Logo
Imprimă această pagină

EDITORIAL. Comisar-şef de poliţie Costin Tătuc: Angajamentul nostru salvează vieți Recomandat

EDITORIAL. Comisar-şef de poliţie Costin Tătuc: Angajamentul nostru salvează vieți

Pe tema siguranţei rutiere s-a vorbit mult în spaţiul public autohton şi cu siguranţă se va mai vorbi, mai ales că subiectul este inepuizabil și "vinde bine".

Specialişti în domeniu, reprezentanţi ai autorităţilor, jurnalişti sau membrii ai puţinelor ONG-uri cu preocupări în domeniu, periodic îşi dau cu părerea, abordând tematica din diverse perspective. Din păcate, problemele se acutizează odată cu trecerea timpului, iar soluţiile, deşi cunoscute, întârzie să fie implementate, chiar dacă este clar pentru toată lumea că acest carnagiu care se petrece pe drumurile noastre trebuie să înceteze cât mai urgent.
Ori de câte ori la nivel european se publică vreo statistică privind situaţia accidentelor şi a consecinţelor acestora sau are loc vreun eveniment pe această temă, în plan intern se iscă brusc un freamăt intens cu speranţa că poate, poate se schimbă ceva. Aşa s-a întâmplat şi de curând, în contextul adoptării Declaraţiei de la Valletta, în cadrul Conferinţei la nivel înalt pentru siguranţă rutieră a Miniştrilor de Transport, care a avut loc în Malta, în perioada 28-29 martie 2017.
"Declaraţia comună pentru siguranţă rutieră, reprezintă un angajament asumat pentru continuarea măsurilor necesare reducerii la jumătate a numărului de decese rutiere în Europa, până în 2020, precum şi de a îmbunătăţi cooperarea între statele membre, la nivelul autorităţilor relevante, dar şi a societăţii civile, institutelor de cercetare şi companiilor private, în ceea ce priveşte aplicarea integrată a strategiilor şi planurilor de siguranţă rutieră", arată oficialii europeni.
Semnarea acestui document ar trebui să impulsioneze în mod real factorii cu atribuţii în domeniu şi, în concordanţă cu prevederile Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră şi a Planului de punere în aplicare, adoptate la finele anului trecut, ar trebui să conducă la acţiuni concrete, cu rezultate vizibile. Mă tem însă că, în dulcele stil românesc, responsabilitatea va rămâne strict pe umerii autorităţilor, care se vor împiedica de tot felul de impedimente (de ordin legilslativ, financiar sau pur şi simplu de orgolii instituţionale), iar situaţia nu se va îmbunătăţi.
De fapt, ceea ce nu vrem noi să înţelegem sau ignorăm cu îndârjire este unul dintre principiile de bază ale Programului European de Siguranţă Rutieră şi anume: împărţirea responsabilităţii. Aceasta trebuie să se împartă de la nivel macro (european, statal, regional) până la nivel individual, potrivit conceptului "siguranţa rutieră este siguranţa ta". Rezultate palpabile, solide, vor fi obţinute numai atunci când fiecare dintre noi va încerca să își schimbe, puţin câte puţin, comportamentul în trafic, punând pe primul loc siguranţa şi, implicit, respectul faţă de lege, în detrimentul comodităţii sau a interesului personal. Schimbarea în bine nu va veni doar îmbunătăţind infrastructura şi performanţele autovehiculelor, dacă nu vom contribui la aceasta prin propria noastră atitudine. În acest domeniu suntem încă departe de ceea ce ne-am dori şi nu dăm semne că vom progresa foarte rapid.
Iertat să-mi fie scepticismul privind implicarea voluntară a românului în activităţi destinate reducerii riscului rutier dar am deja un exemplu elocvent privind modul specific în care tratăm lucrurile, când este vorba să facem ceva concret: Carta Europeană a Siguranţei Rutiere, cea mai mare platformă a societaţii civile dedicată îmbunătăţirii siguranţei rutiere. Pentru informarera dumneavoastră privind această iniţiativă, ataşez, în extras, câteva date de prezentare publicate pe website-ul Cartei.
