Logo
Imprimă această pagină

ȘOC! Preț uriaș pentru o autostradă! 20 milioane kilometrul

ȘOC! Preț uriaș pentru o autostradă! 20 milioane kilometrul

Vicepreşedintele PNL Laurenţiu Leoreanu s-a întrebat dacă nu cumva a fost crescut artificial preţul pentru construirea celor 68 km de autostradă Târgu-Neamţ-Iaşi, investiţie de 1,2 miliarde euro, în condiţiile în care tot proiectul pentru 320 km este estimat la 4 miliarde euro.

„Guvernul PSD continuă să confunde bugetul public cu visteria proprie a ministrului Cuc sau a domnului Dragnea. Planurile care se conturează pentru construirea Autostrăzii Unirii arată clar faptul că proiectul este sortit eşecului, aşa cum avertizează şi experţii din domeniul infrastructurii – nerespectarea condiţiilor şi termenelor, costurile anunţate, precum şi lipsa totală de transparenţă fiind tot atâtea indicii în acest sens. Faptul că Guvernul anunţă un cost imens de 1,2 mld. euro pentru tronsonul Târgu-Neamţ – Iaşi, de 68 de km, nu face decât să alimenteze suspiciunile”, a declarat Laurenţiu Leoreanu, printr-un comunicat de presă remis, sâmbătă, MEDIAFAX.

El a adăugat că diferenţa de cost dintre cele două tronsoane de autostrată ridică semne de întrebare, în condiţiile în care tot proiectul este estimat la 4 miliarde euro, 320 kilometri, iar 68 de km vor fi realizaţi la un cost de 1,2 miliarde euro.

„Apar grave semne de întrebare cu privire la diferenţa de cost dintre cele două tronsoane. Costul total al autostrăzii, aşa cum apare el în Master Planul General de Transport, este de 4 miliarde de euro. Asta înseamnă că tronsonul de care se ocupă Comisia de Strategie şi Prognoză are un cost mai ridicat, raportat la numărul de kilometri, decât partea care trece prin munţi: partea de 68 km făcută în parteneriat public-privat va costa 1,2 mld. Euro, raportat la 4 mld. Euro cât este estimat tot proiectul de 320 de km, incluzând aici tuneluri şi viaducte”, a completat liberalul.

Vicepreşedintele PNL a mai spus că Ministerul Transporturilor continuă strategia ministrului Finanţelor Eugen Teodorovici, aceea de a îndatora românii cu miliarde de euro, fără a le păsa că tinerii vor achita nota de plată.

„Nu cumva preţul este crescut artificial pe tronsonul Târgu-Neamţ - Iaşi? Mai mult, costurile ar fi dificil, dacă nu chiar imposibil de susţinut în variantele de finanţare susţinute de Guvern - vorbim de aproape 20 de mil. de euro/ km patrat. Să nu uităm de recordul stabilit de autostrada Comarnic-Braşov, declarată cea mai costisitoare din Europa. Cei de la Ministerul Transporturilor nu fac altceva decât să continue strategia asumată şi de domnul Teodorovici: îndatorarea românilor cu miliarde de euro, pe zeci de ani, fără să le pese de nota de plată care va fi achitată din buzunarul tinerilor”, a precizat Leoreanu.

El a reamintit că mulţi specialişti din domeniul infrastructurii, inclusiv voci de la nivel european, care au spus că Autostrada Unirii putea fi eligibilă pentru co-finanţare din fondurile europene, inclusiv fonduri nerambursabile. Liberalul a precizat că sunt mai mari costurile la proiectele în parteneriat public-privat, pentru că statul preia orice pierdere a partenerului privat.

„Partidul Naţional Liberal a avertizat de la început că varianta parteneriatului public-privat, implicit impunerea unei taxe de folosire a autostrăzii, va descuraja obiectivul de atragere de investiţii în zona Moldovei. PNL a iniţiat şi o petiţie în acest sens, pentru că locuitorii din zona Moldovei nu merită o asemenea sfidare”, a conchis Leoreanu.

Reacţia liberalului vine în contextul în care premierul Viorica Dăncilă a anunţat, vineri, că Guvernul va aloca fonduri de la bugetul de stat de 1,2 miliarde euro pentru construirea în parteneriat public-privat a autostrăzii Târgu Neamţ-Iaşi, perioada de proiectare şi realizare a autostrăzii fiind preconizată să dureze patru ani. Şeful Executivului a adăugat că la începutul lunii următoare proiectul va fi deschis investitorilor care doresc să aloce sume pentru construirea autostrăzii.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.