Logo
Imprimă această pagină

Totul despre taxa de poluare a Gabrielei Firea. Ce cred șoferii Recomandat

Totul despre taxa de poluare a Gabrielei Firea. Ce cred șoferii

O măsură hei-rupistă, singular și care mai pune un bir pe șoferi.

Taxarea mașinilor care poluează trebuie să fie acompaniată de crearea de noi locuri de parcare, parcări la intrarea în oraș, îmbunătățirea parcului auto al Societății de Transport, benzi unice pentru mijloacele de transport și aducerea trenurilor sau a metroului dincolo de periferia Capitalei.
Și, extrem de important, realizarea unei Centuri moderne cu minim două benzi pe sens care să ofere șoferilor o alternativă civilizată și eficientă la traversarea orașului.
Centura București are 70 de kilometri și puțin peste 20 au fost modernizați (a se citi, că se circulă pe două benzi pe sens doar pe un sfert). Cozile sunt uriașe, căci nu există pasaje sau poduri la intersecția cu ieșirile din oraș. Lipsa șoselei de centură îi forțează pe mulți șoferi să străbată Bucureștiul prin interior, deoarece fac mult mai puțin decât dacă ar merge pe Centură. Orașul se înconjoară în minim 4 ore, o medie de 15 km pe oră.
Lipsesc, de asemenea, inele circulare în interiorul orașului.

Ce vrea primarul
Proiectul de hotărâre pentru introducerea vinietei pentru Bucureşti şi Ilfov, de la 1 ianuarie 2020, a fost pus în dezbatere publică de Primăria Capitalei, până la 30 septembrie. De la plata noilor taxe vor fi exceptate mai multe categorii de autovehicule, între care cele ale serviciilor de urgenţă, ale Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, ale Societăţii Transport Bucureşti, cele adaptate special pentru persoanele cu dizabilităţi, dar şi autovehicule aparţinând Patriarhiei Române. Prin proiect se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ţa Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Şos. Ştefan cel Mare - str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă - bd. Mărăsesti - str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii - Calea 13 Septembrie - str. Izvor - str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan - str. Berzei - str. Buzeşti – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia.

Când se aplică restricțiile
Începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA, este restricţionat zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 - 22:00, după cum urmează:
a) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricţii.
b) Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.
c) Pentru autovehicule înmatriculate în afara municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.
d) Pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat.
Taxa de intrare în București pentru mașinile care nu sunt dein Ilfov și București este de 10 lei pe zi sau 1.900 de lei pe an.

Mașinile grele, nici gând
Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puţin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 - 22:00, numai în urma achiziţionării vinietei electronice Oxigen-B.
Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hibride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul Bucureşti, numai în urma achiziţionării vinietei electronice de tip Oxigen-B.
Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute, în baza dovezii privind norma de poluare.
În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a vinietelor, denumit SIEGMCV.
Circulaţia autovehiculelor specificate la art.1 în zonele restricţionate, fără achiziţionarea vinietei, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.

Ce spun oamenii
Pe siteul Primăriei București au fost postate sute de comentarii legate de intenția anunțată de gabriela Firea.

O măsură discriminatorie
Marinela: Este o măsură discriminatorie. Ganditi-vă la orașele turistice, în speță Constanța, Tulcea, Brașov, etc., care sunt sufocate de mașini din alte orașe. Ce ar fi să pună și ele vigneta? Unde mai este dreptul la libera circulație in această țară? De asemenea, gânditi-vă la toți studenții, tinerii care lucrează în București, stau cu chirie și au autoturismele inmatriculate in orașul de domiciliu. De ce ei trebuie să plătească taxă că-și folosesc mașina până la serviciu și înapoi, iar bucureștenii și ilfovenii nu. Aceștia din urmă nu poluează?
Sunt de acord cu taxarea tuturor mașinilor sub Euro 3, poluante, indiferent că sunt ale bucureștenilor sau nu.

