Logo
Imprimă această pagină

Exclusivitate: AFACEREA ROVINIETELOR FICTIVE Recomandat

Exclusivitate: AFACEREA ROVINIETELOR FICTIVE

Cazul unui șofer de camion sârb amendat pentru lipsa rovinietei a scos la iveală un uriaș sistem de fraudare a banului public, practicat atât de către angajații CNAIR, cât și de cei ai unor stații de alimentare cu carburant.

Bugetul CNAIR, destinat construcției și reabilitării de drumuri, este păgubit anual cu sume de zeci de milioane de euro printr-o metodă simplă, care profită la maximum de actuala formulă de eliberare a rovinietei. Rovinieta este emisă fictiv, mizându-se pe faptul că, în orele târzii ale serii, nimeni nu efectuează controale. Șoferii plătesc dar banii ajung în buzunarele unora și nu la bugetul de stat sau în construcția de autostrăzi.

Procedeul infracțional este practicat la scară largă de către angajații CNAIR din frontieră și de către cei ai benzinăriilor care au dreptul să emită rovinietă. Ei profită de procedura folosită pentru emiterea unei roviniete și de faptul că unii cumpărători nu sunt atenți sau nu cunosc suficient de bine limba română.
În mod normal, atunci când un șofer solicită o rovinietă, îi dă celui care îi face rovinieta datele vehiculului. Acesta din urmă le bagă în sistem și emite automat un print cu aceste date, pe care îl dă șoferului să verifice corectitudinea informațiilor furnizate. Dacă șoferul este de acord, el semnează acest print și îl dă înapoi vânzătorului, care are obligația să îl păstreze. În baza acestei semnături pe print, se eliberează rovinieta propriu-zisă, care se și achită. În cazul în care cumpărătorul nu își dă acordul pe acel print, vânzătorul poate anula în sistem datele și nu se mai eliberează rovinieta.
Infractorii profită de o scăpare majoră a sistemului de emitere a rovinietelor. Printul pe care îl semnează șoferii este aproape identic cu rovinieta. Singura diferență dintre cele două este că pe acest print de control apare și sintagma „COPIE PARTENER”.
Astfel, infractorii le introduc datele șoferilor în sistem și le vând „pe persoană fizică” acel print de control, după care șterg datele din sistem.
Golăneala funcționeză perfect în cazul șoferilor străini de camion care intră în țară după orele 22.00. În România, nimeni nu verifică rovinieta între orele 22.00 și 24.00, de aceea vânzătorii își permit ca, pentru restul acestei zile, să le elibereze cumpărătorilor doar printul de control. Pentru ziua următoare, când șoferul iese din țară, infractorul îi eliberează șoferului o rovinietă reală, care apare în sistem. În funcție de MTMA (masă total maxim autorizată) a vehiculului, un șofer de camion plătește pentru o rovinietă până la 11 euro pe zi. Acești bani intră în buzunarele personale ale celor care vând în loc de rovinietă doar printul de control. Dar, sigur, o parte din bani ajung și la șefi din CNAIR sau policicieni care îi protejează pe infractori.
Printul de control conține datele de înmatriculare, perioada de valibilitate și prețul, adică poate cu ușurință să pară ca rovinietă autentică pentru orice străin care trece prin România. În cazul rovinietei reale, vânzătorul, după ce semnează clientul, emite și un bon fiscal. În cazul rovinietei false, nu mai emite nimic. Acest mod de operare este foarte greu de prins și foarte ușor de utilizat. De exemplu, seara la ora 22.00, vine un transportator, să spunem, bulgar, care merge la Halmeu. Emitentul știe că șoferul nu are cum să ajungă de la Calafat la Halmeu în două ore, cât mai e până la miezul nopții, când se trece în cealaltă zi. Șoferul vrea două roviniete. Pe prima i-o dă „pe nașpa”, pentru că nu are cine să îl controleze între orele 22.00 și miezul nopți. Nimeni nu controlează în perioada aceasta rovinieta pe drumurile de la noi. Pe a doua o dă bună, ca să corespundă când ajunge la Halmeu. Și, astfel, controlorul a băgat în buzunar 11 euro aferenți primei roviniete pe care nu o introduce în sistem. Metoda acesta se folosește nu doar în agențiile CNAIR, ci și la stațiile de distribuire a carburanților.
Problema se poate rezolva foarte simplu, scriind pe printul de control ceva de genul „NEVALID” sau „FĂRĂ VALOARE FISCALĂ”. Dar nimeni din CNAIR nu vrea să rezolve această problemă pentru că în spatele ei sunt mari interese de natură financiară. Se știa de probleme. Novensis, firma care a dezvoltat sistemul, se pare că nu mai există.
Cu complicitatea unor șefi ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, statul a fost adus în situația de nu încasa toate sumele aferente plății rovinietei. Cum este posibil ca acest lucru să dureze de ani de zile, iar angajații CNAIR să nu înțeleagă amploarea acestui fenomen?! Simplu. Pentru că sunt complici.

