Logo
Imprimă această pagină

CNAIR SE LAUDĂ CU ASFALTAREA UNUI DRUM CARE VA FI FINALIZAT ÎN 2021

CNAIR SE LAUDĂ CU ASFALTAREA UNUI DRUM CARE VA FI FINALIZAT ÎN 2021

Șefii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se laudă, într-un interviu pentru Agenția Națională de știri cu asfaltarea unei bucăți din Drumul care leagă Brașov de Pitești (DN73).

 

Cum s-au dublat 28 de luni

„Strat de asfalt nou în proporţie de 100% şi o circulaţie fără restricţii este promisiunea făcută, înainte de Sărbători, şoferilor care tranzitează DN 73, cel mai circulat drum turistic al judeţului Braşov, de conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov.
Conform directorului DRDP Braşov, Horia Stancu, este pentru prima oară în ultimii trei ani când se va circula fără restricţii pe acest drum.
Cunoscut şi ca drumul ruşinii, DN 73, care face legătura între municipiile Braşov şi Piteşti, a fost obiectul mai multor petiţii, adresate CNAIR şi miniştrilor Transporturilor în ultimul deceniu.
După mai bine de 7 ani de la încheierea contractului şi startul lucrărilor de reabilitare pe tronsonul argeşean, în mai 2019, fostul ministru PSD Răzvan Cuc ameninţa că va rezilia contractul cu constructorul, nemulţumit de stadiul lucrărilor, în special pe tronsonul braşovean”, ne lămurește Agerpres.

Potrivit site-ului cnadnr.ro, din documentele interne se vede întârzierea lucrărilor pe acest drum. Documentul se referă la „Modernizare DN 73, Pitești - Câmpulung - Brașov km 13+800 - km 42+850; km 54+050 - km 128+250. A câștigat asocierea AZVI SA – STRACO GRUP SRL – PIOMAR DEVELOPMENT SRL – TRACTEBEL ENGINEERING SA”, iar valoarea proiectului este de 275 milioane de lei. Data de începere a lucrărilor a fost estimată a fi 19 mai 2014, iar execuția a fost estimată la 28 de luni. Ar fi trebuit ca lucrările să fie terminate în 19 septembrie 2018, ceea ce nu s-a întâmplat. Constructorii s-au apucat de lucru abia un an mai târziu.

 

Locul întâi la laude
"Nimeni nu a mai crezut că acest sector, Râşnov-Bran, tranzitat de toţi turiştii care merg în zona Bran-Moieciu, va ajunge cum este astăzi", a mai declarat directorul DRDP Braşov, în sensul giratoriu, dat recent în folosinţă, din intersecţia DN 73A Pârâul Rece-Predeal-Râşnov şi DN 73, unde se va descărca viitoarea autostradă.
Potrivit lui Stancu, constructorul, compania Azvi, "s-a mobilizat exemplar din luna august (de la ultima vizită a fostului ministru Cuc, n.red.) şi a demonstrat că se poate dacă se vrea", "fiind vizibilă schimbarea de management”, se arată în știre.

Iar apoi i se dă iar cuvântul lui Stancu care admite că mai e mult până drumul va fi terminat în totalitate:
„Pe acest sector, până în acest moment, au făcut aproximativ 11,5 km - de la zero, excavaţie, refacerea structurii rutiere şi primul strat de asfalt, urmând ca anul viitor să pună şi celelalte straturi - cel de legătură şi cel de uzură. S-a finalizat un pod nou, construit de la zero, s-au reabilitat alte trei, zece podeţe şi s-au făcut trei sensuri giratorii. S-a făcut şi giratoriul provizoriu de la intersecţia Poiana Braşov-Râşnov şi Zărneşti, aşteptat de toţi locuitorii din judeţ de peste 7 ani de zile. Am luat această decizie pentru a decongestiona traficul, pentru că acolo au fost foarte multe accidente rutiere. Mai mult, pe acest sector s-au făcut 4.500 metri liniari de rigole, acces la locuinţe. În acest moment, nu se mai lucrează la partea carosabilă, urmând ca, pe parcursul iernii, să se continue lucrările la rigole şi şanţuri, în afara părţii carosabile, iar de la anul vor continua lucrările de aşternere a celor două straturi, până la limită de judeţ. Mai urmează lucrări pe zona Moieciu-Fundata, unde, în prezent, sunt suspendate pe o porţiune de 4,5 km, pentru că acolo este un proiect pe fonduri europene de apă canal, până anul viitor".

Un deputat acuză

În 2016, deputatul Cătălin Rădulescu semnala întârzierile din construcția drumului în cazuă.

