ANALIZĂ Exclusiv. LEGEA RCA ÎN VIGOARE. CINE PIERDE, CINE CÂȘTIGĂ Recomandat

ANALIZĂ Exclusiv. LEGEA RCA ÎN VIGOARE. CINE PIERDE, CINE CÂȘTIGĂ

Legea care reglementează prețul polițelor RCA este pentru unii mumă, pentru alții ciumă. Pentru transportatori, legea este mai bună!

Din 12 iulie 2017, asigurările auto obligatorii sunt reglementate din nou prin lege, după ce parlamentarii au decis o altă schimbare a cadrului legal al asigurărilor RCA.

 

Perdanți

Persoanele cu numeroase evenimente
Sistemul de bonus/malus se păstrează și în noua lege a RCA. În baza acestuia, un asigurat e încadrat într-una din clasele de bonus (rezultă un tarif de primă mai mic) sau într-una din clasele malus (rezultă o primă mai mare), în funcție de istoricul daunelor într-o anumită perioadă (numită perioadă de referință). Aici apare însă noutatea din Legea nr. 132/20017: Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) îi va ajuta pe clienții problematici să-și găsească un asigurător cu cea mai bună ofertă de pe piață. Asiguratul cu risc ridicat este definit prin această lege astfel: "persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referință calculat de către BAAR".
Mai clar, un asigurat cu risc ridicat e cel care primește cel puțin trei oferte de primă de N ori mai mari decât tariful de referință calculat de BAAR. Acest "N" nu va fi stabilit aleatoriu însă. Potrivit legii, factorul N va fi calculat pentru un vehicul cu aceleași caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum și pentru aceeași clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului.
Dacă un șofer are multe evenimente, el va plăti un RCA foarte mare.

Șoferii începători
Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics. Clasa bonus/malus poate lua în calcul istoricul şoferului. Informaţiile privind istoricul şoferului sunt cele aflate atât în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României coroborate cu cele din baza de date deţinută de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
În cazul șoferilor începători, unde istoricul lipsește, aceștia pot plăti asigurări și cu 300% mai mari.

Service-urile auto
Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea. Deși vorbim de un drept pe care șoferii îl aveau și până acum (teoretic), noua lege a asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) obligă asigurătorii ca, în contractele RCA încheiate să includă o clauză care să le dea dreptul șoferilor să aleagă ce service își doresc. Practic, această nouă prevedere ar trebui să nu le mai permită nici asigurătorilor și nici service-urilor să facă presiuni în această privință.

Acceptabil
Brokeri, firme asigurare
Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat. Acum comisionul pentru brokeri este de 10%, iar dacă se plafonează costurile de administrare, comisionul ajunge la 4-5%, spun aceștia.
Asigurătorul RCA eliberează asiguratului/utilizatorului, în termen de 15 zile de la înregistrarea solicitării acestuia, un certificat privind daunele înregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenţa acestor daune.
Dacă asigurătorul RCA nu îşi îndeplineşte obligaţiile în termenul prevăzut sau şi le îndeplineşte defectuos, inclusiv dacă diminuează nejustificat despăgubirea sau întârzie achitarea despăgubirii, acesta este obligat la plata unor penalităţi de 0,2% pe zi de întârziere

Câștigători

Șoferii disciplinați
O altă noutate în raport cu cadrul legal actual este introducerea obligaţiei asigurătorilor RCA de a-şi informa asiguraţii atunci când contractele sunt pe cale să expire. Mai precis, proiectul de lege dispune că „asigurătorii RCA şi intermediarii de asigurări RCA au obligaţia să informeze asiguraţii/contractanţii cu privire la încetarea contractului RCA şi la posibilitatea de reînnoire a acestuia, cu 30 de zile înainte de încetarea contractului RCA”.
-Despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în termen de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entităţii de soluţionare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească.
-Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului

Transportatorii
Referitor la soluţionarea cererilor de despăgubire, Legea nr. 132/2017 vine cu o schimbare semnificativă faţă de regulile actuale. Concret, asigurătorii RCA vor trebui să dea un răspuns ferm în 30 de zile de la data la care cererile de despăgubire sunt înaintate de asiguraţi. OUG nr. 54/2016 era un pic mai permisivă, fiind stabilit că soluţionarea se face în 30 de zile de la data înaintării cererii, dar nu mai târziu de trei luni de la data avizării daunei.
Noua lege permite decontarea directă între asiguratorii RCA.
Legea RCA a schimbat regula conform căreia tarifele de referință ale asigurărilor auto obligatorii sunt calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Concret, tarifele de referință sunt calculate semestrial de o societate cu expertiză contractată de Autoritate și sunt publicate de aceasta din urmă.
Mențiune: se introduce tariful de referinţă care se calculează statistic. Este o medie a preţului pe un anumit segment de risc pe ultimii cinci ani.
În acest moment, ASF organizează dezbateri publice pentru definitivarea Proiectului de Normă privind asigurările auto din România, pentru aplicarea noului cadru al pieței asigurărilor dat de Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Proiectul de Normă privind asigurările auto din România va fi înaintat Consiliului ASF, înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.