ALERTĂ Ministerul Transporturilor propune noi tarife de drum pentru camioane Recomandat

ALERTĂ Ministerul Transporturilor propune noi tarife de drum pentru camioane

Începând cu 2026, vehiculele destinate transportului de marfă care au o masă totală maximă autorizată (MTMA) de peste 3,5 tone (inclusiv cele mixte) vor fi supuse unei noi taxe - TollRo.

Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Transporturilor (MT) a pus în iulie în dezbatere publică un proiect de ordin care stabilea tarifele care vor fi plătite de transportatorii rutieri, dar a revenit recent asupra acestuia, punând în dezbatere o nouă versiune a proiectului. Noile tarife puse în dezbatere publică de minister sunt mai mari decât cele cuprinse în propunerea din vară.

Legea, motivarea și Anexa sunt AICI.

Tir Magazin vă prezintă ANEXA

1. Tariful unitar reprezintă tariful de trecere (TollRo) pe unitatea de kilometru aplicat pe domeniul SETRE România, stabilit în funcție de categoria de drum si de parametrii de clasificare ai vehiculului conform
datelor înscrise în documentele de înmatriculare ale acestuia, respectiv:

i) masa totală maximă autorizată (MTMA);

ii) încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO).

2. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.
3. Tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO V - IV este tariful unitar corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 15%, iar tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO III - 0
este tariful corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 30%.


4. Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.

5. Tariful de utilizare a infrastructurii, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor
infrastructurii, respectiv:

a) costurile de întreţinere anuale - costurile anuale de întreţinere și costurile periodice legate de repararea, consolidarea și execuţia straturilor noi de îmbrăcăminte rutieră, pentru a garanta că nivelul funcţionalităţii operaţionale a reţelei de drumuri naţionale din România se menţine în timp.

b) costurile pentru reparaţii structurale semnificative – costurile pentru reparaţiile structurale ale

reţelei de drumuri naţionale din România, exclusiv acele reparaţii care nu mai sunt în prezent în beneficiulutilizatorilor rutieri;

c) costurile de exploatare - costurile de operare, gestionare și tarifare rutieră electronică și care sunt
legate de punerea în aplicare, exploatarea și gestionarea elementelor sistemului de tarifare rutieră electronică – STRR, inclusiv a componentelor acestuia, amplasate pe domeniului SETRE România.

6. Tariful bazat pe costurile externe, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor legate de poluarea atmosferică generată de trafic, respectiv costul prejudiciilor provocate sănătăţii umane şi mediului
de eliberarea în atmosferă de particule în suspensie şi de precursori ai ozonului, precum NOx şi compuşii organici volatili, în timpul funcţionării unui vehicul.

Proiect de LEGE

ORDIN
Art. 1 – (1) Se aprobă categoriile de vehiculele și nivelul tarifului unitar aplicat in cazul vehiculelor rutiere înmatriculate, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală
maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone si care sunt folosite pe domeniul SETRE România, prevăzute în anexa la prezentul ordin.

(2) Tariful unitar se stabilește în funcție de masă totală maximă autorizată (MTMA) a vehiculului și clasa de emisii poluante (EURO) a acestuia și se aplică în mod nediscriminatoriu
utilizatorilor români și străini.

(3) Cuantumul tarifului unitar, stabilit în lei, se actualizează anual, în luna decembrie, în funcție de indicele prețurilor de consum (IPC) comunicat de Institutul Naţional de Statistică pentru anul
anterior, după următoarea formulă:

Tapl = Tact * IPC/100, unde:

„Tapl”: tariful unitar care se aplică în anul următor;

„Tact”: tariful unitar care se aplică în anul în care se realizează calculul;

„IPC”: indicele lunar al prețurilor de consum (IPC total) comunicat de Institutul Național de Statistică, valabil pentru intervalul: luna octombrie a anului anterior - luna septembrie
a anului în care se realizează calculul.

(4) Tariful unitar, rezultat în urma actualizării prevăzute la alin. (4), se rotunjește la nivel de ban, prin adaos pentru fracțiunile de peste 0,5 bani inclusiv sau, după caz, prin neglijarea fracțiunilor
de până la 0,49 bani inclusiv.

(5) Tariful unitar, stabilit în conformitate cu prevederile alin. (3) si (4), se aplică începând cu data de 01 ianuarie a anului pentru care a fost calculat.

(6) Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. actualizează tariful
unitar în conformitate cu prevederile alin. (3) și alin. (4) și informează utilizatorii cu privire la aceasta
prin intermediul mass-media și prin publicarea pe pagina proprie de internet.

(7) Tichetele de rută achiziționate, prevăzute la art. 12 alin. (7) din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, cu modificările și completările ulterioare, , a căror valabilitate depășește data de 31 decembrie a anului în care au fost eliberate, își păstrează valabilitatea pentru întreaga perioadă pentru care au fost eliberate.

(8) Tichetele de rută achiziționate în anul în curs, a căror valabilitate începe în anul următor, se
achită la nivelul stabilit pentru anul în curs.



Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.