C5. Umbrărescu, tratat ca o slugă! Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare

COLOANA A CINCEA. Cum e să fii milionar în euro din afaceri cu statul și angajații fantomaticei nou înființate Companii Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) să te trateze ca pe o slugă?!
I se întâmplă în aceste zile orgoliosului Dorinel Umbrărescu, cel care, deși nu este administrator în documente, controlează de facto grupul de firme de construcții de drumuri UMB.
UMB a reziliat două contracte cu CNIR!
Umbrărescu, a solicitat, la finalul lunii mai 2025, rezilierea a două contracte pe Autostrada Unirii (A8), cu o valoare totală de peste 2,2 miliarde euro, sub pretextul “lipsei de previzibilitate a conducerii CNIR” și a unei „lipse de seriozitate în relația cu antreprenorii”.
Este clar că, după ce le-a săpat groapa celorlalți “regișori români ai asfaltului” (Costel Cășuneanu, Nelu Iordache și/sau Theodor Berna), Umbrărescu se află și el la o aruncătură de băț de faliment.
Firmele sale au câștigat, la prețuri prea mici ca să fie sustenabile, un număr uriaș de licitații de construcții de drumuri cu CNAIR și CNIR. Și, în acest fel, “regișorul” s-a trezit că a mușcat mai mult decât poate înghiți.
De asemenea, dintr-un orgoliu nemăsurat, s-a băgat prostește în afaceri siderurgice, fără să aibă know-how-ul necesar, într-o perioadă în care prețurile exorbitante la energie distrug și cele mai experimentate business-uri din domeniu.
Nu mai vorbim de pierderile din trecut cauzate de nebunia lui de a înființa o bancă și de a încerca astfel să concureze mafia gulerelor albe!
Pe fondul investițiilor proaste și al creșterii exponențiale a costurilor cu forța de muncă și materialele, Umbrărescu se afundă tot mai adânc într-o criză de cash flow.
În loc de concluzie: Și astfel, deși firmele sale se află la apogeul lor în privința nivelului financiar al lucrărilor contractate, pe Dorinel lichiditățile nu îl dau afară din casă!
Feriți-vă de “Ciripilă”
Spectrul prăbușirii imensului imperiu din domeniul construcției de drumuri îl sperie nu numai pe Dorinel, dar și pe o serie de oameni din politică, legați “ombilical” de afacerile lui.
Sorin Grindeanu, actualul ministru interimar al Transporturilor și președintele interimar al PSD, pare îngrozit de posibilitatea ca Umbrărescu să înceapă să ciripească asemenea unui cintezoi.
O parte mare din licitațiile pe care Umbrărescu le-a câștigat la companiile din subordinea Ministerului Transporturilor au ca sursă de finanțare PNRR.
Și, în condițiile în care România nu poate sau nu vrea să își respecte angajamentele față de Uniunea Europeană, probabilitatea ca această sursă de finanțare să se închidă este în acest moment foarte mare.
Pentru cea mai mare parte dintre firmele care au în acest moment în derulare proiecte mari, stoparea PNRR este echivalentă cu falimentul.
În această situație se găsește în acum și grupul de firme patronat de Umbrărescu.
Speriat de posibila tăiere a banilor din PNRR, Sorin Grideanu a decis să nu mai ceară conducerea Ministerului Transporturilor într-un nou guvern.
Mai mult, îngrozit de ce ar putea să vină peste el, Sorinel a pus mereu o mare condiție la negocierile pentru formarea noului executiv: ca nimeni să nu taie banii pentru construcția de infrastructură de la MT.
În loc de concluzie: La ordinul lui Grindeanu, s-au organizat atât de multe licitații cu presupusă finanțare PNRR, încât pentru el și pentru Ciolacu ar fi un dezastru să se trezească la ușă cu toți cei care și-ar cere înapoi “garanțiile”!
Reziliere sau șantaj?
Nu e prima dată când Umbrărescu joacă o carte a rezilierii pentru a-i șantaja pe politicieni să îi accepte termenii și condițiile.
E greu de crezut că lacomul Dorinel este dispus să renunțe la contracte în valoare de 2,2 miliarde de euro doar pentru că angajații de la CNIR l-au tratat ca pe o slugă!
L-au chemat să semneze un contract în mai puțin de o zi lucrătoare, apoi s-au răzgândit.
Și, deși voiau urgent să semneze, de pe o zi pe alta, contractele de construcție nu aveau clarificată sursa de finanțare.
