De la coajă de mesteacăn la componente pentru camioane Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare

Scania explorează cauciucul bio de nouă generație. Scania face un nou pas în direcția transportului sustenabil, explorând un tip inovator de cauciuc bio, obținut din coajă de mesteacăn – un produs secundar al industriei forestiere.
Proiectul, susținut de statul suedez, are ca scop evaluarea unor materiale cu emisii scăzute de carbon, care ar putea înlocui pe viitor cauciucul de origine fosilă folosit în anumite componente ale camioanelor.
Sustenabilitatea începe cu fiecare componentă
Angajamentul Scania pentru un transport mai curat nu se limitează la promovarea biocombustibililor sau a electrificării. Decarbonizarea presupune și regândirea materialelor folosite în construcția camioanelor – până la cele mai mici piese.
Astfel, în cadrul eforturilor sale pe termen lung de cercetare și dezvoltare, Scania testează un nou tip de cauciuc bio obținut din coajă de mesteacăn – material care, de regulă, este ars ca deșeu. Această inovație a fost dezvoltată de compania suedeză Reselo și ar putea reduce semnificativ amprenta de carbon a cauciucului utilizat în mod tradițional în vehiculele comerciale.
„Asta înseamnă activitatea noastră de cercetare și dezvoltare – să privim cu zece ani înainte”, spune Martin Bellander, Manager Tehnic și expert în materiale din cauciuc la Scania. „Când am văzut un polimer complet bio, realizat din deșeuri regenerabile și cu proprietăți promițătoare, am știut că merită să-l explorăm.”
Parteneriate strategice pentru inovație
Ideea a luat naștere în urma unui eveniment de inovare organizat la Institutul Regal de Tehnologie KTH, unde Reselo și-a prezentat rezultatele inițiale. Scania era deja familiarizată cu tehnologia, dar momentul a devenit favorabil mai ales odată cu disponibilitatea unei finanțări externe din partea agenției suedeze pentru inovare, Vinnova.
„Să conduci tranziția în industria transporturilor înseamnă să cauți constant materiale cu impact climatic redus”, explică Jonas Gustafsson, Senior Venture Collaboration Manager în cadrul Scania. „Colaborarea cu o companie aflată în expansiune precum Reselo, printr-un proiect finanțat de Vinnova, este o modalitate prin care transformăm intențiile în acțiuni concrete.”
La acest parteneriat se alătură și AnVa Polytech – furnizor Scania – care contribuie cu expertiză în producție și realizarea de matrițe.
De la laborator, la cabină
Proiectul a fost lansat la jumătatea anului 2024 și are ca obiectiv testarea și evaluarea noii formule de cauciuc – inclusiv rezistența la temperaturi extreme, durabilitatea chimică și performanța de etanșare. Primul pas: prototipuri fizice.
„Am produs deja două piese inițiale – o garnitură de cauciuc pentru cabluri și găuri, și o mică covorașă de cauciuc pentru suportul de pahare din cabină,” spune Bellander. „Una este ascunsă, cealaltă vizibilă – dar ambele demonstrează că acest material poate funcționa în condiții reale de utilizare.”
Un pas mic pentru cauciuc, un pas mare pentru sustenabilitate
Chiar dacă materialele precum oțelul, aluminiul sau bateriile au o amprentă de carbon mai mare decât cauciucul, acesta din urmă rămâne o parte importantă a ecuației. Pe măsură ce emisiile din utilizarea vehiculelor (Scope 3) scad odată cu electrificarea, cele generate din producție și lanțul de aprovizionare (Scope 1 și 2) vor cântări tot mai mult.
„Dacă acest material va da randament, există un potențial clar de a-l folosi în multe alte componente din cauciuc”, adaugă Gustafsson. „Iar faptul că este local, regenerabil și sustenabil se aliniază perfect strategiei noastre de reducere a emisiilor.”
Proiectul de cercetare se va încheia în vara lui 2025, dar impactul său pe termen lung ar putea depăși cu mult câteva prototipuri.
„Pentru a decarboniza complet un camion, trebuie să analizezi fiecare componentă”, încheie Bellander. „Iar uneori, cele mai mari schimbări încep cu cele mai mici detalii.”
Cum contribuie Scania la decarbonizarea lanțului său valoric
Scania și-a propus să reducă cu 50% emisiile de CO₂ din Scope 1 și 2 (directe și indirecte) până în 2025, raportat la nivelurile din 2015. Încă o reducere de 50% este planificată pentru perioada 2022–2032.
Până în 2030, toate achizițiile de oțel, baterii și fontă pentru operațiunile Scania din Europa vor proveni din surse verzi.
Articole înrudite
- VIDEO. Gama de autocamioane MAN, model 2025, lansată în România
- VIDEO. Caravana Drive Like a Pro - Scania Test & Drive 2025
- Scădere pe piața globală a vânzărilor de camioane. Daimler Trucks, prăbușire de 34%
- Scania lansează motorul Super 11 – o soluție mai ușoară și mai eficientă pentru transporturi performante
- 103 camioane pe hidrogen ale firmei falimentare Nikola sunt scoase la licitație