Comisarul European pentru Transporturi, anunțuri decisive pentru șoferii profesioniști de camion

Comisarul European pentru Transporturi, anunțuri decisive pentru șoferii profesioniști de camion

Pandemia de coronavirus a închis granițele în interiorul și în afara Uniunii Europene și, pe bună dreptate, foarte mulți oameni se întreabă acum: cum mai pot fi aprovizionate țările membre cu alimente sau produse medicale?

Info pe scurt
Este dovedit prin studii ale organizațiilor care se ocupă de sănătatea publică (OMS, Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor) că închiderea frontierelor nu este una dintre cele mai eficiente metode pentru a preveni răspândirea coronavirusului.
Comisariatul pentru Transporturi al Comisiei Europene va discuta miercuri cu miniștrii transporturilor din statele membre despre adoptarea unui set comun de măsuri care să permită fluxul de mărfuri pe marile coridoare europene.
Una dintre măsuri ar fi eliminarea obligativității șoferilor de tiruri să iasă din cabină și să se odihnească în afara camionului.
În prezent, există blocaje în anumite granițe și de 20 de ore. Blocajele reprezintă un risc pentru sănătate și de infectare mult mai mare decât fluidizarea traficului.
Pe lângă culoarele de mărfuri la nivel european, se vor face și culoarele umanitare de tranzit pentru persoanele care vor să tranziteze țările care au granițe închise. Aceste persoane vor fi lăsate să ajungă la punctul de destinație și supuse acolo regulilor de carantină.
Comisia Europeană lucrează la un pachet de soluții financiare pentru companiile aeriene care sunt lovite de criză.

Până ieri (n.r.-luni) aveam șapte țări europene care și-au închis granițele, azi sunt deja mai multe. Există probleme peste tot cu transportul de mărfuri, sunt blocaje în granițe. Ce pârghii are Comisia Europeană pentru a obliga aceste state să nu ia măsuri discreționare…

Să le denumim măsuri unilaterale... Este adevărat că în fața răspândirii virusului multe din statele membre au hotărât să restricționeze accesul la graniță. Pe de altă parte, este dovedit prin studii ale organizatiilor care se ocupă de sănătatea publică (OMS, Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor) că închiderea frontierelor nu este una dintre cele mai eficiente metode.

Sunt alte metode de stopare a răspândirii decât închiderea frontierelor. Asta ca o chestiune de principiu.

Apoi, ce face Comisia Europeană: eu și serviciile din Comisariatul de transport al Comisiei Europene am pregătit un set de recomandări pentru statele membre pentru a se coordona între ele, astfel încât să permită fluxul de mărfuri și persoane pe marile coridoare europene.

Sunt recomandări, nu le putem implementa direct, pentru că, în general, deciziile legate de frontiere se iau de către ministerele de interne din țările respective.

În paranteză trebuie spus că miniștrii de transport din statele membre au înțeles foarte repede necesitatea ținerii deschise a coridoarelor de transport, ei sunt pentru mine un aliat important.

Miercuri vom avea un consiliu al miniștrilor de transport și contez pe ei să facem împreună un set de recomandări pentru ținerea deschisă a frontierelor pentru transportul de marfă și transportul esențial de persoane pentru a avea o bază de implementare la nivelul statelor membre.

Vom veni și cu un plan detaliat de acțiune care conține inclusiv derogări de la timpii de condus ai șoferilor.

Adică să poată conduce continuu mai multe ore?

Da. Se schimbă puțin paradigma, în sensul în care dacă până acum principala preocupare era de a crea condiții suplimentare de bunăstare a lucrărilor din transporturi, acum vrem să avem reguli care să le ofere securitatea lor personală, ceea ce e destul de simplu și se poate implementa la nivelul fiecărui stat membru: de exemplu, să nu mai existe obligativitatea de a ieși și de a se odihni în afara cabinei.