Deranjul cel mai mare al lui Umbrărescu a fost legat de cuantumul garanţiei de bună execuţie a contractului. Inițial, cei de la CNIR au fost de acord ca garanţia de bună execuţie a contractului să fie de 0,5% din valoare lucrării, apoi au pretins să fie de 1,5%.
Cu alte cuvinte, după ce a depus o garanție de, după calculele noastre, 11 milioane de euro, șmecherii de la CNIR s-au mai gândit bine și i-au cerut o garanție de 33 de milioane de euro. Ca băieții!!!
Mai mult, leneșii și incompetenții de la CNIR nu au realizat nici exproprierea terenului.
În loc de concluzie: Astfel că Umbrărescu s-a trezit într-o situație halucinantă: a semnat contracte pentru drumuri pe care nu avea terenul pe care să le construiască, i s-au cerut garanții de zeci de milioane de euro și nu e sigur că va fi plătit vreodată pentru că banii din PNRR este posibil să nu mai vină vreodată!
Scrisorica lui Dorinel
Așa-zisa reziliere a contractelor, în care cei mai mulți nu cred, are în realitate trei scopuri majore. Umbrărescu vrea să fumeze din nou pipa păcii cu “interimarul de peste tot” Grindeanu. Acesta din urmă s-a făcut foc și pară după ce a aflat că, între cele două tururi de scrutin de la ultimele alegeri prezidențiale, Dorinel a schimbat brusc tabăra și a fugit rapid la AUR, pentru a-și pregăti terenul pentru cazul în care George Simion ar fi câștigat funcția supremă în stat.
În al doilea rând, gurile rele dar bune susțin că UMB-rărescu vrea să forțeze schimbarea actualei conduceri a Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Se pare că Dorinel nu mai poate să îl vadă în ochi pe directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, după ce ar fi fost dat afară de la o licitație pentru niște lucrări pe la Târgu Neamț.
Și, în al treilea rând, vrea să obțină ca garanția să fie de doar 0,5% din valoare lucrărilor și nu de 1,5%, așa cum au făcut-o din pix șmecherașii de la CNIR.
Și, după ce v-am prezentat pe scurt situația ingrată în care se află ultimul “monarh al asfaltului”, vă prezentăm integral scrisoarea de reziliere:
“Asocierea
SC SA&PE CONSTRUCT SRL
SC SPEDITION UMB SRL
SC TEHNOSTRADE SRL
EURO-ASFALT doo
[...]
Către: COMPANIA NAŢIONALĂ DE INVESTIŢII RUTIERE SA
În atenţia: Domnului Gabriel BUDESCU- Director General
Domnului Grigore CHIŞ- Director Direcţia Investiţii
Referitor la: Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II, Miercurea Nirajului-Leghin, Lot 1C: Sărățeni- Joseni
Subiect: Propunere de încetare amiabilă a procedurii de atribuire
Stimaţi domni,
În calitate de operator economic participant la mai multe proceduri de atribuire organizate de Compania Naţională de Investiţii Rutiere SA (în cele ce urmează ,”CNIR”), în baza principiului bunei-credinţe şi al interesului comun privind buna derulare a proiectelor de infrastructură publică, dorim să ne exprimăm, cu regret, constatarea că actualul cadru de colaborare cu CNIR nu reflectă un veritabil parteneriat, aşa cum este consacrat de legislaţia în vigoare şi de aşteptările legitime ale ambelor părţi implicate.
Cu ocazia derulării procedurilor de atribuire şi contractare, am constatat, în repetate rânduri, nesocotirea de către CNIR a principiilor care stau la baza atribuirii şi derulării contractelor de achiziţie
publică, menţionate la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016. În cele ce urmează, ne vom opri doar la câteva exemple de încălcare vădită a principiilor privind transparenţa (lit. d), proporţionalitatea (lit. e) şi
asumarea răspunderii (lit. f), cu precizarea că acestea nu epuizează cazurile în care conduita CNIR se abate de la exigenţele legale şi de la spiritul unei colaborări loiale.
În primul rând, modul în care conducerea CNIR înţelege să nu aplice în mod corespunzitor principiul privind transparenţa în procedurile de atribuire şi derulare a contractelor rezultă din omisiunea informării adecvate a Subscrisei, partener în procedura de achiziţie, şi comunicării corespunzătoare cu acesta.
