Exclusiv. FIRMELE CONTROVERSATE CARE AU GIRAT DEZASTRUL DE PE AUTOSTRADA SEBEȘ-TURDA, UNDE LOTUL 3 A ALUNECAT, IAR LOTUL 4 A CRĂPAT Recomandat

Exclusiv. FIRMELE CONTROVERSATE CARE AU GIRAT DEZASTRUL DE PE AUTOSTRADA SEBEȘ-TURDA, UNDE LOTUL 3 A ALUNECAT, IAR LOTUL 4 A CRĂPAT

Cei 30 de kilometri ai autostrăzii Sebeș-Turda, anunțați ca finalizați de către constructori, nu pot fi redați traficului deoarece s-au descoperit probleme care pun în pericol circulația. Firmele care trebuiau să monitorizeze lucrările sunt controversate: una dintre ele se subordonează Ministerului Transporturilor, iar cealaltă a pierdut contractul privind Studiul de fezabilitate pe autostrada Sibiu-Pitești.

Telenovela recepționării loturilor 3 și 4 din Autostrada Sebeș-Turda începe să se clarifice. Luni de zile, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a refuzat să recepționeze și să deschidă circulația pentru șoferi deși lucrările erau finalizate în proporție de peste 99,9%.

Mai multe neconformități
La finalul anului trecut, CNAIR anunța: „pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeş–Turda, unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA–Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%. Cu toate acestea, a fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformităţi. Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepţia lucrărilor este reprezentat de existenţa unor zone cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie şi în perioada iernii deoarece nu asigură aderenţa minimă a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic. În ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani şi 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu şi fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică”, precizează CNAIR, referitorul la tronsonul Aiud–Decea.

Se lucrează la alunecările de teren
„În ceea ce priveşte lotul 4 al autostrăzii Sebeş–Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L.–PORR Bau GmbH, continuă lucrările şi la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren. Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul şi proiectantul acestuia, aveau deplină cunoştinţă, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ţinut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluţii tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate. În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeş-Turda, constructorul, care şi-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeţi de protecţie, să realizeze marcajele orizontale şi să finalizeze montarea gardurilor de protecţie. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreţinere şi Coordonare, unde urmează să funcţioneze un punct de control al Poliţiei Autostrăzi şi o secţie destinată utilajelor care asigură întreţinerea acestei autostrăzi”, sunt precizările referitoare la lotul dintre Decea şi Turda.

Luna martie a trecut, promisiunea s-a încălcat
În luna ianuarie a acestui an, constructorii celor două tronsoane anunțau că din punctul lor de vedere lucrurile sunt în regulă. În plus, o serie de asociații din domeniul infrastucturii catalogau “o crimă” și o acțiune îndreptată împotriva șoferilor decizia CNAIR de a nu deschide tronsoanele de autostradă.
Într-un final, la mijlocul lunii ianuarie, purtătorul de cuvânt al al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Şerbănescu, le-a declarat jurnaliştilor că nu sunt întrunite elementele pentru siguranţa rutieră. „Eu zic că până în maxim luna martie, ca să dau, aşa, un termen realist, se va putea circula, dar în condiţiile în care constructorul va înţelege că nu se mai face rabat de la calitate în România. Nu cerem alt tip de calitate decât cel care se practică în ţările europene”, a spus Şerbănescu. Aceeași lună –martie– a fost anunțată și pentru finalizarea lotului 4 al autostrăzii.
”Inspecţia în vederea recepţiei pe lotul 4 al autostrăzii Sebeş-Turda ar putea fi făcută abia în martie, pentru că acolo nu s-au terminat lucrările, însă, chiar dacă acest tronson va fi recepţionat, nu se va putea deschide circulaţia în zonă până când nu va fi finalizat şi lotul 3, pentru că lotul 4 are descărcarea prin lotul 3”, a declarat Alin Şerbănescu.