A fost o mare luptă pentru acest drept, dar acum ne întoarcem pentru că spațiul cabinei este un spațiu personal, iar contactul cu alte persoane este puțin probabil în cabina personală.

Am citit că la granița dintre Slovenia și Italia nu li s-a dat dreptul șoferilor să coboare nici măcar să se ducă la toaletă…

Nu putem renunța la dreptul șoferilor ca după un anumit număr de ore de condus să poată face acea pauză de odihnă, dar asta se poate organiza pe aceste coridoare de transport de care vorbeam și unde trebuie să existe un flux continuu de mărfuri.

Se pot organiza puncte unde oamenii să știe că se pot opri și odihni și pot beneficia de un serviciu minimal. Sigur, cu păstrarea distanței sociale necesare între oameni.

Deci avem un set de reguli de siguranță pentru conducătorii auto, pe de altă parte avem reguli pentru statele membre în sensul în care toți lucrătorii din transporturile de marfă trebuie exceptați de la măsuri precum carantinarea.

Aceste măsuri ar fi în sine dezastruoase pentru ceea ce înseamnă transportul de mărfuri.

Pe de altă parte, există frica statelor ca acești șoferi să nu răspândească virusul…

Dacă le combinăm, măsurile pentru siguranța șoferilor cu măsurile de libertate și fluidizare a traficului atunci este cu atât mai bine. Vă dau exemplul Italia/Slovenia.

Am avut un efect de domino, de închidere a granițelor pe coridoarele de transport: închiderea graniței dintre Croația și Slovenia a făcut să avem un număr foarte mare de camioane blocate în Slovenia. Croația a închis granița cu Slovenia pentru că era închisă granița dintre Serbia și Croația.

A trebuit s-o luăm pe firul poveștii. Am deblocat granița dintre Serbia și Croația, sigur cu condiții puse de autoritățile sârbe ca traficul pe teritoriul statului lor să se petreacă în intervalul a 12 ore.

Dacă a blocat Croația, atunci am avut blocaje între Slovenia și Italia. Și ce se întâmplă? Aceste blocaje pot crea cu adevărat probleme de sănătate publică: în loc ca șoferul să fie la el în cabină și să conducă și să se oprească în interiorul unor reguli de siguranță personală, după un anumit număr de ore de condus, ei sunt blocați de exemplu în parcările din Italia. Și socializează, oamenii se întreabă între ei, ce se întâmplă.

Deci blocarea tirurilor într-o parcare reprezintă un risc pentru sănătate și de infectare mult mai mare decât fluidizarea traficului. S-a ajuns la peste 20 de ore de așteptare în unele situații, iar din analiza noastră rezultă că blocarea transportului este mult mai dăunătoare din punct de vedere al siguranței și a sănătății decât fluxul fluid al acestor camioane pe marile coridoare la nivel european.

Planul de acțiune va merge la recomandări în detaliu: orele de condus, organizarea punctelor de oprire, indicații privind coridoarele esențiale, pentru că multe state membre sunt complet pierdute, adică au mai multe puncte de trecere a frontierei dar încearcă să oprească ba unul ba altul.

Ceea ce va fi foarte clar făcut de miniștrii de transport va fi stabilirea traseelor cu adevărat esențiale. Ele reprezintă așa-numita rețea a Uniunii Europene cu coridoare de transport și puncte esențiale de trecere a frontierelor.

Aceste recomandări vor merge până la cum să procedezi în frontieră: de ce să ai două verificări la frontieră (a țării din care ieși și a țării în care intri)? În colaborarea transfrontalieră țările pot conveni asupra unui singur punct de control, lucru care ar reduce mult timpul de așteptare și verificare în punctele de frontieră.

Apoi pot exista benzi rezervate pentru tranzitul de mărfuri care să faciliteze trecerea convoaielor de marfă.

Avem în vedere toate aceste lucruri, le propunem, sper să fie agreate de miniștrii de transporturi miercuri și apoi urmează faza cea mai importantă și anume implementarea în țările membre.

(hotnews.ro)

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.