Se reiau negocierile post-Brexit, cu șanse mici de reușită. Șoferii, foarte afectați

Se reiau negocierile post-Brexit, cu șanse mici de reușită. Șoferii, foarte afectați

Negociatorii-şefi european Michel Barnier şi britanic David Frost se întâlnesc sâmbătă la Londra, cu scopul de a încerca să acopere divergenţele în negocierile unui acord post-Brexit, care se află de-acum într-un stadiu critic, relatează AFP.


Michel Barnier a sosit sâmbătă la un centru de conferinţe, unde continuă negocierile.

La sosirea sa, vineri, la Londra, el a anunţat că va continua să lucreze cu ”răbdare şi hotărâre”.

 ”Nu suntem departe de momentul «Take it or leave it» (accepţi sau nu)”, declara el vineri, într-o întâlnire cu statele membre ale Uniunii Europene (UE), potrivit unor participanţi.

Barnier a reiterat linia deja avansată joi de către preşedinta Comisiei Europene (CE) Ursula von der Leyen - în prezent este imposibil să se spună dacă se poate ajunge sau nu la un acord.

De partea britanică, David Frost crede că un acord este ”încă posibil”.

Premierul său Boris Johnson a declarat că ”probabilitatea unui acord” depinde de UE şi dă asigurări că Regatul Unit ar putea ”prospera” şi fără un acord comercial.

Într-o dicuţie la telefon, vineri seara, cu omologul său irlandez Micheal Martin, Boris Johnson şi-a ”subliniat angajamentul de a ajunge la un acord care să respecte suveranitatea Regatului Unit”, potrivit Downing Street.

Cei doi şefi de guverne au ”reafirmat de asemenea necesitatea menţinerii în primul rând a Acordului din Vinerea Mare (care a pus capăt unor decenii sângeroase de tulburări între republicanii catolici, susţinători ai unificării cu Irlanda, şi unioniştii protestanţi, care vor ca provincia să rămână în cadrul Coroanei britanice) şi evitarea unei frontiere fizice în Insula Irlanda”.

Londra şi Bruxellesul mai au doar foarte puţin timp să se înţeleagă asupra acestui text, care să intre în vigoare la 1 ianuarie, când Regatul Unit, care a ieşit oficial din UE la 31 ianuarie, va înceta să mai aplice normele europene.

În lipsa unui acord la această dată, cele două părţi riscă un nou şoc economic, care s-ar adăuga celui cauzat de pandemia covid-19.

Falsul „made in Britain”

Cele mai slabe verigi din acest lanț al Brexit-ului sunt porturile care asigură transportul de persoane și mărfuri. Chiar dacă cele două părți pot conveni asupra unui acord comercial, mărfurile ar trebui înregistrate și verificate la Dover. Michel Barnier, principalul negociator al UE pentru Brexit, a explicat că UE nu poate risca ca bunurile din întreaga lume să fie adunate/reambalate în Marea Britanie, să fie declarate bunuri britanice și apoi să intre pe piața unică a UE prin ușa din spate.

Controalele sunt necesare tocmai pentru a preveni acest lucru, spun experții și ele vor prelungi termenele de livrare cu până la două zile. O astfel de întârziere nu numai că va afecta negativ lanțurile de aprovizionare, ci ar perturba și industria alimentară. Peștele, crustaceele și legumele ar putea putrezi în timp ce camioanele așteaptă la coadă. Unele medicamente sunt, de asemenea, extrem de sensibile la întârzieri.

Transportatorii britanici știu vinovatul pentru haos. "Guvernul a acționat mult prea târziu. Cum ne pot cere să pregătim totul dacă nu primim informații?" se întreabă Richard Burnett, CEO al Road Haulage Association. Au mai rămas doar trei luni și încă mai există multe necunoscute. Unde vor fi amplasate punctele de control ale camioanelor? Ce programe de computer ar trebui să instaleze transportatorii, având în vedere că guvernul încă testează software-ul vamal? Cine ar trebui să proceseze declarațiile vamale pentru sute de milioane de livrări?

Până în prezent, 5.000 de oficiali au gestionat 50 de milioane de documente vamale pe an, spune Burnett. După Brexit, va exista o creștere de aproximativ 220 de milioane de declarații, ceea ce înseamnă că biroul vamal ar necesita zeci de mii de agenți suplimentari, spune el. Mulți transportatori din UE, se teme Burnett, ar putea elimina complet Marea Britanie din programele lor. „Nimeni nu vrea să facă parte din acest haos.”

Chiar și întârzieri de doar 15 minute ar duce la cheltuieli suplimentare anuale de 850.000 de lire sterline pentru companiile de transport. Numeroase companii britanice din industria automobilelor și a produselor chimice au dezvoltat planuri de urgență pentru a transfera o parte din producția lor pe continent, dacă ar fi necesar.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.