Logo
Imprimă această pagină

Exclusiv. DOCUMENTE. CÂND SE VOR DESCHIDE CU ADEVĂRAT AUTOSTRĂZILE PROMISE PENTRU 2017 Recomandat

Exclusiv. DOCUMENTE. CÂND SE VOR DESCHIDE CU ADEVĂRAT AUTOSTRĂZILE PROMISE PENTRU 2017

 Ca un blestem, fiecare sfârșit de an vine cu un bilanț negru pentru construcția de autostrăzi. Promisiunile de la începutul anului au fost încălcate, iar progresul lucrărilor promise lasă mult de dorit.

În luna februarie 2017, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a precizat că, pe baza datelor oferite de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), vor fi gata, până la finalul anului, 90,23 de kilometri de autostradă funcționali și vor fi modernizați 275 kilometri de drumuri naționale. Totodată, vor fi finalizați 45 de kilometri de centuri ocolitoare. Prin martie, deși începea să se contureze faptul că lucrurile mergeau prost, premierul de atunci, Sorin Grindeanu, anunța cu exactitate numărul kilometrilor de autostradă ce vor fi deschiși circulației: 98.
"Anul acesta ne propunem, și e realizabil prin tot ce înseamnă situația la zi a lucrurilor, să inaugurăm până în 100-98 de km de autostradă. Important este să mergem în continuare pe tot ce înseamnă Master Planul aprobat împreună și în dialog cu Comisia Europeană. Legat de acest lucru, o să venim rapid cu -poate e mult spus o lege a investițiilor strategice- un nou cadru legal prin care să ușurăm sau să simplificăm, nu înseamnă să facem netransparent acest lucru, să simplificăm acest proces legat de achizițiile strategice. Mă refer la tot ceea ce înseamnă domenii de tipul transporturilor, autostrăzi, în special, energie și domeniul apărării", a declarat Grindeanu.
El a adăugat că, pe două dintre cele cinci loturi ale autostrăzii Pitești-Sibiu, termenul pentru studiul de fezabilitate era sfârșitul acestei luni.

Guvernul cade, optimismul rezistă
În iulie, când treaba era și mai clară, și la Palatul Victoria, premierul Tudose i-a luat locul lui Grindeanu, la Ministerul Transportuilor placa mergea pe aceeași melodie. ”Am spus că până la sfârşitul anului vom inaugura 90 de kilometri de autostradă. Primii 15 i-am dat în folosinţă pe Lugoj-Deva lotul II, urmând să deschidem loturile III şi IV Sebeş-Turda, loturile III şi IV Lugoj-Deva şi intrarea în Bucureşti pe cei trei kilometri. Am discutat cu constructorii şi fiecare şi-a asumat termenele, dar vreau să văd că se respectă şi din punct de vedere al calităţii”, a spus ministrul Răzvan Cuc.
Ce avem în realitate din toate declarațiile de mai sus?! Să începem cu partea pe, cel mult, un sfert plină a paharului. La 6 martie, se deschideau cei 15 kilometri menționați de Răzvan Cuc dintr-un tronson unde deja erau gata 14 kilometri. Iată comunicatul triumfalist: “Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere informează că astăzi (06.03.2017), începând cu ora 17:30, se va deschide circulația rutieră pe Autostrada Lugoj–Deva, Lot 2 km 27+620 - km 56+220", Sectoarele A, B, C și Nodul Rutier Margina. În perioada 28.02.2017–02.03.2017, Comisia de Recepție la terminarea lucrărilor a inspectat și a analizat lucrările executate în cadrul acestui proiect. Această Comisie a admis realizarea Recepției, fiind semnat și Procesul Verbal de Recepție la terminarea lucrărilor. Antreprenor: Asocierea S.C. Salini Impregilo S.p.a. si S.e.c.o.l. – Societa Edile Construzioni e Lavori – Societate pe acţiuni. Valoarea Contractului este de 562.730.583,80 lei, fără TVA, din care: 478.320.996,23 lei Fonduri de Coeziune (85%) și 84.409.587,57 lei Guvernul României (15%)”.
Apoi, s-a așternut tăcerea. Nu s-a mai deschis niciun kilometru de autostradă. Restul de 85 de kilometri promiși la începutul lui 2017, au fost reportați pentru anul viitor.

