face transportul rutier mai durabil, adoptând în același timp o metodologie comună de raportare a emisiilor în UE."

"Capacitatea feroviară necesară pentru cererea de transport de marfă nu este suficientă și, prin urmare, transportul rutier trebuie să devină mai ecologic", a adăugat ea.

Țările UE mai trebuie să convină asupra unei poziții comune cu privire la proiectul de lege în Consiliu, înainte ca negocierile dintre Comisie, Consiliu și Parlament să aibă loc în următoarea legislatură.

Sursa AICI


STAREA TRANSPORTURILOR - RADU DINESCU


VERSUS SO3E04

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.