Logo
Imprimă această pagină

DEZASTRUL DE PE ȘANTIERUL AUTOSTRĂZII TURDA-ALBA, CONFIRMAT: PESTE 3 ANI DE ÎNTÂRZIERI Recomandat

DEZASTRUL DE PE ȘANTIERUL AUTOSTRĂZII TURDA-ALBA, CONFIRMAT: PESTE 3 ANI DE ÎNTÂRZIERI

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a făcut o vizită pe șantierele nefinalizate ale Autostrăzii Sebeș-Turda, care ar fi trebuit să fie deja funcționale. El s-a arătat nemulțumit de întârzieri și a explicat că nu mai tolerează ca subcontructorii să nu fie plătiți.

 

În acest moment întârzierile depășesc trei ani.

 

Lotul 1 al autostrăzii Sebeș Turda: 17 km de la Sebeş la Sântimbru; Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%).

Potrivit documentelor CNAIR, termenul de finalizare a fost octombrie 2016. Data de începere a lucrărilor a fost decembrie 2014.

 

Ministrul a spus că, pe Lotul 1, care are drept antreprenor general o asociere condusă de Impresa Pizzaroti, gradul de realizare fizică este de 82,6%, iar situația plăților, de 69,82%.

Reprezentantul Pizzarotti a spus că firma a finanțat proiectul cu bani proprii, aduși din Italia, în sumă de 40 de milioane de euro. Acesta a spus că progresul fizic este de fapt de 85% (față de 82,6% cât a spus ministrul), în timp ce progresul financiar este de abia aproximativ 70%. ”Restanțele cu furnizorii sunt cele din ultimele două trei luni. Asta arată că relațiile cu furnizorii sunt bune și durează de ani buni” a spus reprezentanul firmei.

Pe Autostrada A10 Sebeş-Turda, lotul 1, antreprenorul Pizzarotti realizează un progres constant de circa 20% pe an.

Potrivit documentelor consultate de Revista TIR Magazin, plățile sunt cu 2% mai mici decât a declarat reprezentanul firmei – 67%. CNAIR menționează ca probleme: „Necesitatea îndepărtării deșeurilor identificate pe amplasamentul unei bretele a Nodului Rutier Alba Iulia SUD”.

Lotul 2 al autostrăzii Sebeș Turda: 24,25 km, km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti. Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%).

Potrivit documentelor CNAIR, termenul de finalizare a fost decembrie 2016. Data de începere a lucrărilor a fost decembrie 2014.

Lucrările pentru care termenele de finalizare s-au tot prelungit, au ajuns abia la stadiul fizic de 61,50%, în timp ce stadiul financiar (facturile plătite) fiind de 49,70%, potrivit documentelor existente la CNAIR. Cea mai mare problem este „eliberarea amplasamentului în zona km 40+000 prin procedura de executare silită. Slaba monitorizare a antreprenorului”.

Interesant este că pentru celelate două porțiuni le autostrăzii, care au fost deschise, nu s-au achitat integral toate facturile. Astfel, pe lotul 3, CNAIR a făcut plăți de 88,9%, iar pe lotul 4 de 94%.

Subcontractori umiliți

La sfârșitul anului trecut, angajații uneia dintre firmele care execută lucrări pe lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda și care a subcontractat realizarea terasamentelor de la antreprenorul general, firma Aktor, au intrat în grevă din cauza plăților restante și a lipsei materialelor.

„Din 6 august am preluat lucrările de executare a terasamentelor, de la Aktor, pe lotul doi. Ne-am angajat la o cantitate de material și am depășit-o cu 20%. Sunt 510.000 mc de umpluturi în terasamente, lucrări recepționate de Aktor și firma Kappa. Cu toate acestea, de o săptămână, nu ne-au mai dat de lucru, iar plățile întârzie. Nu mai vorbesc cu noi (Aktor – n.red.), nu ne asigură materialul necesar, așa că, în 20 noiembrie, am făcut notificări la Aktor, DRDP Cluj, CNAIR și firma de consultanță, dar nu am primit răspuns. Le-am transmis că, dacă până în 22 noiembrie nu ne răspund, ne scoatem toate utilajele și părăsim șantierul. Nu ne permitem să ne batem joc de angajați, de oameni sau de impozitele ce trebuie plătite la stat”, a spus un subcontractor.

”Lucrăm de 20 de ani în domeniu și nu am mai văzut așa bătaie de joc față de antreprenori români, vedem un dezinteres total din partea lor (Aktor, n.red.) pentru autostradă. Avem de suferit toți, din cauza faptului că autostrada nu este gata, ați văzut ce greu se circulă pe DN 1 la ieșire de pe segmentul până la Aiud”, a spus același subcontractor.

Facturile restante erau în valoare de 4,5 milioane lei, pentru perioada septembrie-octombrie, la care se adaugă cea pe noiembrie.

Soluții de import

Ministrul Lucian Bode i-a chemat pe toți antreprenorii care lucrează acolo și i-a pus să-și asume remedierea tuturor problemelor apărute: datorii față de subcontractori, întârzieri fizice și i-a somat să se ”achite de obligațiile pe care le au”. De asemenea, la întâlnire au fost invitați, pentru prima dată, și subcontractorii. 

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat, în cadrul unei întâlniri cu constructorii loturilor de pe Autostrada Transilvania, că se ia în calcul modificarea legislaţiei actuale în privinţa plăţii subcontractorilor, faţă de care antreprenorii înregistrează restanţe foarte mari deşi banii le-au fost viraţi de către CNAIR.
El a menţionat că un model în acest sens ar putea fi cel din Polonia şi Ungaria, unde dacă un subcontractor nu îşi primeşte banii, se poate duce cu factura la beneficiarul contractului, care îi va face direct lui plata.
"Apropo de subcontractori, luăm în calcul inclusiv o intervenţie legislativă dacă vom constata că una dintre cele mai mari probleme pentru care nu înaintăm cu aceste contracte este aceasta a plăţii subcontractorilor. (...) Ne uităm şi noi către Polonia, către Ungaria şi vedem care sunt clauzele şi relaţiile dintre beneficiar şi subcontractor, nu antreprenorul general. Acolo dacă un subcontractor nu îşi primeşte banii, se duce cu factura la beneficiar şi îi plăteşte lui în X zile. Luăm în calcul inclusiv această abordare, în condiţiile în care constatăm că avem o mare problemă în ce priveşte relaţia subcontractor - antreprenor general. Nu vorbesc de cauze, sunt multiple, dar avem toată deschiderea să ne uităm şi către legislaţie, chiar dacă Guvernul Ludovic Orban a spus de la început că va încerca să legifereze cât mai puţin prin ordonanţe de urgenţă, trebuie să lăsăm Parlamentul să legifereze, dar sunt situaţii în care se impune acest lucru", a afirmat Bode.
Ministrul a mai arătat că nu poate să nu observe că un motiv pentru care România nu înaintează la capitolul infrastructură este relaţia proastă între antreprenor şi subcontractor.
Bode a subliniat că perioada "vom face" a trecut şi că trebuie să se treacă la fapte.
"Românii nu mai au răbdare să li se spună că vom face, românii aşteaptă de la noi să le spunem <<am făcut>>", a mai afirmat Lucian Bode.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.