Logo
Imprimă această pagină

EXCLUSIV: Ce vrea noua șefă a ISCTR Recomandat

EXCLUSIV: Ce vrea noua șefă a ISCTR

*Un interviu exclusiv cu doamna inspector de stat șef a ISCTR

ALINA CAȚAN: "ISCTR a întocmit un protocol cu Direcția Generală Anticorupție"

 

Care sunt principalele dumneavoastră concluzii după preluarea conducerii ISCTR?

De la înființare și până în prezent, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) a făcut pași importanți pentru dezvoltarea și eficientizarea activității de control, iar în anumite domenii s-au înregistrat realizări importante, inclusiv pe plan internațional, unde activitatea și propunerile ISCTR au fost apreciate. Cu toate acestea, există unele aspecte care trebuie îmbunătățite, astfel încât activitatea ISCTR să se eficientizeze într-o proporție semnificativă. O parte din aspectele care trebuie îmbunătățite sunt menționate și în raportul Curții de Conturi a României, întocmit în urma unui control efectuat în anul 2016, denumit "Performanța activității de inspecție și control rutier", raport postat pe site-ul www.rcc.ro

Ați avut discuții cu conducerile RAR şi ARR pentru a rezolva problema datoriilor celor două instituții către ISCTR?

Am discutat cu directorul general al Registrului Auto Român, domnul George Dincă cu privire la datoriile față de ISCTR, iar, în ultima perioadă, în afara sumelor curente care trebuie virate lunar, RAR a virat și sume în contul datoriilor. În ceea ce privește Autoritatea Rutieră Română (ARR), precizăm faptul că aceasta nu mai are datorii aferente perioadelor anterioare.

Există în continuare o stare de nemulțumire a angajaților ISCTR, după ce salariile au scăzut foarte mult?

Referitor la salarizarea personalului din cadrul ISCTR, putem spune că există nemulțumiri ale angajaților cu privire la acest aspect, deoarece, în prezent, acestea nu sunt motivante, iar activitatea desfășurată este complexă, necesitând cunoștințe ample în domeniu, inspectorii fiind expuși riscurilor specifice activității de inspecție și control. În acest sens, consider că trebuie făcute demersurile necesare la nivel legislativ, astfel încât specialiștii din cadrul ISCTR să fie motivați în mod similar cu ceilalți specialiști din domeniul transportului rutier care funcționează în direcții ale Ministerului Transporturilor sau în alte instituții din subordinea acestuia.

Care credeți că sunt atuurile dumneavoastră personale pentru funcția pe care o dețineți în cadrul ISCTR?

Consider că dețin calitățile necesare pentru coordonarea ISCTR, astfel încât instituția să își îndeplinească obiectivele și să reprezinte un pion important în dezvoltarea transportului rutier. Experiența profesională pe care am dobândi-o în domeniul juridic mă ajută să aplic corect cadrul normativ în care își desfășoară activitatea instituția pe care o cooordonez și să propun, împreună cu echipa mea, inițiative de modificare și completare a actelor administrative pe linia creșterii competenței profesionale și de îmbunătățire a grilei de salarizare a personalului.

Considerați că în ISCTR corupția reprezintă o problemă în acest moment? Ați descoperit vreun caz de corupție de când ați fost numită la conducerea instituției?

Pentu eliminarea eventualelor fapte de corupție, consider că trebuie manifestată o preocupare comună, atât din partea personalului cu atribuții de control, cât și din partea personalului controlat, astfel încât să se diminueze riscurile care pot determina fapte de corupție, iar, în cazul manifestării unui comportament neadecvat referitor la acest domeniu, să se sesizeze instituțiile abilitate. În vederea eliminării eventualelor fapte de corupție, ISCTR are în vedere mai multe aspecte, printre care: intensificarea acțiunilor pentru implementarea strategiei naționale anticorupție, intensificarea acțiunilor realizate de consilierul de etică și integritate, acțiuni de monitorizare și control a activității desfășurate de personalul cu atribuții de control din cadrul ISCTR, intensificarea colaborării cu Direcția Generală Anticorupție, iar, în acest sens, ISCTR a întocmit un protocol cu această instituție.

