CUM S-A ASOCIAT UN GIGANT CHINEZ CU O FIRMĂ DE CARTIER, DEȚINUTĂ DE UN POLITICIAN, PENTRU CENTURA BUCUREȘTI Recomandat

CUM S-A ASOCIAT UN GIGANT CHINEZ CU O FIRMĂ DE CARTIER, DEȚINUTĂ DE UN POLITICIAN, PENTRU CENTURA BUCUREȘTI

Am încercat să descifrăm, pe bază de documente, cifre și din surse deschise, o alianță ciudată, implicată într-un proiect de infrastructură rutieră. O firmă din Maramureș, înființată acum cinci ani, cu contracte luate prin încredințare directă, a devenit partenerul unei puternice companii de stat din China, care are de zece mii de ori mai mulți angajați.

Poate vă amintiți, chinezii au fost intens curtați în mandatul fostului premier Victor Ponta, care anunța că aceștia au capacitatea și dorința de a construi infrastructura rutieră a României.

Gata, s-a închis la șpagă
“Este țara cu cele mai mari resurse de investiții. (...) Avem o relație foarte veche, la care China a ținut foarte mult, neașteptat de mult și pe care în ultimii ani am cam abandonat-o. De prin 2003 încoace, România n-a mai fost interesată de China, n-am răspuns, n-am făcut vizite serioase, așa încât vreau să închid acești 10 ani de lipsă de activitate și de întreținere a relației României cu China", a declarat Victor Ponta, în 2013, înaintea unei vizite în China. În ceea ce privește infrastructura și construcția de autostrăzi în Romania, Victor Ponta preciza că sunt proiecte ce privesc autostrăzi, canalul Siret-Bărăgan, portul Constanța. Lucrurile au rămas la nivel declarativ timp de alți cinci ani. Anul trecut, fostul premier Mihai Tudose a explicat de ce investitorii chinezi nu vin în România: pentru că nu sunt dispuși să dea șpagă.
"Am avut proiect de lege de şosea rapidă Galaţi-Brăila-Slobozia-Bucureşti. E o soluţie foarte simplă Galaţi-Brăila-Slobozia-Drajna, ca să te legi de Bucureşti", a declarat Tudose.
"Și atunci vorbeşti de industrie, că poţi să cari legume şi ce mai vrei, fără să le faci borş până la Bucureşti, că dai prin toate gropile şi iese bulion deja. Concesionează drumul. Și atunci în loc să pun 10.000 de frâne prin toate satele şi să merg cu 50 km/h şi să fac patru ore, să-mi borşească legumele, poate dă omul, nu ştiu, 5 lei la intrarea pe autostradă", a menţionat fostul premier.
Întrebat dacă sunt investitori dispuşi să finanţeze o astfel de iniţiativă, Tudose a răspuns: "Dumnezeule mare, cu cârdul!".
"Și atunci de ce nu se bagă?", a întrebat realizatorul emisiunii.
"Păi fiindcă nu poţi să le iei şpagă la băieţii ăia. De asta. Nu poţi să le ceri şpagă, nu? Ăla nu-ţi dă şpagă. Vine chinezul să dea şpagă? Nu!", a spus Tudose.

