Confesiunile șoferului român de camion care a provocat un accident mortal stând pe site-uri de matrimoniale Recomandat

Confesiunile șoferului român de camion care a provocat un accident mortal stând pe site-uri de matrimoniale

„Trebuie să trăiesc cu asta pentru tot restul vieții mele”, s-a plâns șoferul român de camion Ion Onut în Sunderland Echo.

„Fiind pe telefon pentru o perioadă lungă de timp și realizând apoi că traficul din fața mea s-a oprit, nu am avut absolut nicio șansă să acționez și să frânez. Când am văzut înregistrările video cu ceea ce s-a întâmplat, a fost inimaginabil și greu de văzut. A fost atât de deranjant să știu că eram eu în acel camion care trecea printre mașini”.

În iulie 2021, tânărul în vârstă de 41 acum, a provocat un accident devastator în nord-estul Angliei în timp ce naviga pe site-uri de matrimoniale pe telefonul mobil. El nu a observat că traficul din față se oprise și a intrat într-un șir de mașini cu aproximativ 93 km/h (58 mph), provocând o coliziune incendiară între mai multe vehicule. Trei persoane au fost ucise pe loc, iar alte câteva au fost rănite.

Onut ispășește în prezent aproape nouă ani de închisoare după ce a pledat vinovat la trei capete de acuzare pentru provocarea morții prin conducere periculoasă. Din închisoare, acesta a colaborat cu autoritățile locale la o campanie dură de siguranță rutieră privind consecințele utilizării telefonului în timpul conducerii. Un Onut vizibil plin de remușcări își cere scuze în lacrimi și avertizează toți șoferii că niciun text, niciun videoclip și nicio notificare nu valorează cât o viață.

Pariul pe sistemele de monitorizare a conducătorilor auto

Uniunea Europeană a recunoscut că distragerea atenției la volan este unul dintre cei mai mari factori care contribuie la decesele rutiere.

În 2018, UE a stabilit obiectivul de a reduce la jumătate decesele și rănile grave de pe șosele până în 2030. Cu toate acestea, progresele înregistrate în ceea ce privește reducerea deceselor rutiere au stagnat.

Aproximativ 20 400 de persoane au fost ucise pe drumurile UE în 2023 - o scădere de doar 1% față de 2022.

Chiar și așa, Europa pornește de la o bază mult mai sigură decât țări precum SUA, care are una dintre cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră din lumea dezvoltată - mai multdecât dublă față de cea a UE. Experții indică infrastructura centrată pe mașină, limitele de viteză mai ridicate și dominația vehiculelor mari, precum SUV-urile și camionetele. Având în vedere că acești factori sunt mai bine gestionați în Europa, autoritățile de reglementare din UE și din Regatul Unit se concentrează acum pe flagelul în spirală al distragerii atenției șoferilor.

Aproximativ 20 400 de persoane au fost ucise pe drumurile UE în 2023 - o scădere de doar 1% față de 2022.

Ca răspuns, UE a impus instalarea de sisteme de monitorizare a șoferilor (DMS) pe toate modelele de vehicule noi începând cu iulie 2024.

Aceste sisteme utilizează camere din cabină și inteligență artificială pentru a urmări atenția șoferului, detectând comportamente precum utilizarea telefonului mobil, fumatul sau neglijarea centurii de siguranță. În cazul în care este identificată o distragere a atenției, în prezent sistemul doar avertizează șoferul să se concentreze din nou, în loc să o blocheze. Deși experții consideră că aceste sisteme reprezintă un pas în direcția cea bună, ei susțin că adevăratele progrese în materie de siguranță rutieră vor avea loc atunci când autoritățile vor insista asupra utilizării tehnologiei existente, care nu doar avertizează șoferii, ci dezactivează în mod activ aplicațiile și alertele intruzive.

Ori Gilboa, CEO al companiei israeliene de tehnologie pentru siguranță SaverOne, consideră că această abordare este esențială pentru abordarea unuia dintre cele mai coercitive și mortale comportamente din societatea modernă: dependența de smartphone la volan. „Oamenii spun că condusul în stare de ebrietate este rău, dar nu le este rușine să spună că își folosesc telefonul în timp ce conduc”, spune el. „Dacă recunoaștem cu adevărat că utilizarea telefonului este o dependență, atunci trebuie să o tratăm ca atare.”

O abordare diferită: dezactivarea, nu doar avertizarea

SaverOne a dezvoltat un sistem care detectează și dezactivează utilizarea nesigură a telefonului în timp ce vehiculul este în mișcare, asigurându-se că șoferii nu pot trece peste măsurile de siguranță. Spre deosebire de aplicațiile pe care șoferii le pot dezactiva după bunul plac, tehnologia SaverOne „funcționează automat, fără a necesita acordul șoferului”, explică Gilboa. „Trebuie să funcționeze astfel pentru că, altfel, șoferii o vor anula. Este natura umană”.

„Oamenii spun că condusul în stare de ebrietate este rău, dar nu le este rușine să spună că își folosesc telefonul în timp ce conduc.”

Soluția companiei constă într-o unitate hardware instalată în vehicul care utilizează tehnologia frecvențelor radio pentru a detecta telefonul șoferului și a-i restricționa funcționalitatea. Sistemul poate face diferența între telefonul șoferului și cel al unui pasager, asigurându-se că numai telefonul șoferului este restricționat. Aplicațiile de navigație pot funcționa în continuare, dar rețelele sociale, mesageria și alte distrageri ale atenției sunt complet dezactivate. „Spre deosebire de DMS-ul obligatoriu, care doar avertizează șoferii, sistemul nostru previne în mod activ distragerea atenției prin dezactivarea completă a utilizării nesigure a telefonului”, spune Gilboa.

Impactul asupra comportamentului șoferilor a fost profund

„Am văzut șoferi care încercau să își folosească telefonul de 10 ori într-o oră”, explică el. „După două săptămâni cu sistemul nostru, aceste cifre scad semnificativ. Ei nu mai întind mâna după telefon pentru că știu că nu va funcționa. Este aproape ca o reabilitare”.



MAN eTGE


BĂNICESCU - VARTA
      

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.