Lansată în anul 2004 de către Direcţia Generală Mobilitate şi Transport a Comisiei Europene, în cadrul Programului de Acţiune pentru Siguranţă rutieră 2003-2010, sub deviza "25.000 de vieţi salvate", Carta reunește în prezent peste 3.500 de semnatari, entități publice și private, care și-au exprimat angajamentul față de îmbunătățirea siguranţei rutiere și au inițiat acțiuni și inițiative ce-i vizează pe membri, angajați și restul societății civile. Aceste acțiuni au consolidat siguranța rutieră în Europa, au îmbunătățit cultura generală despre cauzele accidentelor și au ajutat la crearea de măsuri preventive și soluții.
Printre membrii Cartei se numără: companii, asociații, autorități locale, instituții de cercetare, universități și școli. Din păcate, din cei peste 3.500 de semnatari ai Cartei, sub 100 sunt din România, lucru care spune mult despre dimensiunea implicării noastre reale în acţiuni specifice. Să sperăm însă că, în viitorul apropiat, tot mai multe entităţi din ţara noastră se vor alătura Cartei, în efortul de reducere a numărului de accidente rutiere şi a victimelor rezultate din acestea.
În esenţă, Carta urmărește să:
• încurajeze și să sprijine asociațiile, școlile, universitățile, companiile de toate tipurile și mărimile, precum și autoritățile locale să ia măsuri pentru siguranța rutieră în Europa;
• confirme contribuțiile societății civile la siguranța rutieră;
• sprijine membrii societății civile să dobândeasca și să distribuie cunoștințele privind aspecte ce țin de siguranța rutieră în Uniunea Europeană;
• faciliteze un dialog real pentru transferul experiențelor și practicilor privind siguranța rutieră la toate nivelurile de guvernare în Uniunea Europeană.
Sub deviza „angajamentul nostru salvează vieţi”, Carta se află acum într-o nouă fază (2016-2019), cu un nou web-site și o identitate vizuală relansată, urmărind să valorifice lecțiile învățate în trecut. Procesul de exprimare a angajamentelor a fost simplificat, iar membrilor li s-a dat o mai mare autonomie, astfel încât aceştia pot iniția și evalua propriile acțiuni. Prin semnarea unui angajament, participanții pot influența pozitiv una sau mai multe dintre problemele vitale ale siguranței traficului: siguranța vehiculului, a infrastructurii sau comportamentul utilizatorului.
Unul dintre principalele obiective ale noului format al Cartei Europene a Siguranţei Rutiere este să ofere membrilor posibilitatea de a crea angajamente caracterizate prin calitatea şi eficienţa abordărilor, printr-un set inovator de resurse şi care să răspundă principalelor provocări în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Pentru recunoaşterea eforturilor şi promovarea acţiunilor remarcabile din domeniul siguranţei rutiere, a fost creată secțiunea bunelor practici, accesibilă publicului larg.
În fiecare an, celor mai bune inițiative de siguranță rutieră le sunt oferite Premiile de Excelenţă în Siguranță Rutieră, în cadrul unui eveniment de amploare. Gala Premiilor de Excelenţă în Siguranţa Rutieră ale Cartei Europene va avea loc în acest an, pe 27 iunie, în România, iar premierea câștigătorilor va fi făcută de doamna Violeta Bulc, Comisarul European pentru Transport. Poate că acest aspect ne va mobiliza deopotrivă, autorităţi, ONG-uri sau simplii cetăţeni, astfel încât să dovedim că şi la noi se poate circula în condiţii de siguranţă sporită.
Ne dorim ca tot mai multe entităţi din România să se implice în activităţi destinate reducerii riscului rutier şi să devină semnatare ale Cartei. Totodată, nutrim speranţa că Premiul de Excelenţă în Siguranţa Rutieră, obţinut de Automobil Clubul Român în anul 2007, nu va rămâne singular, iar creşterea numărului de Bune practici înregistrate de entităţi românești, de la niciuna în 2015, la 4 în 2016, reprezintă un semnal pozitiv.
Pentru mai multe informații privind semnarea Cartei Europene a Siguranței Rutiere şi înregistrarea propriilor acțiuni, accesați http://www.erscharter.eu/ro/about.
Costin TĂTUC

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.