Astfel, în procedura aferentă obiectivului Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II Miercurea Nirajului-Leghin, Lot 1C: Sărăţeni-Joseni, s-au succedat
următoarele evenimente:
- prin adresa 101/1493/11.03.2025, ne-aţi solicitat prezentarea unor documente în vederea semnării contractului, în termen de 5 zile de la primirea adresei;
- ulterior, prin adresa nr. 101/2307 din 24.04.2025, aţi solicitat prezentarea Subscrisei în vederea semnării contractului de lucrări, stabilind un termen foarte scurt - mai puţin de o zi lucrătoare —
data de 25.04.2025;
- Subscrisa v-a răspuns în aceeaşi zi, prin adresa nr. S20250424001 din 24.04.2025, aducându-vă la cunoştinţă că persoanele ce au calitatea de reprezentant legal şi au drept de semnătură în numele
Asocierii vor fi disponibile după data de 05.05.2025, precizând totodată că invitaţia de semnare a contractului trebuie să respecte nu doar termenele legale, ci şi principiul bunei-credinţe, mai ales
prin stabilirea unui interval de timp rezonabil pentru pregătirea formalităţilor de către ofertant şi că termenul indicat în invitaţia transmisă de CNIR nu corespunde uzanţelor comerciale şi bunelor
practici;
- după mai mult de 3 săptămâni de la solicitarea de a ne prezenta urgent (în mai puţin de o zi lucrătoare) pentru semnarea contractului, prin adresa nr. 2643/16.05.2025, ne-aţi informat cu privire
la faptul că “CNIR a întreprins demersurile necesare pentru solicitarea creditelor de angajament în vederea asigurării cadrului financiar necesar semnării contractului” şi că “a fost transmisă către
Ministerul Transportului şi Infrastructurii solicitarea oficială de suplimentare a creditelor de angajament pentru luna mai 2025, în cuantumul aferent valorii contractului”, urmând ca invitaţia
formală pentru semnarea contractului să ne fie transmisă după confirmarea alocării creditelor;
- prin adresa nr. 101/2794/27.05.2025, transmisă către Subscrisa în completarea adresei nr.2643/16.05.2025, ne aduceaţi la cunoştinţă că “au fost obţinute creditele de angajament necesare”;
Modul în care conducerea CNIR înțelege şi comunice cu Subscrisa este defectuos şi abuziv, conducerea CNIR nesocotind astfel rolul conferit de lege şi principiile care stau la baza derulării contractelor de achiție publică, menţionate la art. 2 alin. (2) din Legea nr.98/2016, determinând pe cale de consecință îngrijorări justificate ale Subscrisei cu privire la capacitatea organizatorică a conducerii CNIR de a obţine şi de a asigura fondurile necesare finanțării proiectului, iar lipsa de previzibilitate a conduitei pe care o are conducerea CNIR este
de natură să creeze dificultăți insurmontabile în iniţierea şi derularea ulterioară a proiectului, determinând în mod justificat o lipsă totală de încredere a Subscrisei cu privire la comunicarea, interacţiunea şi colaborarea instituţionali şi contractuali cu conducerea CNIR, în condiţiile în care aplicarea corespunzătoare a principiului privind asumarea răspunderii este posibilă doar în cazul în care conduita partenerilor contractuali permite existenţa încrederii.
În cel de-al doilea rând, în procedura aferentă obiectivului Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II Miercurea Nirajului-Leghin, Lot 2A: Ditrău-Grinţieş am
constatat că CNIR nesocoteşte şi principiile privind proporţionalitatea şi asumarea răspunderii, astfel:
- prin adresa din 14.04.2025, am solicitat CNIR ca garanţia de bună execuţie a contractului, care se constituie în scopul asigurării autorităţii contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în
perioadă convenită a contractului, să fie de 0,5%;
- în aceeaşi zi, 14.04.2025, am primit prin poşta electronică de la CNIR Actul adiţional nr. 1 la Acordul contractual nr.101/1888/31.03.2025, care prevede în mod expres, la art. 2, “Modificarea art. 5.2 alin. (23) litera b) şi litera c) din acordul contractual, care vor avea următorul conținut: b) Suma
inițială care se depune de către Antreprenor în contul de disponibil astfel deschis potrivit lit. a) nu trebuie să fie mai mică de 0,5% din Preţul prezentului contract de lucrări, fără TVA”, cu solicitarea
CNIR de a confirma, în cursul zilei următoare, acordul nostru asupra conţinutului Actului adiţional;
- Subscrisa a confirmat de îndată - în aceeaşi zi, 14.04.2025, acordul asupra conţinutului Actului adiţional nr. 1 la Acordul contractual nr. 101/1888/31.03.2025 şi am procedat la depunerea garanţiei în
cuantumul astfel convenit, efectuând plata cu menţionarea expres a Actului adiţional nr. 1 ca element în baza căruia s-a determinat cuantumul virat;
- cu toate acestea, pe durata celor 45 de zile care au urmat înţelegerii părţilor asupra modificării corespunzătoare a Acordului contractual nr. 101/1888/31.03.2025, în sensul că garanţia de bună execuţie a contractului este de 0,5% (înţelegere care este de natură să reprezinte o modificare convenită de părţi a Acordului contractual), am constatat refuzul CNIR de proceda la formalizarea acordului prin
întocmirea şi semnarea înscrisului contractual corespunzător;
- mai mult decât atât, CNIR îşi nesocoteşte angajamentele asumate şi ne solicită, cu încălcarea înţelegerii părţilor asupra modificării corespunzătoare a Acordului contractual nr. 101/1888/31.03.2025,
şi consemnăm o garanţie în cuantum de 300% față de valoarea convenită, respectiv de 1,5% în loc de 0,5%;
- mai mult decât atât, beneficiarul CNIR, până la data prezentei nu a înştiinţat Subscrisa cu privire la intrarea în vigoare a contractului, nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare realizării lucrărilor care se regăsesc în coridorul de expropriere, conform Studiului de fezabilitate şi, în consecință, nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe şantier în conformitate cu Sub-clauza 9.1 din Condiţiile speciale în termenul impus deoarece nici nu a fost demarată procedură de licitaţie pentru asigurarea serviciilor de expropriere a terenurilor necesare.
