PROIECT DE LEGE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SCUMPEȘTE AUTOSTRĂZILE Recomandat

PROIECT DE LEGE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SCUMPEȘTE AUTOSTRĂZILE

Potrivit unui proiect postat pe siteul Ministerului Transporturilor, instituția intenționează să crească standardele de cost aplicate lucrărilor de construcții.

Standardele de cost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 reprezintă documente de referinţă cu rol de ghidare pentru verificarea modalităţii de stabilire a costurilor lucrărilor de execuţie pentru obiectivele de investiţii din domeniul infrastructurii de transport finanţate din fonduri publice, precum și pentru analizarea şi verificarea ofertelor depuse de operatorii economici în vederea adjudecării contractelor privind execuţia lucrărilor de construcţii pentru obiective de investiţii din domeniul infrastructurii de transport.

Creșteri de până la 22%
Potrivit proiectului supus dezbaterii publice, în acest an, Ministerul Transporturilor consideră necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 și propune creșterea procentului aplicat lucrărilor de construcții –montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).
În privința prețurilor unitare, Ministerul Transporturilor propune actualizarea acestora cu indicele de cost în construcții inginerești publicat de către Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, respectiv 122 reprezentând o creștere de 22%.
Standardele de cost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 au fost fundamentate pe baza standardelor și normelor tehnice în vigoare, a dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2008-2009 și a costurilor investiției de bază rezultate din rularea listelor cu cantităţi pe categorii de lucrări, în preţuri actualizate în luna septembrie 2010.
Aceste grile au fost stabilite în 2010 și prevăd următoarele costuri unitare: un kilometru de autostradă la șes–4,2 mil. euro, exclusiv TVA (1 euro=4,55 lei, curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2018); kilometrul de autostradă la munte: 6,7 mil. euro, 30 mil. euro pentru un km de tunel de autostradă și 0,8 mil. euro pentru reabilitare drum național principal.

Care sunt noile costuri
Revista TIR vă prezintă noile costuri, așa cum au fost propuse de Ministerul Transporturilor.

AUTOSTRADA EXTRAURBANĂ ÎN ZONĂ DE ŞES:
Construcţii şi instalaţii (C+I) din care: 4.281.637 euro/km
Terasamente: 888.423 euro/km
Lucrări drenaj: 130.409 euro/km
Structură rutieră: 2.691.508 euro/km
Parapete şi împrejmuiri: 551.815 euro/km
Semnalizare rutieră: 19.482 euro/km.

AUTOSTRADA EXTRAURBANĂ ÎN ZONĂ DE DEAL
Construcţii şi instalaţii (C+I) din care: 5.608.246 euro/km
Terasamente: 2.038.338 euro/km
Lucrări drenaj: 265.209 euro/km
Structură rutieră: 2.691.508 euro/km
Parapete şi împrejmuiri: 591.231 euro/km
Semnalizare rutieră: 21.960 euro/km.

AUTOSTRADA EXTRAURBANĂ ÎN ZONĂ DE MUNTE
Construcţii şi instalaţii (C+I) din care : 6.747.914 euro/km
Terasamente: 2.894.215 euro/km
Lucrări drenaj: 435.258 euro/km
Structură rutieră: 2.691.508 euro/km
Parapete şi împrejmuiri: 699.342euro/km
Semnalizare rutieră: 27.591euro/km.