*Vise
Iată ce tronsoane promitea Ministerul Transporturilor că va deschide anul acesta și să comparăm cu situația din teren.
Troson Sebeș-Turda loturile 3 și 4 (deschidere programată noiembrie 2017). 41 kilometri. Șanse minime în contextul în care un document oficial al CNAIR arată că, în noiembrie, stadiul lucrărilor era de 90%.
Lot 3 -12,5 km, de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea. Constructori: asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A. Cost: 420.511.921 lei fără TVA.
Lot 4 -16,3 km de la nodul Decea până în Turda. Constructori: asocierea Porr Construct SRL- Porr Bau GmbH. Cost: 470.004.894 lei, fără TVA.
Revista TIR a consultat un document intern al CNAIR care monitoriza stadiul lucrărilor de infrastructură aferent lunii noiembrie 2017. În ceea ce privește Autostrada Sebeș-Turda Lot 3, lucrările erau finalizate în proporție de 97%, iar plățile erau făcute în procent de 73%. Problemele erau reprezentate de Avizare Proiect ITS în cadrul CTE Siguranța Circulației CNAIR.
În schimb, în ceea ce privește Autostrada Sebeș-Turda Lot 4, lucrările erau finalizate în proporție de 90%, iar plata fusese făcută în procent de 70%. Aici însă problemele sunt numeroase: obținerea autorizației de construire pentru zona lacului Stejăriș; obținerea autorizației de construire pentru rețele utilități; eliberare amplasament zona nodului rutier Turda (plantație PAWLONIA); avizare Proiect ITS și stabilire costuri suplimentare echipamente solicitate în CTE, avizare Proiect Semnalizare rutieră CTE.
Deocamdată nu au fost inaugurate cele două tronsoane. Alunecarea de teren produsă în apropierea satului Bădeni, comuna Moldovenești, din județul Cluj, pune în pericol finalizarea în acest an a lotului 4 aferent Auto¬străzii Sebeș–Turda, scrie presa locală. Problema din zona lacului Stejeriș este aproape remediată, mai rămânând alunecarea care a antrenat și o parte din terasamentul șoselei, aflată la circa un kilometru de lac, să fie rezolvată. „La Stejeriş, pe un sens este deja balast stabilizat, emulsie şi urmează primul strat de asfalt. Pe celălalt sens, doar terasamentul este gata şi balastul stabilizat probabil va apărea în curând. Rămâne de văzut dacă acest lot va putea fi deschis anul acesta, în condiţiile în care noile reguli privind recepţia proiectelor de autostradă s-au înăsprit, fiind necesară finalizarea completă a lotului”, scria o publicație locală.
Între timp, presa din Sibiu a remarcat faptul că Lotul 4, secțiunea 5 din autostrada Sebeș-Turda figurează din anul 2015 ca având probleme la terasament, probleme evidențiate în mai multe expertize. CNAIR și constructorul nu au luat însă nicio măsură, iar în această porțiune au avut loc alunecări cu două luni înainte de inaugurare. Falii importante au devenit vizibile pe suprafața autostrăzii. Alunecarea, a treia după cea a lotului 3 din Sibiu-Orăștie și a lotului 2 din Lugoj-Deva, ridică semne de întrebare asupra capacității Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România de a construi autostrăzi pe alte forme de relief decât în câmpie.
Volumul lucrărilor de reparații pentru alunecările de pe Sebeș-Turda este uriaș. Mai multe expertize realizate, în perioada 2015-2016, de către firma Drumex, avertizau asupra riscului unor alunecări de teren și recomandau adoptarea unor soluții. Acestora li s-au adăugat alte două expertize, realizate în martie 2016, una dedicată chiar problemelor apărute ”în cazul relocării DN1 pe sectorul 5 km 64-km 68”.
Pentru lotul 4, CNAIR menționează -într-un document intern- ca dată pentru finalizarea lucrărilor luna mai 2018.