Ștefan: În legătură cu acest proiect doresc să îmi exprim părea în legătură cu măsurile care se doresc a fi luate.Pro: este o hotărârea foarte utilă pentru a ajută în îmbunătățire a calității aerului în municipiul București. O să ajute la diminuarea mașinilor poluante și scoaterea din uz a unor mașini care oricum nu ar avea voie să circule. Contra: punearea în aceeași categorie de plată a tuturor maisinilor care tranzitează municiliul București( nu putem să punem pe cineva care are o mașina electrică, care nu are emisii, să plătească aceeași suma că o mașină Euro 3, prin urmare să existe o diferența în plata acestei vigniete). Prețul ridicat pentru cei care nu au mașini din municipiul.

Victor: Bucureștiul trăiește în mare parte datorită navetiștilorcare plătesc taxe în București. Cei care nu au alternativă de transport ce fac? Construiți parcări la intrările din București și rezolvați parțial problema. Oricum navetiștii nu intră cu mașina până în centru. Tot la periferie o lasă. Sau asigurați de la primărie transportul navetiștilor

Evul Mediu e aici?

Gabriel: Taxarea accesului în orașe este o măsură din Evul Mediu, nu din secolul 21. Dacă vreți să reduceți poluarea, vă sugerez să nu mai autorizați atâtea blocuri și să nu mai aprobați atâtea PUZ-uri care cer derogări de la regulile de urbanism!
Octav: Foarte bună inițiativa, cu mențiunea că ar trebui să exceptați de la plata vignetei pe cei cu reședința în București. Sistemul de exceptare poate fi conceput destul de simplu (cerere, copie ci, copie talon) și ați elimina o discriminare la care ar fi supuși o parte dintre locuitorii orașului, stabiliți legal aici.
Mircea: Dacă s-ar face locuri de parcare astfel încât să eliberăm străzile și implicit timpul petrecut în trafic să fie mai mic s-ar reduce și noxele . Dacă nu s-ar mai da autorizații de construcții pe zonele cu verdeață /parcuri , dacă fiecare imobil nou construit și-ar face locuri de parcare măcar pentru autoturismele folosite ( propietate , închiriate , leasing), dacă transportul în comun ar fi mai efficient. Sunt multe alte soluții dar la noi la români mai bine punem restricții decât să facem ceva bun ptentru comunitate mereu s-a ales calea cea mai ușoară amendă /restricția.

Ce alte măsuri se impun
Andrei Vlad: Mai jos regasiti cateva motive pt care aceasta masura trebuie sa fie precedata de alte măsuri alte PMB:
- finlizarea lucrărilor de infrastructură care să descongestioneze traficul în anumite zone din București (zone care sunt cuprinse în perimetrul din proiect). Este vorba de lărgirea str Fabrică de Glucoză, finalizarea pasajului denivelat și a fazei a 2-a din zona N Grigorescu - Splai Unirii, finalizare nod Ciurel, finalizare Pasaj Dna Ghica.
- crearea de condiții optime de transport public în București-Ilfov. În acest moment transportul public nu este unul predictibil, programul de circulație nefiind respectat din diverse motive, condițiile din vehiculele STB încă lasă de dorit la capitolul confort și aglomerație (asta datorită numărului mare de vehicule imobilizate), zonele de birouri de la marginea Bucureștiului nu sunt deservite de linii STB care să facă față cererii mari din zone.
- lipsa parcărilor Park&ride la intrarea în București. Aceste parcări trebuie să fie conectate la cât mai multe linii STB sau Metrorex.
- lipsa parcărilor publice în zonele delamarginea perimetrului stabilit în proiect
- implementarea BTMS la nivelul întregului oraș și functionarea acestuia la parametrii stabiliți în momentul lansării acestui sistem (acum BTMS nu functiomeaza că un sistem autoadaptiv la nivelul de trafic)
- crearea de benzi unice pt STB, benzi unice care să nu perturbe prea mult restul de trafic (crearea de benzi unice pe artere cu 2 benzi pe sens nu face altceva decât să creeze aglomerație).
Sorin: Aș dori să aflu cum se îmbunătățește (din punct de vedere concret, științific) calitatea aerului prin aceste măsuri, ținând cont că tot așa vom circulă, dar vom plăti niște banila bugetul local al PMB ?
Valentin: Este foarte utilă și imperios necesară instituirea unei taxe și chiar interzicerea circulației autoturismelor poluante în București. Orașul este supraaglomerat din cauza numeroaselor harburi importate din cimitirele de mașini din Vest. Propun chiar ridicarea nivelului la EURO 4 a autoturismelor vizate !