La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul:
- structura actualizată a prețului unitar stabilită prin standardul aprobat în anul 2010;
- indicii de cost în construcții pe categorii de obiecte și pe elemente de structură-respectiv pentru construcții inginerești;
- normele, normativele și stas-urile actuale privind proiectarea și execuția lucrărilor specifice obiectivelor în domeniu;
- pentru cheltuieli indirecte şi profit: 10% şi, respectiv, 5%;
- terasamentele rutiere: sunt executate din pământuri aflate la distanţe de maximum 25 km, fără lucrări de îmbunătăţire a caracteristicilor fizico-mecanice. Înălţimea medie a terasamentelor este de minim 1.00 m;
- banda de staţionare de urgenţă-are aceeaşi structură rutieră cu cea din partea carosabilă;
- banda mediană-este impermeabilizată;
- traficul de calcul-se va considera un trafic excepţional (10 m.o.s. 11,5 tone);
- elementele de siguranţă rutieră-semnalizare rutieră şi parapete metalice;
- acostamentele-sunt realizate din umplutură de pământ;
- taluzurile-sunt îmbrăcate cu pământ vegetal;
- împrejmuiri-garduri cu h=1,50 m.
- pentru distanţa de transport: transport materiale la 25 km.
Prin autostradă se înțelege un drum de mare capacitate şi viteză, rezervat exclusiv circulaţiei autovehiculelor, care nu deservește proprietăţile riverane, prevăzut cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană având cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi bandă de staţionare de urgenţă, cu intersecţii denivelate şi acces limitat, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate.

De ce se scumpesc șantierele
Din analizele efectuate pentru stabilirea plafonului maximal al valorii estimate a achiziției reiese că aceste plafoane maximale de cheltuieli prevăzute în standard nu pot asigura, în mod practic ṣi real, de cele mai multe ori, o ofertă competitivă preț-calitate, în concordanță cu cerințele caietelor de sarcini, ținând cont că, din anul 2010 ṣi până în prezent, au fost efectuate o serie de revizuiri ale normativelor și standardelor, precum și alinieri la directive europene, ceea ce implică atât creṣterea volumului studiilor de teren, modernizarea tehnologiilor utilizate, sporirea gradului de siguranță, sporirea măsurilor de protecție a mediului ṣi implicit a gradului de calitate necesar a fi asigurat lucrărilor proiectate ṣi executate. “Proiectele majore din domeniul transporturilor devin tot mai complexe, exemplificând aici proiectarea și execuția viaductelor cu lungimi ṣi înălțimi mari, tuneluri, noduri rutiere de mare viteză etc. și totodată este de menționat că în prezent CNAIR SA a extins perioada de garanție a lucrărilor de la 2 ani la 5-10 ani (minim 5 ani conform preverilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcții modificată și republicată), lucruri care concură la angajamente de mai lungă durată atât a serviciilor de proiectare, asistență tehnică cât ṣi de consultanță.
În acest context a devenit necesară diversificarea componenței echipelor de proiectanți, verificatori de proiecte, experți tehnici ṣi ingineri consultanți care concură la elaborarea ṣi ulterior implementarea proiectelor, în condiții specifice de calitate ṣi siguranță în exploatare. Astfel s-a constatat, spre exemplu, că într-o echipă specializată de consultanță, prin care trebuie asigurați experți cheie pentru fiecare domeniu de activitate specific, valoarea estimată a contractului de achiziție publică, pentru a se încadra în maxim 1% din valoarea lucrărilor de bază, nu poate asigura pentru specialiști nici salariul minim pe economie, stabilit pentru anul 2018 (1900 lei/lună față de 600 lei/lună în anul 2010), fără a mai pune la socoteală dotările specifice necesare activității curente de verificare, supraveghere, supervizare, mijloacele de deplasare în șantier, personal auxiliar, etc”, se arată în nota de fundamentare.

 

Cui se adresează
În nota de fundamentare a Ministerului se arată că standardele de cost aprobate se adresează:
a) autorităţilor contractante, pentru verificarea ofertelor depuse de operatorii economici în vederea adjudecării contractelor privind execuţia lucrărilor de construcţii pentru realizarea obiectivelor de investiţii din domeniul infrastructurii de transport;
b) operatorilor economici, pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării execuţiei lucrărilor de construcţii pentru realizarea obiectivelor de investiţii din domeniul infrastructurii de transport;
c) ordonatorilor de credite, pentru fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii şi a necesarului de fonduri publice pentru finanţarea programelor de investiţii în condiţii de eficienţă economică.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.