Autostrada A, Deva–Lugoj, Lot 4 Șoimuș-Ilia (deschidere programată decembrie 2017). 22 de kilometri. Revista TIR a descoperit un document al Ministerul Transporturilor care a confirmat deja un nou termen: primăvara lui 2018.
Constructorii sunt Asocierea TEHNOSTRADE SRL–SPEDITION UMB SRL, autostrada are 22 de kilometri, iar valoarea este de 419 milioane de lei. Aici lucrurile sunt foarte clare. Potrivit aceluiași document al CNAIR care monitoriza stadiul lucrărilor de infrastructură aferent lunii noiembrie 2017, lotul de autostradă mai sus menționat va fi finalizat, în cel mai bun caz anul viitor. Lucrările sunt realizate doar în proporție de 67%, iar stadiul părților mult mai redus de 43%.
Compania de Drumuri a trecut drept perioadă pentru deschiderea autostrăzii trimestrul II din 2018. Probleme cu care se confruntă autostrada sunt: afectarea stabilitătți stâlpului nr. 37 al Transelectrica din cauza excavațiilor la baza versantului din zona Branișca, probleme de relocare a liniilor de înaltă tensiune de pe lotul 4, care au blocat lucrările la viaductul Brănișca, realizare soluție de relocare a peșterii cu lilieci din zona localității Șoimuș. În ceea ce privește primul punct al problemelor, Asocierea Tehnostrade SRL-Spedition UMB SRL a transmis către Companie, în data de 19 februarie 2015, o solicitare pentru încheierea Contractului de eliberarea amplasament prin „Reglementarea coexistență între LEA 400 kV Mintia-Arad, în tronsonuL 35-37, cu Autostrada Lugoj-Deva, lot 4". Contractul a fost semnat în data de 17 aprilie 2015. „Din cauza lucrărilor la autostrada Lugoj-Deva lot 4, s-a declanșat o alunecare pronunțată a terenului în zona care a afectat stâlpul 37. Din acest motiv, antreprenorul a analizat un nou traseu pentru Autostrada Lugoj-Deva în zona stâlpilor 35-37 și condițiile de coexistență în noua situație, fapt ce a dus la încetarea contractului de eliberare amplasament, în conformitate cu clauzele contractuale", au explicat reprezentanţii Transelectrica.
Ei au adăugat că, la data de 25 septembrie 2017, Asocierea Tehnostrade SRL-Spedition UMB SRL a solicitat încheierea unui nou contract pentru eliberarea amplasamentului prin „Reglementarea coexistență între LEA 400 kV Mintia-Arad, în tronsonul 35-37, cu Autostrada Lugoj-Deva, lot 4", acesta fiind încheiat în data de 23 octombrie 2017. Ca să fie clar, lucrările la autostradă au fost întârziate doi ani din cauza unor stâlpi de curent.

Lot 2 Târgu Mureș-Ogra (Ungheni-Ogra), 10,1 km. (deschidere programată decembrie 2017). În acelaşi document intern, CNAIR recunoaşte că tronsonul va fi inaugurat în vara anului 2018.
Constructori: Strabag SRL și Straco Group SRL. Cost: 251,35 milioane lei, fără TVA. Durata de execuție: 12 luni. Contract semnat în februarie 2015.
În luna noiembrie, lucrările erau realizate în proporţie de 55%, iar plăţile erau mult mai reduse-33%. Cea mai mare problemă era reprezentată de relocarea rețelei electrice. În cazul proiectului mai sus menţionat, o chestiune similară a fost rezolvată în doi ani. CNAIR promite inaugurarea în iulie 2018. Trebuie spus că lucrările au început în iunie 2016 şi trebuiau finalizate un an mai târziu. Astfel că, în mometul finalizării programate de CNAIR, iulie 2018, se va consemna o întârziere de un an (adică de 100%).

Lot 1 Ogra-Campia Turzii (Ogra-Iernut), 3,6 km. (deschidere programată decembrie 2017). Documentul CNAIR consultat de Revista TIR indică deschiderea pentru mai 2018.
Constructori: Geiger Transilvania SRL și Wilhelm Geiger GmbH & Co. KG. Cost: 69,17 milioane lei fără TVA. Durata de execuție: 12 luni. Contract semnat în februarie 2015. În luna noiembrie, stadiul lucrărilor era unul deplorabil–31%, în condiţiile în care s-au făcut plăţi pentru doar 22% din lucrare. Problemele identificate sunt: obținerea cu întârziere a Acordului de mediu, necesar obținerii autorizației de construire, relocare conductă Transgaz. De altfel, se ştia foarte clar că acest ciot de autostradă nu se va putea deschide anul acesta, aşa cum s-a lăudat cuplul Gridneanu-Cuc. Pe site-ul unuia dintre constructori se poate citi următoarea ştire: “La sfârșitul lunii aprilie 2017, a fost emisă autorizația de construire pentru 3 km (din totalul de 3,6 km) din tronsonul de Autostradă A3 Ogra-Iernut, atribuit asocierii Geiger Transilvania SRL–Wilhelm Geiger GmbH & Co. KG încă din anul 2015.
Lucrările au început deja și constau în relocarea utilităților de pe traseu, realizarea terasamentelor, infra- și suprastructura drumului. Proiectul include și 2 pasaje peste autostradă, fiecare având 40 de metri lungime.
Beneficiarul lucrării este CNAIR SA -Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Contractul are o valoare de 55,7 milioane de lei fără TVA și un termen de execuție de 12 luni”.