Cum au procedat străinii
În Uniunea Europeană există mai multe modalităţi de reglementare a accesului urban: reguli aferente zonelor cu emisii reduse, taxe de trecere urbană, reglementări cheie pentru căile de acces şi planuri de poluare urgente sau reguli pentru zone cu emisii zero.
România aplică o singură modalitate de restricţionare a traficului în prezent, prin limitarea accesului în anumite zone. Oraşele în care traficul este oprit pe anumite tronsoane sunt Bucureşti şi Suceava, Aceeaşi modalitate şi singura este aplicată şi de către vecinii noştri bulgari, în Sofia. Ungaria aplică aceeaşi metodă în Budapesta, luând uneori şi măsuri de urgenţă împotriva poluării în capitală.
În Franţa, cele mai numeroase restricţii urbane sunt planurile de poluare urgente. Acestea sunt cel mai des înregistrate în Paris, Strasbourg, Lyon, Grenoble, Toulouse. De asemenea, Franţa are zone cu emisii reduse în Paris, Lyon, Strasbourg, Greater Paris şi Grenoble.
Belgia înregistrează zone cu emisii reduse în Bruxelles (unde deseori aplică şi planuri de poluare urgente), Antwerpen, Gent şi Mechelen.
Austria utilizează numeroase limitări cheie ale traficului precum limitele de viteză, interzicerea traficului sau limitarea vitezei pe timpul nopţii. De asemenea, în Austria există zone cu emisii reduse Viena, Burgenland, Graz, Niederösterreich, Oberösterreich şi Steiermark.
Marea Britanie are numeroase zone cu emisii reduse în Londra, Birmingham, Aberdeen, Bath, Brighton, Dundee, Edinburgh, Glasgow, Leeds, Leicester, Norwich, Nottingham, Oxford. De asemenea, aplică măsuri cheie şi taxe de acces în Londra, Durham şi Dartford.
Germania înregistrează în Berlin şi în încă 81 de oraşe zone cu emisii reduse şi aplică reglementări cheie în alte 14 oraşe precum Stuttgart, München şi Leipzig.

O taxă neconstituțională?
Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Asztalos Csaba, afirmă că nu județul de înmatriculare a unui autovehicul este relevant pentru reducerea poluării și aglomerării unui oraș, ci gradul de poluare al acestuia, prin urmare consideră că vinieta de acces în București, în condițiile prezentate de Primăria Capitalei, este discriminatorie, deci nelegală.
"Noi am avut plângeri la CNCD cu privire la impunerea unor taxe de acces pentru autovehicule în funcție de județul de înmatriculare a acestora. A fost celebra taxa de barieră la Mamaia, prin care accesul în stațiune a autovehiculelor înmatriculate în alt județ decât Constanța era taxată. Această taxa a fost considerată că fiind discriminatorie printr-o decizie a instanței, respectiv a Curții de Apel București, tocmai pentru că nu se justifică această diferențiere pe criteriul de înmatriculare într-un județ sau altul. De altfel, Curtea de Apel mai spunea că aceste taxe se pot impune prin lege și nu prin hotărârea Consiliului Local", a declarat miercuri Asztalos Csaba.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.