CHINEZII, CHEMAȚI SĂ CONSTRUIASCĂ AUTOSTRĂZI ÎN REPUBLICA MOLDOVA Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Contractorii chinezi au discutat despre construirea a două
autostrăzi în Moldova, consolidându-și angajamentele în
sectorul infrastructurii rutiere din Europa de Est.
Cele două autostrăzi vor avea o lungime totală de 300 km și
vor costa aproximativ 400 milioane dolari. Finanțarea pentru
cele două proiecte poate avea două opțiuni: finanțată integral
de China sau împărțită între China și Moldova în procente
85:15, scrie scmp.com. Autostrăzile vor fi construite de China
Hyway Group și China Railway Group Limited.
Unde regăsim proiectele
Acești doi constructori chinezi sunt în negocieri finale pentru
construirea a două autostrăzi în Moldova.
Prima autostradă va înconjura capitala Moldovei de la
Chișinău, iar cea de-a doua va lega raioanele din nordul
Moldovei cu Ucraina vecină, a spus Vitalie Iurcu, secretar de
stat al Ministerului Moldovean al Economiei și Infrastructurii.
Pe Drumul mătăsii
"Proiectele vor îmbunătăți în mod semnificativ traficul și vor
contribui la creșterea economică", a declarat Iurcu într-un
interviu acordat South China Morning Post în Hong Kong.
"Negocierile privind finanțarea vor fi încheiate în acest an, iar
construcția urmează să fie finalizată în trei ani", a adăugat el.
"Proiectele marchează momentul când companiile chineze de
construcții își extind proiectele în această țară fără ieșire la
mare, care se întinde între Ucraina și România. Țara, care și-a
declarat independența în 1991, odată cu dizolvarea fostei
Uniuni Sovietice, se poziționează în capătul european al
Inițiativei Belt and Road (BRI), care cuprinde o serie de
proiecte de infrastructură de-a lungul vechiului drum al mătăsii
din China în Africa și Europa.
China și Republica Moldova au fost în discuții, începând cu
decembrie 2017, pentru a stabili un acord de liber schimb între
cele două națiuni, care ar elimina barierele de import reciproc și
ar consolida comerțul”, scrie sursa citată.
Alte companii chineze au fost, de asemenea, active în Europa
de Est. Constructorii și băncile de stat din China sunt implicate
în construcția unei autostrăzi de 1,4 miliarde USD în Bosnia și
Herțegovina, care leagă Banjaluka de Mliniste.
Investițiile companiilor chineze din cele 56 de țări care
alcătuiesc BRI au crescut anul trecut cu 8,9%, ajungând la
15,65 miliarde dolari, potrivit datelor furnizate de Ministerul
Comerțului din China. China a căutat investiții în Europa
Centrală și de Est, dorind să-și consolideze prezența și să-și
răspândească influența pe continent.
Chinezii și la București
Companiile China Communications Construction Company Ltd
(China) și Makyol Insaat Sanayi Turizm (Turcia) vor construi și
opera în regim de parteneriat public-privat autostrada
Ploiești–Brașov, proiect estimat la 1,36 miliarde de euro, a
anunțat Guvernul. În acest moment, se poartă negocieri pentru
clauzele prevăzute în contract. Este a doua descălecare a
firmelor din China în România, ele mai fiind implicate în acest
proiect.
TIR Magazin atrăgea atenția că exact compania din China a
fost cea care au pus bețe în roate celei de-a doua încercări de
realizare a aceluiași tronson de autostradă în regim de PPP.
„La numai zece zile de la anunțarea licitației pentru autostrada
Comarnic-Brașov, o firmă din China a blocat licitația. Anunțul
de concesionare a fost publicat în SEAP pe 8 decembrie 2012,
iar, pe 19 decembrie, compania China Communications
Construction Company Limited, cu sediul în Beijing, a contestat
la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) fișa
de date a achiziției și a solicitat suspendarea procedurii”,
potrivit informațiilor apărute în presă.
A fost nevoie de intervenția premierului de atunci Victor Ponta,
care a cerut găsirea unei soluții în instanță pentru reluarea
licitației autostrăzii Comarnic-Brașov, arătând că aceasta a fost
iar suspendată "pentru Sfântul Așteaptă" de către Consiliul de
Soluționare a Contestațiilor.