Logo
Imprimă această pagină

Exclusiv PRINT. Avocatul Poporului cere reintroducerea Rovinietei pentru o zi Recomandat

Exclusiv PRINT. Avocatul Poporului cere reintroducerea Rovinietei pentru o zi

Așa cum îi spune și denumirea, Avocatul Poporului poate face sesizări atunci când constată nedreptăți. Chiar și atunci când acestea se petrec în trafic.

Avocatul Poporului are la dispoziție cele mai variate mijloace legale de acțiune pentru soluționarea sesizărilor privind încălcarea unor drepturi ale persoanelor fizice, prin intermediul anchetelor, vizitelor, recomandărilor, rapoartelor speciale. În raportul pe 2017, dat publicității în urmă cu puține zile, sesizăm câteva aspecte care ar putea interesa participanții la trafic.

Statul să protejeze dreptul șoferilor
În acest moment, unii posesori de autoturisme nu pot achiziționa rovinieta pentru o singură zi. Acest lucru este posibil, doar, în cazul vehiculelor cu o masă mai mare de 3,5 tone. Instituția Avocatul Poporului a fost sesizată cu privire la articolul 1 aliniatul 71 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cu modificările și completările ulterioare, care exclude autoturismele (alături de vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone) de la plata rovinietei pentru o zi. “Cu acest prilej, precizez, că prin raportul pe anul 2016, propunem includerea rovinietei pentru o zi și în cazul autoturismelor, alături de vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Apreciez ca oportună luarea acestei măsuri, întrucât în opinia Avocatului Poporului, plata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale trebuie să reflecte durata efectivă a folosinței, în funcție de opțiunea utilizatorului, fără a fi impusă o perioadă minimă de 7 zile. Ca urmare, este utilă reintroducerea rovinietei pentru o zi și în cazul autoturismelor, având în vedere că statul are dreptul de a colecta veniturile publice, dar și obligația de a proteja drepturile cetățenilor, inclusiv cele patrimoniale, astfel încât să se realizeze un just echilibru”, se arată în document.

Discriminare legală
Din analiza prevederilor legale, rezultă că tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România (rovinieta) a fost introdus începând cu data de 1 iulie 2002, fiind aplicat tuturor utilizatorilor români şi străini pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe reţeaua de drumuri naţionale din România şi structurat în funcţie de perioada de parcurs şi de staţionare, de încadrarea în clasa de emisii poluante, de masa totală maximă autorizată (MTMA) şi de numărul de axe, după caz.
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului 157/2007, a fost adăugată posibilitatea de plată a rovinietei pentru o zi, cu excepția autoturismelor și a vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, aflată și azi în vigoare.
Avocatul Poporului lasă să se înțeleagă că decizia de exceptare a vehiculelor cu masa mai mica de 3,5 tone s-a făcut abuziv: “precizăm că motivarea eliminării acestei opțiuni nu se regăsește în expunerea de motive a legii, nici în nota de fundamentare a ordonanței de urgență. Față de situația expusă, Avocatul Poporului a apreciat că plata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale trebuie să reflecte durata efectivă a folosinței, în funcție de opțiunea utilizatorului, fără a fi impusă a perioadă minimă de 7 zile”.


Cât costă rovinieta pentru o zi
Categoria A–autoturisme: nu poate fi achiziționată;
Categoria B–vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 0 și 3,5 tone: nu poate fi achiziționată;
Categoria C–vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 3,5 și 7,5 tone: 4 euro;
Categoria D–vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 7,5 și 12 tone: 7 euro;
Categoria E–vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu maxim 3 axe (inclusiv): 9 euro;
Categoria F–vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu minimum 4 axe (inclusiv): 11 euro;
Categoria G–vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) și maxim 23 de locuri pe scaune: 2 euro;
Categoria H–vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv șoferul): 7 euro.

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.