Deva-Lugoj, Lot 3 Ilia-Coşeviţa, 21,1 km. (deschidere programată decembrie 2017). În cel mai bun caz, deschiderea va fi în toamna anului 2018, după ce o bucată din autostradă s-a prăbuşit.
Constructori: Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA și Arcadis Eurometudes SA, Cost: 132 milioane euro.
În luna noiembrie, lucrările erau terminate în propoţie de 79%, iar plata sensibil egală era de 74%. Problemele erau de natură: modificare la contract (Ecoduct 57+710), modificare la contract (Descărcare Holdea), lipsa exproprierilor și implicit a Autorizației de construire pentru lucrările aferente descărcării traficului în zona Holdea, obținerea autorizației de construire pentru pasajul km 59+505 peste autostrada din zona descărcării Holdea.
Dar cea mai spinoasă chestiune pe acest sector o reprezintă tocmai prăbuşirea unei porţiuni de autostradă. Pe data de 14 iulie 2017, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, a declarat că terasamentul autostrăzii Lugoj-Deva s-a prăbuşit în zona localităţii hunedorene Holdea, pe o lungime de 70 de metri şi pe o lăţime de 11 metri.
”Ieri s-a întâmplat lucrul acesta, deteriorarea sau prăbuşirea este pe o lungime de 70 de metri şi pe o lăţime de 11 metri. A fost trimisă acolo o echipă de control, care urmează să evalueze situaţia pentru stabilirea cauzelor care au produs evenimentul şi să prezinte un raport”, a spus purtătorul de cuvânt al CNAIR. Potrivit acestuia, CNAIR a cerut remedierea situaţiei constructorului. ”Constructorul s-a apucat, înţeleg, de lucru acolo şi sperăm că vor remedia în timp util această problemă, astfel încât să respecte graficul de lucrări. Undeva la kilometrul 57, în localitatea Holdea din judeţul Hunedoara s-a întâmplat”, a spus Alin Şerbănescu.
Realitatea: prăbuşirea a amânat deschiderea acestei autostrăzi cu un an. Asta deşi lucrările sunt în grafic, ne anunţă, fals, un alt comunicat al CNAIR de la începutul lui octombrie: „La descărcarea Holdea se lucrează la capacitate maximă. S-a finalizat infrastructura viitorului pasaj de la km 56+505, s-au montat și sudat grinzile metalice, s-au montat predalele, s-a făcut armarea în placa de suprabetonare și trotuare, iar săptămâna viitoare se preconizează că se va turna placa de suprabetonare. Antreprenorul lucrează și la relocarea DN 68A, la rampele de acces și la viitorul sens giratoriu de la Holdea”, a informat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Pentru că lucrurile nu arată prea bine, premierul a făcut, pe 20 octombrie, o vizită inopinată pe autostrada Deva-Lugoj, pentru a verifica personal stadiul lucrărilor.

Promisiuni şi din partea noului ministru Felix Stroe
Credeţi că a învăţat ceva noul ministru al Transporturilor, Felix Stroe, de la predecesorul său? Răzvan Cuc s-a lăudat la preluarea mandatului cu 100 de kilometri şi i-au ieşit de vreo şase ori mai puţin. Felix Stroe e mai ambiţios. El poate promite şi mai mult.
Ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a declarat pe șantierul autostrăzii Lugoj-Deva, că anul viitor vor fi dați în folosință cel puțin 150 de kilometri de autostradă, în acest sens el precizând că majoritatea problemelor care țin de birocrație s-au rezolvat. Ministrul s-a arătat nemulțumit de întârzierile de pe șantierele autostrăzii Lugoj-Deva, arătând că lucrările sunt întârziate din lipsa organizării, deoarece finanțarea din partea Uniunii Europene a existat, iar toate plățile s-au făcut la timp.
"Păcat că anul acesta am pierdut timpul, pentru că majoritatea problemelor birocratice s-au rezolvat. Nu am folosit timpul eficient, dar, în ce privește anul 2018, va fi un an de boom. În mod realist, nici nu ne gândim ca în anul 2018 să nu dăm în folosință 150 de kilometri de autostradă, cel puțin. Aceasta este misiunea Ministerului Transporturilor pentru 2018, concomitent cu reabilitarea activității căilor ferate și realizarea dragajului pe Dunăre", a spus Felix Stroe.
El a precizat că se referă la toate șantierele unde se execută lucrări de construcție la autostrăzi, iar, pentru atingerea scopului enunțat, se va lucra "zi și noapte".

