C5. Document exclusiv. Rovinieta cu discount la prostie Recomandat

C5. Document exclusiv. Rovinieta cu discount la prostie

COLOANA A CINCEA. "CNAIR films" prezintă filmul artistic "Într-o lume a proștilor, Coarne e împărat".

Un document pe care vi-l prezentăm în exclusivitate poate reprezenta un caz de manual pentru managementul defectuos și prostia din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Se poate observa astfel că, atunci când un proiect merge prost, Cristian Pistol, zis „Coarne”, director general CNAIR, găsește rapid un țap ispășitor. Iar când iese bine, își trage singur meritele, "pă persoană fizică".
Drept dovadă, la CNAIR întâi postează pe Facebook directorul general fotografii sau comunicate și abia apoi preia compania postarea. Practic, într-un adevărat cult al personalității, "comunicatorii" companiei își promovează cu slugărnicie șeful, în loc ca Pistol să promoveze postările CNAIR.

cristian pistol citat de pupincuristii din cnair

De data aceasta, în rolul țapului este Ion Lucian Calmuș, poreclit de colegi „Neluțu Prostu”, directorul Direcției Venituri și Încasări Comerciale din CNAIR, care a fost pedepsit pentru un document pe care el și Coarne l-au semnat cu același elan birocratic.

Pistol și gaura de glonț
Directorul general Cristian Pistol, alias Coarne, a semnat propunerea de modificare a tarifelor pentru rovinietă — document care a ajuns până la Prim-Ministru și a stârnit hohote de râs în Guvern. Prețurile stabilite de CNAIR erau atât de „bine calculate”, încât rovinieta pe 30 de zile costa mai puțin decât a doisprezecea parte din cea anuală. Cu alte cuvinte, cine plătea lunar ieșea mai ieftin decât cine plătea pe tot anul. O aberație economică tipic românească, semnată de amândoi: Neluțu Prostu și Coarne.
În loc de concluzie: Pistol s-a împușcat singur în picior, dar i-a dat lui Neluțu bandajul — sub formă de sancțiune disciplinară.

caricatura cristian pistol coarne cnair si ilie bolojan premierul romaniei

Țapul ispășitor la șosea
După ce premierul a descoperit gafa, Coarne a reacționat cu viteza unui melc panicat: a cerut „identificarea vinovaților” și a ordonat o anchetă disciplinară. Concluzia Comisiei, previzibilă ca o groapă într-un drum CNAIR: vinovat e tot ăla care muncește. Calmuș a fost retrogradat două luni, cu salariul micșorat, pentru că a „elaborat și transmis eronat propunerea”. Adică a scris ce i s-a năzărit și a semnat unde i s-a pus foaia.
În loc de concluzie: La CNAIR, vinovați sunt doar cei care știu să scrie — nu și cei care semnează cu ochii închiși.

O mostră de prostie
"În urma simulării a reieşit faptul că diferenţele de încasări sunt semnificative, respectiv de peste 110 milioane de Euro între varianta pe care a întocmit-o D.V.I.C. şi varianta finală,
adoptată prin O.G. nr. 23/2025. Aceste valori sunt calculate în mod real pentru valori de trafic concrete, comunicate chiar de Direcţia condusă de salariatul Calmus Lucian.
Totodată, raportat la neregulile sesizate de Directorul General, Comisia a efectuat o simulare de calcul aplicată pe aspectul conform căruia ,,tariful de 30 de zile este mult sub tariful anual împărțit la 12 luni".
Astfel, având în vedere tariful din Proiectul de act normativ întocmit de salariat, devenea mai avantajos pentru transportatorii de mărfuri să plătească tariful pentru 30 de zile în fiecare lună, decât că achite tariful pe 12 luni.
De exemplu: la categoria F Transport marfă MTMA>=12,0t.>=4axe:
- Tarif nou 12 luni - 1.425 Euro; Tarif nou 30 zile - 98 Euro (x 12 luni = 1.176 Euro pe 12 luni).
- Volumul de trafic anual 2024 - 21.548 autovehicule.
Total încasări rovinietă pe 12 luni = 1.425 Euro x 21.548 = 30.705.900 Euro.
Total încasări rovinietă 30 zile x 12 luni = 1176 Euro x 21.548 = 25.340.448 Euro.
În mod evident, exclusiv din migrarea transportatorilor de la rovinieta pe 12 luni la rovinieta pe 30 zile, achitată lunar, ar fi rezultat o diminuare a veniturilor de 5.365.452 Euro.
Tariful rovinietei pe 30 zile stabilit de salariat prin Proiectul întocmit era diminuat faţă de cel în vigoare la acea dată, de la 142,2 Euro la 98 Euro, fără ca acesta să ofere vreo justificare în aces sens.", se spune în Decizia prin care Pistol l-a luat în "Coarne" pe Neluțu Prostu.
Calculele de mai sus spun totul despre incompetența și prostia lui Calmuș. Coarne a semnat fără să se uite și, dacă nu citea cu atenție cineva de la Guvern proiectul de Hotărâre, scumpirea rovinietelor ordonată de premierul Ilie Bolojan s-ar fi transformat într-o ieftinire.
În loc de concluzie: Cu acest prilej, Neluțu Prostu și-a transformat porecla într-un renume!

