Logo
Imprimă această pagină

UE: autostrada Moldova se poate face cu bani europeni. Guvernul îi refuză

UE: autostrada Moldova se poate face cu bani europeni. Guvernul îi refuză

Comisarul european Corina Crețu îi transmite europarlamentarului Sorin Moisă că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un Parteneriat Public-Privat este cea mai bună soluție.

Europarlamentarul Sorin Moisă, care în noiembrie 2017 își anunța demisia din PSD, a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene, și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în realizarea proiectului autostrăzii Iași- Tg.Mureș.

Sorin Moisă anunță pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu.

„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente vara aceasta (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.

„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Sorin Moisă.

 

Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului, conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP.
Cel mai probabil însă, autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.