Șoseaua de Centură Suceava, finalizată după un DECENIU

Șoseaua de Centură Suceava, finalizată după un DECENIU

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este pe cale să aprobe actualizarea proiectul tehnic al variantei de ocolire a municipiului Suceava, urmând să fie organizată o licitaţie la sfârşitul acestui an.


Autorităţile judeţene sucevene au cerut Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să finalizeze cât mai curând şoseaua de centură a municipiului Suceava, începută în urmă cu aproape zece ani de zile. „Realizarea acestui proiect asigură reducerea impactului negativ asupra mediului, precum şi reducerea evenimentelor rutiere”, a arătat preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, care a mai menţionat că există un proiect tehnic apropat pentru tronsoanele nefinalizate ale variantei de ocolire a municipiului Suceava. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a dat însă un răspuns destul de ambiguu solicitării preşedintelui CJ Suceava. „Pentru obiectivul de investiţii <>, Proiectul Tehnic actualizat este în curs de aprobare în cadrul Consilului Tehnico – Economic al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După aprobarea Proiectului Tehnic va fi demarată procedura de licitaţie până la finele anului 2017 pentru execuţia lucrărilor rămase de executat. Bugetul aprobat pentru acest proiect în anul 2007 este în valoare de 25.844,00 mii lei”, se arată într-o adresă emisă de CNAIR, semnată de directorul general Ştefan Ioniţă. Zilele trecute, Ludovic Orban, preşedintele PNL, cel care în perioada în care a fost ministru al Transporturilor a iniţiat proiectul şoselei de centură a Sucevei, proiect blocat de mai bine de cinci ani a precizat că este „pur şi simplu un fleac să termini această centură”.

În 2007, sucevenii au fost anunţaţi că municipiul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuţi, Moara şi Şcheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL Bucureşti pentru o şosea de 13,173 de kilometri, iar licitaţia a fost organizată, în 2007, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) şi a fost câştigată de Construcţii Feroviare (SCCF) – Grup Colas SA Iaşi, care s-a angajat să construiască şoseaua pentru 131.153.401 lei, fără TVA, angajându-se că va finaliza lucrarea în 36 de luni. Investiţia chiar a depăşit suma de 360 de milioane de lei, fără însă ca şoseaua de centură să fie terminată. Un tronson a fost dat spre folosinţă fără ca lucrările să fie recepţionate de CNADNR Lucrările au început în 2009 şi, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, faţă de 13,17 km, cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri şi patru viaducte. În ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel şi 2013, când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea.

La jumătatea anului 2014 încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieşeană, acest lucru producându-se abia în septembrie. Imediat, CNADNR a preluat lucrările, continuându-le prin forţe proprii şi, în martie 2015, au fost deschişi traficului rutier, pe al treilea tronson al şoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuţi până la Zidul Morţii, în comuna Şcheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Şcheia până la Moara, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa şapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic. Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea şoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ. „Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei şi a studiilor geo, s-a constatat că este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că, în timp, nu va putea suporta sarcinile din traficul greu şi foarte greu. Noi putem folosi şi pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor şi să le consolidăm. În aceste condiţii, vom încerca să consolidăm terenul cel puţin în dreptul celor 11 viaducte şi poduri, 40 – 50 de metri de o parte şi de alta, să etanşeizăm taluzul, astfel încât să nu pătrundă apa în terenul de fundare. În zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morţii până la intersecţia cu DN2, la ieşirea spre Fălticeni”, a explicat Ovidiu Laicu, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR). Acesta a mai precizat că expertiza tehnică a fost realizată pentru a se stabili ce mai este de executat şi ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată. Licitaţia pentru consolidarea şi finalizarea celor două tronsoane ale şoselei de centură a municipiului Suceava este în desfăşurare. Toate acestea vor fi realizate din garanţia de execuţie a lucrării, care este de peste cinci milioane de euro potrivit Adevarul..

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.