Logo
Imprimă această pagină

ÎN MATERIE DE AUTOSTRĂZI: NOI CA MELCUL, UNGURII CA SPRINTERII Recomandat

ÎN MATERIE DE AUTOSTRĂZI: NOI CA MELCUL, UNGURII CA SPRINTERII

Lucrările la primul tronson din ţară al Autostrăzii
Transilvania, de circa cinci kilometri, au demarat la finalul
lunii trecute. Dacă ungurii ajung, anul acesta, la Borș cu
autostrada, noi venim cu un ciot.


Autoritățile de la Budapesta au anunțat că vor ajunge la Borș
cu autostrada, în timp ce noi vom ajunge acolo probabil prin
2021.
Ungaria: ritm alert spre graniță
Maghiarii vor finaliza, până în ianuarie 2020, construcția
capătului Autostrăzii M4, care va ajunge până la granița vestică
a României. Budapesta a construit, în doar un an şi jumătate,
mai bine de 23 kilometri de autostradă şi a inaugurat, în 20
decembrie 2018, la doar 20 de kilometri de graniţa cu România,
ultimul tronson al autostrăzii M35, plus primii 4,5 kilometri din
autostrada M4, care se va uni cu viitoarea autostradă
Transilvania. În prezent, autorităţile maghiare mai au de făcut
doar 26 kilometri ca să ajungă la graniţa cu România, care vor
fi inauguraţi la începutul anului 2020, lucrările fiind realizate în
ritm alert, la fel ca în cazul tronsonului deja predat.
"Astăzi inaugurăm ultimul tronson al autostrăzii M35, mai exact
18,7 kilometri lungime și un alt segment de 4,5 kilometri din
autostrada M4. Această realizare este foarte importantă. În
2013 a fost ultima dată când am predat un tronson de o
lungime atât de mare", a declarat Robert Nagy, directorul
Companiei de Dezvoltare a Infrastructurii iarna trecută.
Să ne întoarcem cu imagini de la București
Probabil de rușine, după șase luni, au reacționat și autoritățile
de la București. Acestea au anunțat că vor duce Autostrada
Transilvania la Borș într-un an și trei luni. Asta, deși Autostrada
Transilvania a fost începută în 2004, iar lucrările la cei 350 de

kilometri trebuiau finalizați în 2009. În fapt, au fost dați în
folosință în jur de 80 km.
Cum vom duce Autostrada Transilvania la Borș? În iunie,
ministrul Răzvan Cuc a scos de la nataftalină un ciot de drum
lăsat în paragină de zece ani. Și, imediat, a anunțat că se va
începe lucrul la tronsonul de autostradă de 5,35 de kilometri
dintre Biharia și Borș (capătul vestic al A3).
Cuc a afirmat că va oferi sprijin guvernamental pentru firmele
constructoare, care au promis că vor finaliza tronsonul 3C3
chiar în acest an, deşi au la dispoziţie 15 luni pentru execuţie.
"Adică îi vom pune la dispoziţie fonduri suplimentare faţă de
valoarea contractului, pentru a putea mări şi capacitatea de
lucru, ca să lucreze şi în timpul nopţii şi să-şi aducă utilaje
suplimentare. Practic, dăm startul lucrărilor în forţă la acest
obiectiv de investiţii, pe care antreprenorul şi l-a asumat că-l va
termina până la sfârşitul acestui an", a precizat Cuc la întâlnirea
cu presa, pe şantier, în nodul rutier Biharia.
Ministrul a apreciat că, deşi ordinul de începere a proiectării a
fost dat pe 18 ianuarie, firmele au terminat mai repede
proiectarea, având la dispoziţie patru luni, şi au început lucrul
pe 13 aprilie. Adică, au aranjat șantierul.
România. Cum să stagnezi 15 ani
Întreaga Autostradă Transilvania ar fi trebuit construită de
americanii de la Bechtel. Din cauza că aceștia nu s-
au înțeles cu statul, au finalizat doar în mică parte lucrările doar
pe unele porțiuni ale traseului șoselei și au abandonat
celelalte șantiere. În consecință, după rezilierea contractului cu
Bechtel, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii
Rutiere (CNAIR) a reîmpărțit șoseaua în loturi pe care le-a
scos la licitație. Planificarea realizării drumului n-a fost, însă,
prea inspirată și a dat naștere unor situații nedorite.
Spre exemplu, un lot de șosea de mare vitează dintre Gilău și
Nădășelu, deși finalizat, a rămas nefolosit vreme de un an din
cauză că se termina pe un maidan. Abia după ce o altă
societate, contractată în baza unei licitații diferite, a construit
legătura cu rețeaua rutieră, a putut fi dat în circulație respectivul

lot de "autostradă muzeu". În ani, cu poticneli, Autostrada
Transilvania a reînceput să prindă contur. Din păcate, tot ce
ține de acest proiect avansează cu mare dificultate.
Spre exemplu, pe segmentul Suplacu de Barcău-Borș -capătul
vestic al A3- nu se știe încă nici măcar când vor începe
lucrările.
În cazul primelor două loturi ale acestui segment de drum -
adică al celor dintre Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35
kilometri) și Chiribiș-Biharia (28,55 kilometri)- CNAIR încă
reevaluează ofertele depuse de constructori.
Doar pentru construcția lotului care încheie A3, la granița cu
Ungaria -adică pentru cel dintre Biharia și Borș (5,35 kilometri),
care ar putea face legătură cu M4- s-a semnat la finele lunii
decembrie un contact. În baza acestuia, firma Trameco ar urma
să construiască șoseaua, în 19 luni.
O reziliere la orizont
Și veștile proaste continuă. O porțiune din Autostrada
Transilvania ar putea rămâne fără constructor. „Sunt profund
nemulţumit de modul în care s-a mobilizat constructorul de pe
Cheţani–Câmpia Turzii. A avansat faţă de ultima vizită, dar
mobilizarea pe care o văd în şantier este nesatisfăcătoare.
Dacă nu se mobilizează, cu siguranţă vom trecem la etapa
următoare, probabil reziliem contractul”, a spus Cuc în aprilie.
În ceea ce priveşte lotul Iernut–Cheţani, cu o lungime de 18
kilometri, acesta ar putea fi deschis traficului în luna decembrie.
Ungaria. Autostrăzi, pe repede înainte
În opoziție, guvernul de la Budapesta are un program de
dezvoltare întins pe o perioadă de opt ani prin care îşi propune
să finalizeze 2.500 kilometri de autostradă. În prezent sunt
construiţi 1.600 kilometri, iar alţi 980 de kilometri sunt în lucru
sau în faza de proiectare. Asta în timp ce, în România, pe
tronsonul din judeţul Bihor care se va lega cu şoseaua de mare
vitează din Ungaria abia s-a semnat contractul pentru o
porţiune de 5,35 de kilometri.
„Avem un plan național, în așa fel încât să legăm orașele cu

drumuri de mare viteză, ca dintr-o localitate în alta să ajungi în
30 de minute. Strategia noastră este să ducem autostrăzile
până la granița cu România", a spus Laszlo Palkovits, ministrul
Inovației și Tehnologiei din Ungaria.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.