România face studii de fezabilitate să se conecteze la autostrăzile făcute de sârbi Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Serbia a inaugurat autostrada E-763, denumită "Milos cel Mare", aceasta fiind prima autostradă construită de chinezi în Europa, care a fost deschisă traficului.
Autostrada E-763 face parte dintr-o reţea trans-europeană de autostrăzi care face legătura între Gdansk şi Atena, precum şi între Istanbul şi portul Bar de la Marea Adriatică.
Autostrada face legătura între oraşele Obrenovac şi Ljig, are o lungime de 62,7 kilometri şi a fost concepută pentru viteze de 130 km/h.
Magnet pentru investitori
La ceremonia de inaugurare, preşedintele Aleksandar Vucic a spus că acest tronson de autostradă, construit de firma chineză Shandong Hi-speed Group, va contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii în Serbia şi va atrage investitori în oraşe de-a lungul autostrăzii. Vucic a subliniat că o serie de companii chineze au contribuit la relansarea economiei Serbiei, în special firma HBIS, care a cumpărat combinatul siderurgic Smederevo, firma Zijin, care a preluat un producător de minereu de cupru din oraşul Bor, şi firma Linglong care a făcut invstiţii semnificative în oraşul Zrenjanin.
În luna iulie a acestui an, ministrul Infrastructurii, Zorana Mihajlovic, anunţa că Serbia intenţionează să împrumute mai multe miliarde de euro din China şi alte ţări străine în următorii ani, pentru a finanţa investiţii în proiecte regionale.
"Statul trebuie să demareze noi investiţii dacă vrea o creştere economică continuă, în caz contrar am putea avea probleme", a mai spus Zorana Mihajlovic, care ocupă şi postul de vicepremier în cabinetul condus de Ana Brnabic.
Pentru a putea realiza acest lucru, autorităţile de la Belgrad intenţionează să investească până la opt miliarde de euro în infrastructură pe termen mediu, în principal graţie unor acorduri finanţate de China, dar şi de Rusia, Turcia şi Azerbaidjan.
Serbia a încheiat anul 2018 cu un mic excedent bugetar, iar planul de cheltuieli pe 2019 mizează pe un deficit de 0,5%.
Noi, repetenți
În același timp, la București se fac pregătiri pentru a ne conecta la autostrăzile sârbilor. Drumul Expres care va face legătura între Autostrada Timișoara – Moravița – Belgrad și Autostrada Sudului (niciuna finalizată) va avea un Studiul de Fezabilitate care va costa peste 3 milioane de euro. Viitorul Drum Expres va avea câte două benzi pe sens, însă studiul va trebui să prevadă și opțiuni de lărgire la câte 3 benzi pe sens, în perspectiva ridicării la rang de autostradă.
„Scopul studiului de trafic va consta în determinarea traficului la momentul dării în exploatare a drumului expres și pentru o perioadă de perspectiva de 30 de ani‘, se mai arata în Caietul de Sarcini.
Spre graniță, cu viteză înapoi
Pe de altă parte, abia în 19 iunie 2019, Compania Națională de Administrare a
Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit două oferte la licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii Timișoara – Moravița (A9), care va lega România de Serbia.
CNAIR a lansat pe 14 martie 2019 licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii Timișoara – Moravița, care ar urmă să lege România de Serbia. Acesta este primul pas concret pe care autoritățile de la București îl fac pentru realizarea unei conexiuni de mare viteză cu țara vecină.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate va fi de 24 de luni, potrivit anunțului de pe platforma de achiziții publice SICAP. Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 11,38 milioane de lei – 13,45 milioane de lei, fără TVA.
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- VIDEO Cum va arăta Autostrada Sibiu - Făgăraș?
- VIDEO 2.000 de metri din primul tunel de autostradă au fost săpați
- Apar 3 noduri rutiere pe autostrăzile din România
- VIDEO Miercuri se deschid 32 de km de autostradă. Pe unde circulăm?