cristian pistol coarne si ion lucian calmus nelutu prostu

CNAIR – clubul select al proștilor cu pile
Nimic nu definește mai bine CNAIR decât această poveste. O companie sufocată de prostie instituțională, populată de oameni aduși pe PCR: pile, cunoștințe, relații. Fiecare director știe să dea vina pe subaltern, dar nu știe să citească o anexă cu tarife. În loc să adune bani la buget, CNAIR pierde milioane de euro din cauza incompetenței cronicizate.
În loc de concluzie: Dacă prostia ar avea rovinietă, CNAIR ar fi prima care ar vinde-o în rate.

Matematica inversă a rovinietei
Cum poți avea prețuri mai mici la rovinietele pe perioade scurte decât la cele pe termen lung? În orice lume normală, când plătești în avans pentru o perioadă mai mare, primești un discount. Dar la CNAIR, logica e pe dos: cu cât plătești mai mult, cu atât ieși mai prost. Din calculele „experților” rezultă că transportatorii ar fi economisit zeci de mii de euro dacă își luau roviniete lunare, nu anuale.
În loc de concluzie: La CNAIR, matematica e o formă de artă abstractă.

Miserupismul generalizat
Când compania n-are bani de salarii, iar banii din conturi se scurg prin găurile negre ale incompetenței, conducerea se preocupă de altceva: anchete disciplinare, hârtii, ștampile, comisii și vinovați de decor. În loc să crească veniturile proprii, CNAIR își irosește energia ca să pedepsească oamenii care au îndrăznit să muncească fără să gândească.
În loc de concluzie: Neluțu este expresia vie a zicalei: "Să te ferească Dumnezeu de prostul harnic!".

Pistol, amorezul autostrăzilor
Cât despre Coarne —șeful cu suflet mare și inimă mică—, nu e de mirare că n-a avut timp să verifice tarifele. Se pare că preocupările lui principale țin mai mult de „iubirile” de la birou decât de cifrele din buget. Când inima bate tare, calculele se duc pe apa Sâmbetei.
În loc de concluzie: În general, dragostea trece prin stomac, dar la CNAIR trece prin fișa de post.

DESCARCĂ AICI ÎN EXCLUSIVITATE, în format .pdf, DECIZIA PRIN CARE DIRECTORUL GENERAL AL CNAIR L-A LUAT PE NELUȚU PROSTU ÎN "COARNE"

Genul programului: PAMFLET!
Coloana a cincea este o rubrică de pamflet și trebuie tratată ca atare. De asemenea, vă avertizăm că pentru realizarea acestei rubrici folosim programe avansate de Inteligență Artificială (AI).
Le mulțumim tuturor prietenilor noștri care ne sprijină cu informații de calitate premium.
Îi rugăm pe toți cei care vor să ne trimită informații, documente, fotografii sau videoclipuri să ne contacteze prin e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. .

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.