Vremea, alibiul perfect
Când a făcut aceste declarații, Șerbănescu și-a luat o portiță inteligentă de scăpare invocând starea vremii pentru posibila prelungirea perioadei de deschidere a drumului: ”S-a amânat recepţia (declarație din 10 ianuarie anul curent), au la dispoziţie 90 de zile, dar în această perioadă se va ţine cont şi de starea vremii. Ca atare, în cazul în care vremea nu permite, se dă o extensie de timp, care să acopere perioada în care, să zicem, lucrările ar fi afectate de condiţiile meteo, iar după trecerea acestei perioade se va face o nouă inspecţie în vederea recepţiei. Se ţine cont de vreme, dacă în timpul acesta de 90 de zile, să zicem că două săptămâni starea vremii este rea şi nu se poate interveni, nu se poate intra în amplasament, şi se dă o extensie de timp. (Sunt - n.red.) probleme legate de rugozitate, de aderenţă, excesul de bitum, probleme legate de planeitate, adică existenţa unor denivelări pe care le-am văzut toţi acolo. Probleme legate de soluţia aplicată pe pod, pe care nu au respectat-o. Practic, nu şi-au respectat propriul proiect. Ei au propus un proiect pentru asfalt şi nu l-au respectat. Vorbim de modul în care au aşternut asfaltul, care trebuie să aibă cele trei straturi, de bază, legătură şi uzură. Cele trei straturi de asfalt trebuie să aibă o anumită consistenţă şi o anumită grosime. Practic, nici consistenţa, nici grosimea nu sunt cele din proiect. O soluţie similară au aplicat pe Lugoj-Deva 1, unde au apărut deja fisuri la suprafaţa asfaltică. Nu în ultimul rând, faptul că nu au pus acele becuri cu led”, a spus Şerbănescu.
Luna martie a trecut și nu am văzut nicio autostradă deschisă. În schimb, CNAIR nu a mai putut mușamaliza dezastrul de pe tronsonul Sebeș-Turda. Adevărul a ieșit la lumină dincolo de declarațiile lui Șerbănescu
Lotul 3 nu a fost recepționat din cauza „alunecării ca pe gresie".
Lotul 4 are probleme și mai grave: taluzul de pe o porţiune a luat-o la vale, iar autostrada a început să se crape pe margini.

Lotul 3: o firmă subordonată Ministerului Transporturilor inspectează erorile de construcție
Speța este similară cu celebra poveste a autostrăzii Sebeș-Deva, prăbușită după ce fostul șef al CNAIR, Narcis Neaga, a forțat deschiderea ei pentru ca Victor Ponta, candidat la președinția României, să obțină –în noiembrie 2014– un avantaj electoral.
După cum se poate vedea din declarațiile prezentate mai sus, CNAIR și Ministerul Transporturilor acuză constructorii de erori în procesul de realizare a autostrăzilor și susțin că vina aparține acestora în proporție de 100%. Același lucru l-au făcut CNAIR și Ministerul Transporturilor atunci când au acuzat constructorul salini Impregilo de faptul că –în urma proastei contrucții– s-a prăbușit o porțiune din autostrada Sebeș–Sibiu în anul 2015. Atunci, lucrările au durat aproximativ de un an. CNAIR a decis să rețină scrisoarea de garanție în valoare de 60 de milioane de lei, dar Salini Impregilo a anunțat că va cere dreptate la Tribunalul Internațional.
În cazul autostrăzii Sibiu–Deva, prăbușirea autostrăzii a fost premeditată de CNAIR, care a decis să concedieze compania Consitrans, firma aleasă să supravegheze calitatea lucrărilor, iar în locul ei a pus o entitată aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.
Lucrurile au stat la fel în cazul lotul 3 a autostrăzii Sebeș-Turda. Entitatea care a supravegheat lucrările cu probleme ale acestui tronson a fost tot din subordinea Ministerului Transporturilor. Inginer fidic temporar pentru supervizarea lucrărilor ca urmare a rezilierii contractului de servicii este DRDP Cluj. Potrivit documentelor inițiale, pentru această porțiune de autostradă se dădeau următoarele termene: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, până la data de 20.09.2014 și 18 luni pentru execuția lucrărilor, până la data de 19.03.2016.
Ceea ce arată că există o întârziere de doi ani pe Sebeș-Turda, lot 3.

