CENTURA BACĂU ARE SF DIN 2007 ȘI TREBUIA FINALIZATĂ ÎN 2018 Recomandat

CENTURA BACĂU ARE SF DIN 2007 ȘI TREBUIA FINALIZATĂ ÎN 2018

Despre acest obiectiv se vorbește de două decenii. Ultimul contract de construcție a Centurii a fost reziliat în primul mandat de ministru al Transporturilor deținut de Răzvan Cuc.

Pe 15 martie a existat un protest în care românii au fost invitați, să oprească orice activitate pentru 15 minute, la ora 15.00. S-a dorit un protest pentru lipsa autostrăzilor și, în particular, pentru faptul că, promisă de numeroși politicieni, Autostrada Moldova nu există nici măcar pe hârtie.

Să-i dăm drumul

Absolut „întâmplător”, în aceeși zi, Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a vizitat șantierul șoselei de centură a Bacăului, care reprezintă și primii kilometri de autostradă din Moldova. Varianta de ocolire a municipiului Bacău, parte din Autostrada A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, va avea o lungime de 30,8 km, din care aproximativ 17 km vor fi realizați la profil de autostradă.

Delegația condusă de ministru, alături de parlamentarii PSD Dragoș Benea și Lucian Șova și primarul Cosmin Necula, au inspectat, alături de constructor, traseul centurii Bacăului. Lucrarea este amplasată la sud, est și nord de municipiul Bacău și presupune realizarea unui sector comun cu traseul Autostrăzii Moldova.

 

Minunea ține trei zile

Asta a fost vineri. Luni, utilajele au dispărut și șantierul a fost abandonat. Ministrul Răzvan Cuc a declarat că nu sunt probleme cu termenele în privinţa centurii Bacăului, iar angajaţii firmei care efectuează lucrarea au primit zile libere, conform contractului.

„(Societatea, n.red.) are în contractul colectiv de muncă o perioadă de 5 zile în care dă liber la angajaţi. În rest, eu vă spun că lucrează în două schimburi şi lucrările vor fi terminate în termenul asumat contractual. Din păcate constat, cu mare surprindere şi cu mare tristeţe, că foarte mulţi oameni atacă antreprenorii români care mai lucrează. Şi vreau să vă spun că acest antreprenor este singurul antreprenor de talie mare care mai poate lucra la autostrăzi. Dacă şi vizavi de acest antreprenor care s-a mobilizat, şi ştiţi că a lucrat foarte bine şi pe Lugoj-Deva, Lotul 4, şi finalizează lotul, a lucrat şi pe Bucureşti-Ploieşti, a terminat în termen lotul de autostradă, dacă şi aici găsim probleme, la cel care trage găsim probleme, din punctul meu de vedere cred că avem o problemă ca popor, că nu ne susţinem antreprenorii români”, a spus Răzvan Cuc, 

Licitația pentru această porțiune a fost câștigată de UMB Spedition&Tehnostrade. Potrivit contractului semnat în decembrie 2018, antreprenorul va realiza proiectul în 36 de luni și va oferi o garanție de 7 ani a lucrărilor.

Săptămâna următoare, antreprenorul Spedition UMB a anunţat că muncitorii de pe şantierul Variantei Ocolitoare a Municipiului Bacău sunt liberi în perioada 21-26 martie, iar de marţi, 26 martie, lucrările vor fi reluate la capacitate maximă, în două schimburi, începând cu ora 7:00, a precizat Compania de Drumuri.

 

Turcii lui Ponta, primul eșec

Ceea ce trebuie știut în legătură cu „mândria guvernului” în materie de infrastructură rutieră este că șoseaua de Centură Bacău a fost relicitată. Potrivit primei licitații, Șoseaua de Centură Bacău ar fi trebuit terminată în anul 2018. Lucrurile nu au stat așa, contractul fiind reziliat un an mai devreme, în 2017.