În concluzie, se impune constatarea că şi în acest proiect conducerea CNIR a încălcat atât înţelegerea părţilor, cât şi principiile privind proporţionalitatea şi asumarea răspunderii în procedura aferentă obiectivului Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II Miercurea Nirajului-Leghin, Lot 2A: Ditriu- Grinţieş, cu consecinţa unei totale lipse de previzibilitate a modului în care se poate derula proiectul, aspecte care au făcut obiectul
solicitării Subscrisei de reziliere amiabilă a Acordului contractual.
În cel de-al treilea rând, chiar Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, ordonatorul principal de credite sub autoritatea căruia se află şi funcţionează CNIR, constată în termeni neechivoci o potenţială gestionare ineficientă a activităţilor de către conducerea CNIR şi necesitatea unor modificări ale Statutului CNIR care să rezolve aceste neajunsuri, nevoia de îmbunătăţire a eficienţei şi
adaptabilităţii la noile realităţi economice şi legislative, respectiv de adaptare la cerinţele administrative şi financiare curente, după cum urmează:
- în data de 13.05.2025, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a anunţat deschiderea procedurii de transparență decizională a procesului de elaborare a proiectului de Hotărâre de Guvern
pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 864/2021 privind aprobarea Statutului Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A. (https:/www.mt.ro/web14/transparenta-
decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/5904-hg13052025dacrtm);
- Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Statutului Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A. prevede, la Secţiunea 2.2 (Descrierea situaţiei actuale), printre altele, ca “Reglementările privind activitatea consiliului de administraţie nu sunt complet adaptate la cerinţele actuale de guvernanţă corporativă. De asemenea, activitatea şi responsabilitățile directorilor nu sunt reglementate în mod clar, ceea ce poate duce la o gestionare ineficientă a activităților CNIR [...] În acest context, sunt necesare modificări ale prevederilor Statutului care să rezolve aceste neajunsuri şi să sprijine CNIR în îndeplinirea obiectivelor sale de dezvoltare a infrastructurii rutiere, îmbunătățind eficiența operațională şi adaptabilitatea la noile realități economice şi legislative”, iar la Secţiunea 2.4 (Alte informaţii) că “CNIR joacă un rol crucial în
dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, iar modificările propuse la Statutul acesteia sunt esenţiale pentru adaptarea la cerinţele administrative şi financiare curente”.
În concluzie, faptul că aspectele semnalate de Subscrisa sunt confirmate şi de constatările proprii ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii reprezintă o dovadă suplimentară a caracterului
justificat al criticilor Subscrisei privind activitatea conducerii CNIR.
În aceste condiţii şi circumstanţe, constatăm şi în acest proiect că această conduită a conducerii CNIR faţă de Subscrisa încalcă principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică, menţionate la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 şi lipseşte de previzibilitate şi încredere comunicarea, interacţiunea şi colaborarea instituţională şi contractuală cu conducerea CNIR.
În cel de-al patrulea rând, Subscrisa am constatat şi semnalat CNIR abateri similare şi în procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică având ca obiect Proiectare și Execuţie “Drum Expres Focşani-Brăila”.