„Referitor la lucrările de reabilitare a DN 73 Piteşti - Câmpulung Muscel - Braşov, lucrări începute de peste doi ani de zile şi care, deşi aveau termen de finalizare 16 septembrie 2016, din verificarea pe care am făcut-o pe traseu împreună cu reprezentanţii Consiliului Judeţean Argeş, am constatat că nu numai că nu se lucrează într-un ritm alert, dar că nu se va respecta nici măcar termenul de 31 noiembrie 2016, termen agreat de către Asocierea AZVI Straco şi ministrul secretar de stat Marcel Boloş în timpul vizitei din luna iulie 2016 în Argeş, fapt ce a determinat şi determină blocaje în trafic pe porţiunea Piteşti - Câmpulung, cu staţionări la nenumărate semafoare şi care a determinat, în perioada noiembrie 2015 - martie 2016, o serie de nemulţumiri ale populaţiei argeşene.

Pentru acest lucru, vă rog să-mi răspundeţi la următoarele întrebări: care este termenul de finalizare a tronsonului de drum Piteşti - Câmpulung?; care este termenul de începere şi de finalizare a tronsonului de drum Câmpulung - Braşov; ce soluţii aţi agreat şi negociat cu Asocierea AZVI Straco privind tronsonul Câmpulung - Braşov?... dacă CNADNR a stabilit penalităţi pentru nefinalizarea întregului tronson?”.

Aceste neajunsuri, semnalate în 2016 și conservate timp de trei ani, vor împinge termenul de finalizare după 2021.


Ne revedem la inaugurare, peste doi ani
În ceea ce priveşte termenul de finalizare a lucrării, acesta este finalul anului 2021.
"Progresul fizic este undeva la 45-50%. Pe acest proiect, din luna august a venit un altul şi s-a văzut o dorinţă de a rezolva lucrurile, dar şi din partea colegilor s-a văzut o altă abordare. Pe sectorul Râşnov-Bran, unde s-au făcut acele casete şi s-au creat acele ambuteiaje infinite, de la începutul anului trecut până în august s-au făcut 35% din aceste casete, iar din august până ieri - 65%. Deci, vorbim de o mobilizare de 10 ori mai mare faţă de perioada anterioară. Este exemplul că, dacă se vrea şi există colaborare între prestator şi celelalte instituţii - Electrica, Poliţie etc, se pot realiza lucruri. Este un proiect dorit de toată lumea. O spunem nu ca şi laudă - pentru că acest proiect trebuia finalizat de mult (în 2018, n.red.), ci cu bucurie că s-a făcut. Vin sărbătorile, cotele de trafic vor creşte foarte mult pentru că turiştii vin în această zonă", a conchis directorul DRDP Braşov în interviu.

Minciunile lui Narcis Neaga

Într-un interviu de presă, fostul șef al CNAIR, Narcis Neaga, care a analizat întârzierea lucrărilor de reabilitare la DN 73 Braşov-Piteşti, promitea: „În 2019 se va putea circula în siguranţă pe acest drum”.

''Cred că nu este doar un singur motiv, cred că sunt mai multe motive. Ultimul în ordinea importanţei, care este un motiv conjunctural, ar fi vremea, dar nu este unul esenţial. Motivul principal, din punctul meu de vedere şi cred că nu greşesc aici, este modul în care a fost pregătit acest proiect, modul cum se lucrează la acest proiect. Când spun pregătit, mă refer la modul în care a fost pregătit începând cu anul 2008-2009, pentru că de atunci există un studiu de fezabilitate şi consider că este o pregătire insuficientă a proiectului. Am ajuns să semnăm un contract în 2014, apoi întrerupt şi reluat anul trecut. Faptul că au existat asemenea sincope denotă o slabă pregătire a proiectului. Concret, înseamnă că nu s-au făcut studii geo suficiente sau nu au fost interpretate foarte bine rezultatele, sau nu au fost pregătite exproprierile din timp şi această zonă prin care trece DN73, de Natura 2000, de care ar fi trebuit să se ţină cont de la început'', a declarat Neaga.
Ex-directorul general al CNAIR a afirmat că vina este colectivă.
''Până în 2019 se va putea circula în condiţii de siguranţă pe acest drum. Încercăm o colaborare mai serioasă între toţi factorii şi punem presiune pe constructor. Dacă acest constructor nu realizează situaţia gravă în care este acest drum, va realiza situaţia gravă în care se va găsi, adică există varianta să reziliem contractul dacă nu respectă ceea ce am stabilit azi aici'', a punctat Narcis Neaga.

Neaga a plecat, dar noi am rămas să ne rupem mașinile pe Brașov – Pitești cel puțin până în 2021.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.