Să analizăm săptămânal
De asemenea, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ștefan Ioniță, și secretarul de stat Mircea Biban vor trebui să facă analize săptămânale ale progresului lucrărilor, la fața locului, ministrul Stroe menționând că, o dată pe lună, va fi prezent și el la aceste ședințe.
"Voi acționa zi și noapte, fără sâmbătă, fără duminică, pentru acest deziderat (150 de kilometri de autostradă finalizați, n.red.). La Ministerul Transporturilor, de cinci zile, s-a schimbat programul de muncă. Ziua de muncă începe la 7,30, pentru factorii decidenți, și se termină noaptea târziu. Se vor folosi și zilele de sâmbătă și duminică. Nu în birou, biroul va fi aici sau în altă parte, pe autostrăzi, pe căile ferate, la metrou, acolo ne veți întâlni", a adăugat Stroe. El a mai spus: “am vrut să am o discuție cu toți constructorii de pe toate loturile autostrăzii pentru a vă spune tuturor că vă înțeleg provocările pe care le-ați întâmpinat în teren, dar eu voi avea toleranță 0 la întârzieri și la lucrări de proastă calitate”.
Ministrul Transporturilor a fost prezent pe șantierul autostrăzii Lugoj-Deva, prilej cu care constructorii și directorul CNAIR, Ștefan Ioniță, i-au prezentat stadiul în care se află loturile în lucru. Astfel, lotul 4 ar putea fi gata în martie-aprilie 2018, iar lotul 3 în luna septembrie 2018. În acest ultim caz, ministrul Transporturilor a solicitat ca lucrările să fie finalizate la data de 31 mai 2018.

Promisiuni solemne
Stroe şi-a luat un angajament serios şi ferm şi în faţa deputaţilor: ”Sunt 18 autostrăzi în execuţie, mai mari sau mai mici. Fiecare proiect din cele 18 are un colectiv responsabil de realizarea sa, colectiv care este zilnic prezent pe şantier, la CNAIR spre analiză, în Minister, unde sunt convocaţi constructorul şi CNAIR-ul, fiecare colectiv din cele 18 colective care coordonează câte o autostradă are activitate zilnică timp de 30 de zile pe lună. Programul nostru de lucru, al meu şi al echipei de consilieri şi de secretari de stat, începe dimineaţa la 7:15, la 7:30 este prima şedinţă operativă unde se discută extrem de concret problemele stabilite pentru următoarele zile şi programul se termină noaptea târziu spre miezul nopţii din dorinţa de a recupera întârzieri consistente în realizarea acestor proiecte de autostrăzi”, a declarat Felix Stroe în faţa deputaţilor din Comisia de Transporturi. ”Fiecare proiect este anvelopat în unităţi de timp, în unităţi financiare, se monitorizează zilnic, săptămânal, lunar şi am convingerea -şi în viaţa mea nu m-am făcut de râs, sunt un om corect care nu-i menajez pe ceilalţi, dar nu mă menajez nici pe mine-, am convingerea fermă că la anul vom da în funcţiune un număr important de kilometri de autostradă şi estimez că vor fi minim 150”, a mai spus Stroe.

Se taie frunze la câini
Ultima “faptă de vitejie” a lui Stroe a fost recunoaşterea faptului că se află la conducerea unui minister greoi. Comentând reorganizarea pe care intenţionează să o realizeze în cadrul companiei aeriene Tarom, ministrul Transporturilor a declarat că procesul de restructurare va avea loc inclusiv în structura centrală a Ministerului pe care îl conduce. „În ceea ce priveşte restructurarea, da, se va face, se va face ferm, pentru că trebuie, nu de dragul de a o face, inclusiv în structura centrală a Ministerului Transporturilor. Am analizat cu secretarul general situaţia şi din 438 de posturi vom rămâne cu 300, foarte rapid, pentru că se taie frunză la câini în multe birouri din Ministerul Transporturilor”.

 

 

 

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.