Prin adresa Subscrisei nr. S20250425001/25.04.2025, am informat CNIR cu privire la următoarele:
- cu privire la constatarea nr. 2 a Comisiei de Evaluare, observăm cerinţe suplimentare stabilite de autoritatea contractantă în sarcina Subscrisei, solicitări ce, pe de o parte, exced cerinţelor documentaţiei de atribuire, şi, pe de altă parte, încalcă prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, respectiv art. 2 alin. 2 din Legea nr. 98/2016 potrivit cărora principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică şi a organizării concursurilor de soluții sunt: a) nediscriminarea; b) tratamentul egal; c) recunoaşterea reciprocă; d) transparența; e) proporţionalitatea; f) asumarea răspunderii;
- am arătat totodată că “potrivit art. 209 alin. 2 din Legea nr. 98/2016, autoritatea contractantă nu are dreptul ca prin clarificările/completările solicitate să determine apariţia unui avantaj evident în favoarea unui ofertant” şi că “de vreme ce prin solicitarea de clarificare nr. 2 sunt stabilite în sarcina Subscrisei cerințe ce exced documentaţiei de atribuire, autoritatea contractantă încalcă în mod direct obligaţia de a asigura transparenţa procedurii de achiziție publică, fiind determinată astfel apariția unui avantaj evident în favoarea unui alt ofertant”;
- am mai precizat că aceste constatări suplimentare formulate de Comisia de Evaluare şi solicitarea de a pune la dispoziție documentele constând în acordurile proprietarilor, ale autorităților
locale, extrase de carte funciară etc, se sprijină pe motive nejustificat invocate, de altfel vădit nelegale, iar eventuala depunctare a subscrisei asocieri nu va avea nicio bază legală, putând aduce grave
prejudicii statului român” şi că “orice diminuare a punctajului propunerii tehnice ar fi una artificială, Comisia de Evaluare prevalându-se de o eventuală depunctare fără nicio valoare financiară, doar pentru a avantaja alți ofertanţi, creând un prejudiciu statului român, mai ales în contextul în care România are un deficit bugetar semnificativ”.
Având în vedere toate aspectele de mai sus, se impune constatarea că activitatea şi conduită conducerii CNIR faţă de Subscrisa încalcă grav principiile care stau la baza atribuirii şi derulării contractelor de achiziţie publică, menţionate la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 şi lipseşte de previzibilitate şi încredere comunicarea, interacţiunea şi colaborarea instituțională şi contractuală cu conducerea CNIR.
Pentru toate motivele arătate mai sus, precum şi pentru motive suplimentare pe care ne rezervăm dreptul de a le invoca ulterior, având în vedere gravitatea şi caracterul repetat al abuzurilor săvârșite de către conducerea CNIR, al încălcărilor grave, repetate şi continue de către conducerea CNIR a prevederilor legale şi a principiilor care stau la baza atribuirii și derulării contractelor de achiziţie publică, menţionate la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, în
special a principiilor privind transparenţa, proporţionalitatea şi asumarea răspunderii, cu consecinţa evident şi justificată a lipsei totale de încredere a Subscrisei în modul în care se desfășoară
comunicarea, interacţiunea şi colaborarea instituțională şi contractuală cu conducerea CNIR, apreciem că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru solicitarea de către Subscrisa a încetării, din
motive imputabile CNIR, a procedurii de atribuire a contractului aferent obiectivului Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II Miercurea Nirajului-Leghin, Lot 1C: Sărățeni-Joseni, a cărui valoare este de 5.878.802.804.19 lei cu TVA.
În concluzie, apreciem că este de preferat soluţia încetării amiabile a procedurii de atribuire a contractului aferent obiectivului Proiectare şi Execuţie Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, Secţiunea II Miercurea Nirajului- Leghin, Lot 1C: Sărățeni- Joseni, în valoare de 5.878.802.804,19 lei cu TVA, cu restituirea de îndată către Subscrisa a scrisorii de garanţie de participare.
Cu stimă,
Asocierea
SC SA&PE CONSTRUCT SRL-SC SPEDITION UMB SRL-
SC TEHNOSTRADE SRL- EUROASFALT doo
Reprezentant legal,
Alina NUNU
Dată: 2025.05.30”
În loc de concluzie: Vorba unui clasic în viață, toți avem probleme!
Genul programului: PAMFLET!
Coloana a cincea este o rubrică de pamflet și trebuie tratată ca atare. De asemenea, vă avertizăm că folosim programe avansate de Inteligență Artificială pentru crea sau modifica fotografii.
Le mulțumim tuturor prietenilor noștri care ne sprijină cu informații de calitate premium.
Îi rugăm pe toți cei care vor să ne trimită informații, documente, fotografii sau videoclipuri să ne contacteze prin e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..