Primele documentații despre centura Bacăului au fost schițate în 2000, iar în 2008 compania Search Coporation a realizat studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și detaliile de execuție. Banii au fost dați, dar proiectul nu a mai demarat, iar CNADNR a fost nevoită să revizuiască studiile. Acest lucru s-a petrecut în ianuarie 2012, când s-au plătit 300.000 lei pentru revizuirea SF-ului, a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție. 
În aprilie 2013, a CNADNR lansat în SEAP licitația pentru construcția Șoselei de Centură a Bacăului, iar în august au fost deschise cele zece oferte depuse. Cele mai bune oferte le-au avut companiile oamenilor de afaceri Dorinel Umbrărescu și Costel Cășuneanu, însă CNADNR a atribuit contractul către firma tucească Eko Insaat Ve Tic AS, de pe locul trei. Presa a speculat că premierul în funcție, Victor Ponta, a făcut lobby pentru firma turcă. 
Au urmat numeroase contestații dar, în cele din urmă, justiția a decis că atribuirea contractului către firma turceasca este legal. În aprilie 2015, a putut fi semnat contractul.

Lucrări finalizate–2%

Pe pagina oficială a CNAIR, turcii sunt, încă, cei care construiesc Șoseaua de Centură Bacău. Antreprenorul lucrării este EKO INSAAT VE TICARET AS care a semnat un contract în valoare de 393 milioane de lei fără TVA pentru Centura Bacău, ce are 3 obiective: Obiectiv 1: 20,180 km; Obiectiv 2: 3,160 km; Obiectiv 3: 7,360 km. Perioada de execuție trebuia să fie 24 de luni, din 25 mai 2016 în 24 mai 2018. În opinia CNAIR, acum trebuia să circulăm pe Șoseaua de Centură Bacău. Lucru fals, desigur.

Pe 12 aprilie 2017, în mandatul de ministru al lui Răzvan Cuc, contractul cu turcii a fost reziliat. La acea dată, Compania Eko Insaat Ve Tic As a informat CNAIR că se află într-o situație financiară dificilă, “generată de evoluția negativă a unor proiecte pe alte piețe și care a dus la blocarea accesului la conturile bancare”, fapt care face imposibilă gestionarea proiectului de execuție”. Lucrările avansaseră cu 2%.

Ce face CNAIR

Plecând de la această realitate, într-un comunicat de presă, din decembrie 2017, se anunță că CNAIR SA a transmis în „Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) anunţul de participare pentru procedura de atribuire a contractului „Proiectare şi execuţie varianta de ocolire Bacău”.

Obiectul contractului este reprezentat de construcția a 30,8 km de drum nou la standarde europene, din care 16,269 km la profil de autostradă.

Durata contractului va fi de minimum 96 de luni, dintre care 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de execuţie a lucrărilor şi minim 60 de luni perioada de garanţie a lucrărilor. Perioada de garanţie poate creşte la 84 de luni, în funcţie de oferta din cadrul factorilor de evaluare.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru data de 12.02.2018”.

După eșecul cu turcii, în decembrie 2018, varianta ocolitoare Bacău ajunge pe mâinile a doi constructori români. Unul dintre ei câștigase și prima licitație, cea din anul 2015. "Varianta de Ocolire a Municipiului Bacău va avea o lungime de 30,8 km, din care 16,269 km vor fi construiţi la profil de autostradă, iar finanţarea va fi asigurată din fonduri europene. Asocierea Spedition UMB SRL-Tehnostrade SRL va proiecta şi va construi această Variantă Ocolitoare în termen de 36 luni, din care 6 luni sunt alocate proiectării şi 30 luni execuţiei lucrărilor.

Antreprenorul va oferi de asemenea o garanţie a lucrărilor de 7 ani”, se arată în documentul oficial.

Așa că, pe Centura modernizată a Bacăului, vom circula dar nu înainte de 2022.

UPDATE

Ritmul lucrărilor e bun

Potrivit ultimelor date oficiale, lucrările la Centura Bacăului au depășit deja 10%. Pentru lucrările la Varianta Ocolitoare Bacău, Umbrărescu a cumpărat buldoexcavatoare şi două compactoare noi, care au ajuns vineri, 5 aprilie, pe şantier.

Contractul pentru Centura Bacăului a fost semnat pe 22 decembrie 2018, iar lucrările au început pe 8 martie 2019. Umbrărescu are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru execuție. Garanția Centurii Bacăului este de 84 de luni.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.