Cum a ieșit la iveală metoda de operare
Un cetățean sârb, conducător auto profesionist, a cumpărat, în data de 20 februarie 2017, două roviniete de la Agenția de Control și Încasare Porțile de Fier a CNAIR, pentru zilele de 20 și 21 februarie. În data de 21 februarie, la ieșirea din țară a fost amendat de personalul Agenției Porțile de Fier pe motiv că nu ar avea rovinietă pentru data de 21. A anexat documentele-chitanță care, prin intermediul poliției sârbe, au ajuns la șeful de agenție. Nicolae Lăcătușu, șeful ACI Porțile de Fier, după o verificare prealabilă, a informat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova. DRDP Craiova a realizat o comisie de anchetă disciplinară, condusă de Adrian Zevedeanu. În urma analizării cazului, s-a decis să i se ceară explicații șefului agenției, care, practic, nu avea nicio implicare.
În urma răspunsului primit de la Lăcătușu, Zevedeanu a conchis că vinovată nu se face vânzătoarea celor două rovinete, din care una era necorespunzătoare, ci vinovat este șeful de agenție, care trebuie cercetat disciplinar deoarece a avut tupeul de a depista metoda prin care se „exfoliau” veniturile CNAIR.
Cercetarea disciplinară, la care și-a dat concursul și Corpul de Control al Companiei, a constatat că metoda de fraudare există și că poate fi folosită de toți distribuitorii de roviniete, încă din 2010. Dar că nu se poate ști și nici verifica cine și de câte ori a folosit metoda.
S-au propus măsuri de remediere însă nu s-a luat decât o măsură concretă. Pe bonurile fiscale s-a trecut suma/costul în euro. Înainte era o sumă care nu avea trecută nicio monedă. Tariful era exprimat în lei. Ca atare, șoferul străin găsea scris doar 50 și îi cerea patronului 50 de euro: îi spunea că atâta este rovinieta în România.
Pe de altă parte, angajatul care a dat rovinieta nașpa sârbului, Carmen Pupăzan, nu a pățit nimic.

Pe vremea lui Cuc, Pupăza(n) e regină
Carmen Pupăzan a fost angajată prin spatele ușilor închise, întâi pe post de funcționar la Agenția din Severin, de către controversatul politician craiovean Ștefan Bucur Stoica. Apoi, ea a apărut brusc la ACI Porțile de Fier, prin 2009-2010. Ea a venit pe ușa din dos și nu a dat nicio atestare de controlor de trafic. Se crede că Pupăzan este verișoară cu Iulian Țânțaru, fost inspector la ISCTR Craiova, condamnat la 3 ani și jumătate cu executare pentru corupție.

DESCARCĂ AICI, ÎN FORMAT .PDF, DOCUMENTELE CARE COMPLETEAZĂ ACEST ARTICOL

Articole înrudite

Copyright © Tirmagazin.ro. Toate drepturile rezervate.