Logo
Imprimă această pagină

De ce a fost achitat un şofer care a zdrobit cu TIR-ul un pieton

De ce a fost achitat un şofer care a zdrobit cu TIR-ul un pieton

Concluziile instanţei sunt neobişnuite, raportat la celelalte dosare de ucidere din culpă soluţionate până acum. Deşi a depăşit uşor viteza legală şi a lovit cu TIR-ul un pieton, instanţa a considerat că nu a asta a provocat accidentul. Pietonul a vrut să traverseze, noaptea, prin loc nepermis, o porţiune de drum european care era neiluminată. „Nu poate fi admis a se pretinde conducătorilor auto să circule pe un drum european, în afara localităţii, la o oră când traficul este unul semnificativ, cu o viteză de 33-39 km/h, pentru a preîntâmpina eventuala apariţie a unor pietoni pe suprafaţa carosabilă, întrucât ar însemna blocarea efectivă a circulaţiei pe aceste drumuri“, a concluzionat judecătorul.


Un proces complicat în care s-au efectuat în ultimii ani nenu­mărate simulări şi expertize a fost finalizat, acum două zile, de Curtea de Apel Iaşi. Un bărbat de 36 de ani, originar din judeţul Vaslui, şofer profesionist, a fost achitat definitiv de infracţiunea de ucidere din culpă pentru care a fost judecat.

Magistraţii au concluzionat că Dumitru Alin Mora­riu nu este vinovat de moartea unui bărbat care a fost strivit de vehiculul său, un autotren marca Scania, cu semiremorcă.

Cum a avut loc accidentul

Şoferul profesionist a fost judecat pentru un accident mortal ce a avut loc pe 8 decembrie 2015, pe DE 583, între Valea Lupului şi Leţcani, pe sensul de mers spre Târgu Frumos.

Acci­den­tul a avut loc la orele dimine­ţii, când victima, un vârstă de 47 de ani, se întorcea cu un alt băr­bat de la o fermă şi ar fi fost sub influenţa băuturilor alcoolice. La un moment dat, victima a coborât din maşină pentru a merge la un bar situat în partea opusă a DE 583.

Porţiunea prin care a vrut băr­batul să traverseze avea o limitare de viteză de 60 de km/h, victima intrând pe drumul european fără a se asigura, în condiţiile în care purta haine negre, afară era întuneric, iar iluminatul public încă nu fusese pornit.

La un mo­ment dat, victima a ajuns la axul drumului şi s-a oprit, vehicule care veneau dinspre Leţcani frânând brusc pentru a nu-l lovi. În loc să îşi continue traversarea neregulamentară, victima a făcut un pas înapoi şi a fost lovit violent de autotrenul condus de Morariu.

Probele adunate la dosar au demonstrat că şoferul nu şi-a dat seama că a lovit o persoană, el oprind abia când a văzut, în oglinzile retrovizoare, că maşinile din spatele său fuseseră oprite. Audiat, Morariu a spus că a crezut că i-a explodat un pneu atunci când a lovit victima.

Autorităţile au efectuat o ex­per­tiză care a relevat că şoferul conducea cu 62 de km/h. O altă expertiză a fost efectuată şi în instanţă, judecătorii dorind să afle care ar fi fost viteza maximă cu care şoferul trebuia să circule pentru a putea observa pietonul.

„Deoarece nu spaţiul de vizibilitate (pe întuneric, la lumina fa­rurilor) depinde de viteza de de­plasare ci viteza de deplasare trebuie adaptată funcţie de spa­ţiu de vizibilitate, în cazul concret, singura valoare a vitezei care permitea evitarea impactului era «0»“, se arată în expertiză.

Expertul a continuat experimentul şi a arătat că, în condiţii de întuneric, dacă două maşini merg cu luminile de întâlnire aprinse, spaţiul de vizibilitate se reduce la 20-25 de metri. Ca să poată opri un autotren pe această suprafaţă, şoferul ar fi trebuit să conducă cu 33-39 de km/h.

Şi chiar dacă ar fi mers cu această viteză, expertul a precizat că nu era obligatoriu ca şoferul să îl poată vedea pe pieton pentru că în experiment nu au fost luate în calcul şi alte variabile: Faptul că pietonul era îmbrăcat în negru, faptul că şoferul se afla la o înălţime de 2,5 metri de sol etc.

Din acest motiv, judecătorii au concluzionat că vina accidentului i-a revenit exclusiv pietonului, cu toate că şoferul a depăşit uşor viteza legală în zonă.

„Nu poate fi admis a se pre­tinde conducătorilor auto să circule pe un drum european, în a­fara localităţii, la o oră când tra­ficul este unul semnificativ, cu o viteză de 33-39 km/h, pentru a preîntâmpina eventuala apariţie a unor pietoni pe suprafaţa caro­sabilă, întrucât ar însemna blocarea efectivă a circulaţiei pe aceste drumuri şi ar constitui în acelaşi timp o încălcare a obli­gaţiei de a asigura fluenţa traficului“, a precizat judecătorul.

Nu e primul caz de acest gen. În 2016, Curtea de Apel Iaşi a achitat de asemenea un şofer acuzat de infracţiuni similare. Acel şofer a fost achitat deşi circulase cu 79 km/h pe un drum european, în localitate, moment în care un pieton a intrat efectiv în faţa sa, pe stradă.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.