Chinezii vor munci timp de șase ani
Am făcut acest ocol pentru a arăta dimensiunea așteptărilor pe care le avem de la chinezi. Care au venit, anul acesta, pășind timid într-un contract destul de subțire. Mai interesant este istoricul micuței companii care i-a introdus pe chinezi în România.
“În urma finalizării procesului de evaluare a ofertelor depuse în vederea atribuirii contractului Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucureşti între A1-DN 7 şi DN 2-A2: sector DN 2 (km 12+300) - A2 (km 23+750), a fost desemnat câştigător ASOCIEREA SINOHYDRO CORPORATION LIMITED - NORD VEST INFRASTRUCTURĂ ȘI SERVICII SRL. Valoarea de semnare a contractului: 233.043.397,08 lei, fără TVA. Durata contractului este de 123 luni, din care 15 luni perioada de execuţie şi 108 luni perioada de notificare a defecţiunilor (garanţie conform duratei ofertate în cadrul factorului de evaluare). Contractul va fi semnat după epuizarea perioadei de depunere a contestaţiilor sau după soluţionarea tuturor contestaţiilor, dacă va fi cazul. Informaţii suplimentare: Obiectul principal al contractului este de execuție a lucrărilor pentru modernizarea a 11,524 km din Centura rutieră a Municipiului Bucureşti, sectorul DN 2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), constând în principal în sporirea capacităţii de circulaţie de la 2 la 4 benzi de circulaţie –câte 2 pe sens– şi în eliminarea unor intersecţii la nivel prin realizarea unor noduri rutiere, a unor pasaje noi, precum şi prin reabilitarea pasajelor şi a podurilor existente pe aceste sectoare de drum naţional”, arată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Alianța unui elefant cu un purece
Sinohydro Corporation este o companie chineză de stat și cel mai mare constructor de hidrocentrale din lume. Sinohydro este acum activă în Asia de Sud-Est, Asia de Sud, Africa, America Latină și Europa de Est. Are 130.000 de angajați și o istorie de 60 de ani. În regiune, compania se ocupă de construirea unei hidrocentrale în Serbia, modernizarea unui baraj în Polonia şi realizarea centurii unui oraş din Georgia. Constructorul chinez s-a mai asociat şi cu Hidroconstrucţia în cadrul licitaţiei pentru construirea unui tronson din Autostrada Transilvania, care a fost câştigată însă de Strabag.
Sinohydro Corporation se află pe poziția a 14-a la nivel mondial în clasamentul contractorilor și este cea de-a șase mare companie de construcții din China. Sinohydro Corporation are, în acest moment, în dezvoltare 486 de proiecte internaționale, în 72 de țări, și o valoare a contractelor de 43 miliarde de dolari.
Partenerul companiei din China, în proiectul modernizării Centurii Capitalei este o firmă aflată extrem de departe de cifrele Sinohydro Corporation.
Nord Vest Infrastructură și Servicii SRL este o companie mică, care are 12 angajați, cu o cifră de afaceri de 3,3 milioane de lei, adică 750 de mii euro. Anul 2016 a fost încheiat cu o pierdere de 4.000 de euro. În 2015, compania avea un singur angajat. În anul 2014, firma era infimă, având active imobilizate de 82 mii de lei, iar active circulante de 19 mii de lei. Cel mai probabil, firma a fost înființată în anul 2013, după datele pe care le-am consultat pe siteul Ministerului Justiției, dat fiind că avea stocuri de 85 de lei și niciun utilaj.

Firele duc la Tel Drum…
Alianța este una dubioasă, nu doar din perspectiva forței disproporționate a celor două companii, dar și din cea a prestigiului. În timp ce chinezii au un portofoliu și o istorie de invidiat, compania aliată, din România nu are o presă prea bună și are încrengături politice serioase. În 2016, maramuresmedia.ro spunea că “Primăria Baia Mare are un contract de deszăpezire, însă, societatea nu a intervenit cu toate utilajele, din motive tehnice… Este vorba despre firma SC Nord Vest Infrastructură şi Servicii SRL. Este vorba despre o firmă înfiinţată în 2013”. Publicația gazetademaramures.ro scria: “Contractul de deszăpezire încheiat pe perioada 30 noiembrie-27 decembrie 2016 cu firma Nord Vest Infra¬structură şi Servicii se cifrează la 132.000 de lei plus TVA, adică 158.400 de lei. Primăria a mers cu siguranţă pe suma maximă permisă în cazul achiziţiilor directe, dar, în scurt timp, reprezentanţii primăriei s-au scuzat că deszăpezirea execrabilă este cauzată de problemele firmei, care nu a intervenit cu numărul de utilaje potri¬vit”.
O altă publicație locală, ziarmm.ro, arată componenenta politică a companiei: “istoricul SC Nord Vest Infrastructura si Servicii SRL–fosta SC Media Rivulus Dominarum SRL (J24/756/2013) deținută de familia Mircea Dolha, în care țesătura de nume și de interese de grup se întrepătrunde azi cu vechile afaceri falimentare pentru bugetul Băii Mari ale unei alte familii locale la fel de controversată: cea a primarului (fost) arestat Cătălin și a Vioricăi Cherechel, mama acestuia, pe care tocmai Dolha a propulsat-o ca și candidat eligibil la parlament din partea PNL (în decembrie 2016, n.red)”. Din 2016, SC NORD VEST INFRASTRUCTURĂ ȘI SERVICII SRL apare ca fiind controlată de Ionuț Petrișor Baltă, în vârstă de 25 de ani.