După ce au participat la un control al ISCTR efectuat de curând în zona Sibiu, membrii Sindicatului Solidaritatea Șoferilor Drumuri Bune au venit cu o serie de constatări în legătură cu o serie de lipsuri de natură legislativă și de echipamente cu care se confruntă angajații dumneavoastră. Credeți că observațiile lor sunt pertinente?

În ceea ce privește aspectele menționate în articolul realizat ca urmare a participării membrilor Sindicatul Solidaritatea Șoferilor Drumuri Bune la un control efectuat în trafic de inspectorii ISCTR, precizăm faptul că, prin activitatea desfășurată, sunt efectuate demersuri pentru continuarea procesului de armonizare a legislației în domeniul transporturilor rutiere în concordanță cu reglementările europene, eliminarea neconcordanțelor din legislația națională și implemenatrea celor mai bune practici aplicate de inspectoratele cu experiență din Europa. De asemenea, în funcție și de resursele financiare existente, încercăm să îmbunătățim baza materială, astfel încât activitatea de control să se desfășoare la nivelul inspectoratelor cu experiență din cele mai dezvoltate țări din Europa. Au fost făcute demersurile necesare pentru modificarea legislației în vigoare, astfel încât autospecialele de control din cadrul ISCTR să fie dotate cu POS-uri, iar, la data intrării în vigoare a prevederilor punctului 6 din Legea numărul 352/2015, se va putea realiza și acest aspect.

Rămâne nerespectarea timpilor de conducere și odihnă principala problemă descoperită de inspectorii ISCTR la firmele controlate?

Principalele abateri constatate de către ISCTR au rămas cele privind nerespectarea prevederilor regulamentului CE nr. 561/2006 a Parlamentului European și al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor.

Cum decurge tranziția angajaților ISCTR spre statutul de funcționari publici?

În conformitate cu prevederile articolului 27 din OG 90 din 6 septembrie 2017, privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, termenul de intrare în vigoare a Legii 352/2015 pentru modificare și completarea Ordonanței de Urgență 26/2011 privind înființarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier a fost prorogat până la data de 1 ianuarie 2019.

Cum vedeți rezolvarea problemei calității execrabile a transportului de persoane din România?

Într-adevăr, există cazuri în care transportul rutier de persoane nu se desfășoară în cele mai bune condiții, iar pentru îmbunătățirea acestuia se impune implicarea tuturor instituțiilor cu atribuții în domeniu pentru îmbunătățirea legislației, a programelor de transport și pentru realizarea unui control eficient, deoarece, în prezent, ISCTR deține atribuții limitate la nivelul transportului județean și local.

Ce doriți să schimbați în ISCTR și ce proiecte de viitor aveți în acest moment?

În ceea ce privește întrebarea dumneavoastră referitoare la schimbările pe care doresc să le realizez în ISCTR și ce proiecte de viitor am, precizez faptul că am în vedere mai multe aspecte printre care:
-îmbunătățirea imaginii ISCTR;
-suplimentarea numărului de posturi;
-completarea bazei materiale, astfel încât activitatea de control să se desfășoare la nivelul inspectoratelor celor mai dezvoltate state din Europa;
-realizarea unui sistem informatic, astfel încât toate activitățile desfășurate în urma controalelor efectuate de ISCTR să se înregistreze la locul și momentul efectuării controlului în sistemul informatic;
-continuarea programului de pregătire profesională a inspectorilor ISCTR, atât pe plan național, dar și pe plan extern;
-continuarea procesului de armonizare a legislației în domeniul transporturilor rutiere în concordanță cu reglementările europene din domeniul transporturilor rutiere, eliminarea neconcordanțelor din legislația națională, implementarea celor mai bune practici aplicate de inspectoratele cu experiență din Europa, precum și reducerea formalităților administrative ca urmare a controalelor efectuate, iar sancțiunile aplicate să fie eficiente, proporționale și cu caracter de descurajare, prin transmiterea propunerilor necesare către Direcția Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor.

A consemnat,
Emil Pop

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.