Lotul 4: supravegherea lucrărilor, răspunderea unor firme care au pierdut contractul pe Sibiu–Pitești
În ceea ce privește lotul 4 al autostrăzii Sebeș-Deva, care dă primele semne că s-ar putea prăbuși, contractul de supervizare a lucrărilor a fost adjudecat de către Asocierea TECNIC Consulting Engineering România S.R.L.-SPEA Ingegneria Europea SpA. Această asociere este extrem de prezentă în licitațiile legate de studiile de fezabilitate. Ea a fost în centrul unei extrem de ciudate decizii a CNAIR.
Astfel, în data de 14.03.2017, contractul privind Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru "Autostrada Sibiu-Piteşti" a reintrat în vigoare ca urmare a finalizării perioadei de suspendare de trei luni notificată de CNAIR SA în data de 14.12.2016, a comunicat compania de autostrăzi. Tot în data de 14.03.2017 a fost semnat un act adiţional privind prelungirea perioadei contractuale până la data de 15.08.2017, mai spune CNAIR. Contractul "Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Piteşti" a fost atribuit prin procedura de licitaţie publică deschisă Asocierii Spea Ingegneria Europea și Tecnic Consulting Engineering România SRL (cea implicată și în lotul 4, Sebeș-Turda).
Potrivit presei, Tecnic Consulting este o firmă minoră în domeniul proiectării de drumuri și autostrăzi, fără prea mare experiență în domeniu și care este deținută de Dan Stratan, fost om de încredere a omului de afaceri Sorin Ovidiu Vântu în FNI-SOV Invest.
Într-un final, în august anul acesta, CNAIR și-a mai revizuit o dată opinia și a reziliat, din nou, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Pitești. Reprezentanții CNAIR au declarat pentru presa centrală că au luat această decizie din cauza întârzierilor mari înregistrate. Decizia de reziliere a fost luată după ce Asocierea dintre firmele Spea (Italia) și Tecnic Consulting (România) a furnizat studiul de fezabilitate pentru doar două tronsoane din cele cinci ale autostrăzii, respectiv cele mai simple: tronsonul 1 și 5.
Asocierea de firme a depășit cu mult termenul în care trebuia să furnizeze ceea ce își asumase prin contract, adică studiul pentru tronsoanele 2, 3 și 4, porțiunea care presupune străpungerea muntelui. "Vom face in house studiul de fezabilitate pentru tronsoanele 2, 3 și 4, bazându-ne pe studiul vechi realizat de IPTANA (fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene) și pe contribuția Institutului de Geologie", a fost anunțul, din 2017, al lui Ștefan Ioniță, directorul general al CNAIR, care a pus capăt aventurii celor două firme în proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești.
În concluzie, pe lotul 4, Sebeș-Deva, fimele care trebuiau să monitorizeze calitatea lucrărilor –considerate slabe de Ministerul Transporturilor– au fost date afară din proiectul autostrăzii Sibiu–Pitești tot de către Ministerul Transporturilor.
În ceea ce privește Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva, data de finalizare a lucrărilor a fost, în repetate rânduri amânată: martie 2016 –conform Contractului, apoi Trimestrul III 2017, iar acum mai 2018. Rezultă aceeași întârziere de doi ani.
Conform celor mai recente declaraţii ale ministrului Transporturilor Lucian Şova, loturile 3 şi 4 din Autostrada Sebeş–Turda ar putea să fie inaugurate în luna mai 2018.
Rămâne de văzut dacă până în luna mai, termenul anunţat de ministrul Transporturilor, vor fi remediate toate problemele constatate pe cele două loturi de autostradă, astfel încât să fie deschise circulaţiei.

 

Cine construiește
Contractul pentru construirea celor 12 kilometri ai lotului 3 din Autostrada Sebeş-Turda a fost semnat în aprilie 2014 cu Asocierea Tirrena Scavi SpA-Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA, pentru suma de 420,5 milioane de lei (circa 80% din estimarea inițială a CNAIR de 532 milioane de lei).
Contractul pentru construirea celor 16 kilometri ai lotului 4 din Autostrada Sebeş-Turda a fost atribuit companiei austriece PORR în aprilie 2014 şi este în valoare de 470 de milioane de lei. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în mai 2014, iar termenul iniţial de finalizare a acestora era martie 2016.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.