Alianța pentru Capitală
Mircea Dolha este cel despre care presa locală spune că a controlat (și controlează) compania de construcții aliată cu gigantul chinez. Dolha a candidat din partea Partidului Social-Democrat, în 2008, pentru postul de primar al municipiului Baia Mare, dar fără succes. Conducerea interimară a PSD Maramureș a propus excluderea sa din partid în noiembrie 2010, în urma unor conflicte la nivelul organizației locale a partidului. Trecând ulterior la Partidul Național Liberal (PNL), partid aliat la acea vreme cu PSD, Dolha a obținut un mandat de deputat la alegerile din 2012.
Ițele politice din jurul companiei SC Nord Vest Infrastructură merg și mai sus. Unul dintre contractele de deszăpezire existent la nivelul secotrului 6 din Capitală a fost acordat Viabild Cons VT SRL în asociere cu SC Nord Vest Infrastructură și Servocoo SRL. Potrivit Registrului Comerțului, societatea Viabild Cons VT SRL este controlată de Ion Țene (95%) și Victor Țene(5%), ambii originari din județul Teleorman. Victor Țene, administratorul societății care se ocupă de deszăpezirea Sectorului 6, a încasat bani publici, alături de controversata companie TelDrum, pentru lucrări de reabilitare rutieră în municipiul Craiova.

 

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, s-a întâlnit, zilele trecute, la sediul municipalităţii, cu o delegaţie a grupului China Power, aflată în Bucureşti pentru a identifica oportunităţi de implicare în proiecte de anvergură.
Primarul general a arătat că municipalitatea are în plan demararea unor proiecte majore în sectoare precum: infrastructură, sănătate, energie sau protecţia mediului.
"Avem un plan ambiţios de dezvoltare a Capitalei, pentru care avem nevoie de parteneri puternici. Suntem deschişi pentru colaborarea cu investitori serioşi, de prestigiu, alături de care să putem realiza proiecte de anvergură pentru Capitală, atât în baza unor parteneriate public-private, cât şi prin procedurile clasice de achiziţii publice", a afirmat Firea.
Reprezentanţii PMB au făcut o prezentare a proiectelor care vor fi derulate în perioada următoare, urmând să se alcătuiască un grup de lucru care să identifice posibilităţile de colaborare pentru proiectele care vor prezenta interes pentru grupul chinez.
"Reprezentanţii China Power au precizat că pot oferi soluţii la cheie -proiectare, planificare, execuţie, mentenanţă/exploatare, inclusiv finanţare- pentru proiecte mari din următoarele domenii: energie (termică, hidro, nucleară, verde), infrastructură (drumuri, poduri, căi ferate, metrou) şi protecţia mediului (tratarea apelor uzate şi a deşeurilor menajere)", a menţionat PMB.
China Power este o companie strategică deţinută de statul chinez, care are peste 210.000 de angajaţi şi derulează proiecte în valoare de peste 40 miliarde de dolari în 100 de ţări, se precizează în comunicatul citat.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.