Logo
Imprimă această pagină

Mărturii: șoferii de camion, eroii „vremurilor coronavirus”

Mărturii: șoferii de camion, eroii „vremurilor coronavirus”

Obosiți, aflați de săptămâni pe drumuri în țările cu zeci de mii de îmbolnăviri, acești oameni aduc alimente în magazine și medicamente în farmacii.

România este pe locul doi în Uniune la numărul de șoferi de camioane, iar oficialii europeni le-au asigurat coridoare de trecere prin statele membre și au relaxat regulamentul strict, pe care erau nevoiți să-l respecte. Cu toate acestea, sunt mereu expuși îmbolnăvirii, găsesc tot mai greu toalete cu dușuri sau locuri de unde să-și cumpere de mâncare, arată Pro Tv.

Mădălin Donis se află cu camionul său în sudul Greciei, la 200 de kilometri de Atena, unde așteaptă să încarce tone de portocale și lămâi pentru a le duce în România și Ungaria.

Drumul de întoarcere va fi lung, pentru că prin Bulgaria trec doar în convoi, însoțiți de poliție. De 15 ani de când e șofer profesionist nu a mai prins vremuri atât de dificile.

Mădălin Donis, șofer: „Toți distribuitorii de benzină pe autostrăzi și drumurile naționale au închis pentru moment accesul la toalete, dușuri. Este o problemă mare pentru noi. Ne mai confruntăm cu probleme mari prin vămi. Nu mă consider un erou cum am văzut pe Facebook că circulă. Îmi fac meseria ca și înainte. Singura problemă, să fim puțin ajutați.”

Mergem în nordul Franței, în apropiere de Lille, unde îi găsim pe soții Botusan, ambii șoferi pe același camion pe care îl conduc cu schimbul. Cristina este șoferiță de un an, Marian de 10. Și-au luat măsuri de protecție pentru a se apăra de Covid-19.

Cristina Botusan, șoferiță: „Aici avem dezinfectantul, aici avem mai multe măști pe care le dăm colegilor.”

Dar nimic nu i-a pregătit pentru lipsurile pe care le-au găsit pe drum. Sunt de două luni pe traseu și au trecut până acum prin Germania, Belgia, Slovacia, Cehia.

Cristina Botusan, șoferiță: „Fiind femeie pe camion este mai dificil. Perioada asta ne-a dat peste cap. Am aluat amendă în Cehia, pentru că am oprit să facem cumpărături. Aveam o singură sticlă cu apă. Poliția nu ne-a înțeles. Eu eram la volan. Până săptămâna trecută îmi spuneam că o să fie bine. Este ca un film care nu se mai termină.”

Marian Botusan, șofer: „Perioada pandemiei nu știu cum a fost pentru alții, dar pentru noi a fost rău, rău spre foarte rău. O grămadă de spații de servicii închise. Nu am avut acces la dușuri. Unele magazine erau goale, nu găseai nimic de cumpărat.”

La toate aceste lipsuri se adaugă teama că o să rămână fără un loc de muncă, pentru că nimeni nu mai exportă piese auto, domeniu în care s-au specializat. În acest moment, cererea este uriașă pentru produse alimentare și de curățenie ori igienă personală.

În ciuda valului uriaș de cumpărături, marfa nu a dispărut de pe rafturi. Asociația Marilor Rețele Comerciale susține că lucrează cu furnizorii și companiile de logistică, pentru a asigura prezența bunurilor de larg consum în magazine. Așadar veți găsi alimente de care aveți nevoie, chiar drojdie proaspătă. Cu toate acestea, trebuie să învățați să fiți solidari, să nu puneți în coș mai mult decât aveți nevoie, pentru că alții vor rămâne fără produse.

Pentru a păstra aprovizionarea magazinelor și populației cu cele necesare, Comisia Europeană a relaxat regulamentul din domeniul transporturilor. Polițiștii ar trebui să fie mai înțelegători, iar șoferii au dreptul să conducă fără odihnă cu până la 15 la sută mai mult decât înainte.

Peste 350.000 de români sunt șoferi de camioane în Uniunea Europeană la firme românești sau străine. Suntem după Polonia pe locul doi.

Comisia Europeană a cerut crearea unor coridoare de transport speciale pentru camioanele de marfă și fluidizarea trecerii prin vămi. Pentru a-i proteja, firmele de transport și logistică le recomandă să nu mai participe la alte operațiuni în afara condusului și să stea cât mai mult izolați în cabine.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.