Lucrările la Autostrada spre Moldova au început „în forță” cu un singur utilaj Recomandat

Lucrările la Autostrada spre Moldova au început „în forță” cu un singur utilaj

Temerile că firma care şi-a asumat pentru o sumă mult prea mică studiile tehnice din teren în proiectul Autostrăzii Unirii nu îşi va face corect treaba par a se adeveri.

Membri ai asociaţiilor pro-autostradă s-au deplasat pe traseu, în judeţul Neamţ, acolo unde firma spaniolă ACCIONA face forări în baza unui contract cu CNAIR. „Un singur utilaj. E o bătaie de joc“, spun reprezentanţii asociaţiilor, care s-au întors ieri la Iaşi. Aceştia reclamă avansul prea lent al studiilor din teren. „CNAIR nu are control asupra a ceea ce se întâmplă“, avertizează liderul uneia dintre asociaţiile civice. S-a solicitat o întrevedere cu şeful statului şi cu premierul pentru deblocarea situaţiei. O treabă făcută de mântuială în acest stadiu al lucrării poate duce la blocarea viitoare a întregului proiect. Întârzierile, de asemenea, pot afecta grav, poate iremediabil, finanţările pentru A8.

La trei ani şi jumătate de la primele mitinguri de amploare, pe Pietonalul din centrul Iaşului, şi la doi ani şi jumătate de la adoptarea unei legi pentru A8, în Parlamentul de la Bucureşti, proiectul Autostrăzii Unirii nu s-a mişcat prea mult: se actua­lizează studiul de fezabilitate pe segmentul montan şi se întocmesc studiul şi proiectul tehnic pentru ceilalţi 100 de kilometri, între Prut şi Siret. Nerăbdarea, dar şi nemulţumirile cresc în rândul asociaţiilor pro-autostradă.

Un ultim protest de amploare a avut loc cu zece zile în urmă la Cristeşti, unde sute de oameni şi sute de autovehicule de toate felurile au ocupat intersecţia E85/DN 15B (drumul spre Tg. Neamţ) cerând urgentarea întocmirii documentaţiei.

Amintim că SF şi proiectul pe tronsonul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ au termen de finalizare începutul verii 2023, în vreme ce actualizarea studiului pe partea montană a A8 a intrat în prelungiri: termenul iniţial, ianuarie 2021, a fost extins până la sfârşitul lunii noiembrie.

„Nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“
Ieri, asociaţiile Împreună pentru A8, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Transportatorii de Mărfuri Bucovina, Fermierii Grânari şi mai mulţi oameni de afaceri au remis preşedintelui şi premierului solicitarea unei întrevederi „în vederea stabilirii unui orizont de timp în care românii din această regiune urmează să beneficieze de autostrăzile A7 şi A8. Deşi autostrăzile Moldovei au reprezentat un angajament asumat de toate partidele politice în ultimii ani, în realitate nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“.

„Am fost ieri (alaltăieri, n.r.) în teren, la Leghin, în comuna Pipirig-Neamţ, şi am constatat o bătaie de joc în privinţa proiectului A8 de la Târgu Mureş la Târgu Neamţ: un singur utilaj care încerca să foreze fără să fie adaptat la situaţia din teren. Cei de la CNAIR au fost nevoiţi să recunoască existenţa unor probleme mari pe acest traseu, şi nu se întrevăd soluţii în viitorul apropiat“, a declarat Ionel Apostol, liderul Asociaţiei Împreună pentru A8.

„Marea problemă este de ordin politic şi administrativ. Nu vedem existenţa unei voinţe politice pentru ca autostrada A8 să se construiască. E o incapa­citate administrativă majoră: pe tronsonul montan există o singură foreză, iar cei de la CNAIR nu controlează ce se întâmplă acolo. Trebuie schimbată această atitudine, pentru că altfel nu vom vedea autostrada gata nici în 2030“, a declarat şi Dorin Dobrincu, lider al Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.